ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دنیا تحمل آتش بازی و جنگ افروزی اسرائیل را ندارد

کارشناس سیاست خارجی گفت: جنگ غزه به ضرر رژیم صهیونیستی و حتی یهودیان تمام شد و دنیا نسبت به این اقدام اعلام انزجار کرد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بحران غزه بیان کرد: آتش بس در مرحله اول با  مبادله ۱۵۰ اسیر از فلسطینی‌ها و ۵۰ گروگان اسرائیلی انجام شد که این یک پیروزی کامل برای حماس محسوب می‌شود.

به گفته وی در ابتدا رژیم صهیونیستی نشان داد که  آتش بس توافقی است که بین آنها با دولت فلسطینی انجام شده است؛ یعنی حماس در تراز یک دولت آمد و توافق را بر سر جزئیات انجام داد و شرایط تبادل را نیز همچنان حماس تعیین کرد.

وی ادامه داد: این تبادل طی سه مرحله انجام شد و گویای این بود که اهداف رژیم صهیونیستی که ناظر بر نابودی حماس بود اتفاق نیفتاد و هدف دوم هم مبنی بر اینکه گروگان‌ها توسط ارتش آزاد شوند نیز رخ نداد و بنابراین رژیم صهیونیستی ناگزیر شد که بر سر توافق روی تبادل اسرا روی بیاورند این یک دستاورد بسیار مهمی بود که تاثیر چشم گیری نیز بر روی افکار عمومی فلسطینی‌ها از جمله در کرانه غربی داشت و همه هم از این امر حمایت کردند از مقاومت حماس و جهاد اسلامی خود را پشتیبان جریان مقاومت اعلام کردند و خواستند که  در این مسیر بمانند.

 وی ادامه داد: معتقدم که این جنگ کاملا به ضرر رژیم صهیونیستی و حتی یهودیان جهان تمام شد یعنی دنیا نسبت به این اقدام اعلام انزجار کرد و اکنون هم نتانیاهو دستش کاملا بسته است و به همین سبب هم در آخرین موضع هرتزوگ رئیس جمهور رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در ازای هر ده گروگانی که آزاد شود یک روز آتش بس را تمدید خواهیم کرد که نشان از نیاز آن‌ها به مبادله اسرا و گروگان‌ها دارد و این خود زمان بر است و اگر به همین شیوه هم بخواهند جلو بروند با توجه به تعداد گروگان‌هایی که در اختیار حماس وجود دارد ۱۸ روز زمان لازم است و این یک ضربه به دولت نتانیاهو ست که به دنبال جنگ و ویرانی کامل غزه بوده است؛ معتقدم که در مجموع این یک دستاورد برای حماس و نیروی مقاومت فلسطین بوده است.

این کارشناس سیاست خارجی درباره آینده این جنگ نیز اظهار کرد: آینده به عوامل مختلفی بستگی دارد نشستی که در بارسلون اسپانیا از سوی نماینده‌های اتحادیه اروپا و برخی از نماینده‌های غرب آسیا و از جمله وزیر خارجه اردن برگزار شده است همه بر برقراری آتش بس تاکید داشته اند از جمله دبیرکل ناتو و جوزف بورل که نشان میدهد دنیا هرگز تحمل آتش بازی و جنگ افروزی اسرائیل را ندارد و اگر همین روند در مسیر تبادل اسرا با گروگان‌های اسرائیلی طی شود دورنما را برای جنگ افروزی‌های نتانیاهو بسیار سخت می‌بینم .

وی می گوید، حتی می‌توان گفت دولت نتانیاهو در لبه پرتگاه قرار دارد و آمریکا نیز توان این را ندارد که جبهه جدیدی باز شود و مسیر گذشته طی شود. البته از نتانیاهو برای نجات دولتش بعید نیست که با حمله به برخی از کشور‌ها مانند دمشق که شاهد بودیم فرودگاه این کشور را مورد حمله قرار داد بخواهد جبهه‌ای را باز کند و عملا ناتو را درگیر کند، ولی این مساله را چندان محتمل نمی‌دانم.

ظهره وند در پایان گفت: امروز افکار عمومی درون رژیم صهیونیستی هم  فشار می‌آورد و مدام از دولت نتانیاهو سوال می‌پرسند که تا امروز چه دستاوردی جز از بین بردن آبروی یهود و صهیونیست داشته اید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
مگه اسراییل به حماس حمله کرد
آخرین اخبار