اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی و محور هویت، مدیران مدارس زمینه کنشگری دانش آموزان را فراهم میکنند به نحوی که هر دانش آموز عضو یکی از تشکل های دانش آموزی می شود و مدیران مدارس برای هریک از تشکل های دانش آموزی یک نفر از دانش آموزان علاقهمند و توانمند مدرسه را به عنوان رئیس تشکل انتخاب کنند.
وی ادامه داد: ما در مدارس ۶ تشکل شامل بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان، هلال احمر، هیات دانش آموزی، پیشتازان گروه جهادی، هیات مذهبی و شورای دانش آموزی داریم که این امکان برای همه دانش آموزان علاقهمند فراهم شده است تا از ابتدای سال تحصیلی جاری در یکی از تشکل ها بنا بر علاقه خود عضو شوند.
وی اظهار کرد: مسئولان تشکل های دانش آموزی تعریف شده در سامانه سیدا توسط مدیران مدارس این دسترسی را دارند که نسبت به پیگیری امورات مرتبط با ماموریت های تشکل خود در مدرسه اقدام کنند.
معاون وزیر با اشاره به ضرورت میدان دادن به دانش آموزان، جوانان و نوجوان براساس بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: در حال حاضر این امکان برای مسئولان تشکل های دانش آموزی فراهم شده است که از طریق سامانه my.medu.ir و بخش نورینو وارد تشکل خود شوند و موارد مختلف را پیگیری و اخبار، اطلاعیه و ماموریت ها را از سطوح استانی، کشوری و شهرستانی دریافت کنند همچنین نسبت به گروه بندی و تعیین مسئولین کمیته های زیرمجموعه خود اقدام کنند. این امکان برای مسئولان تشکل ها وجود دارد که گزارش فعالیت های خود را ارسال کنند و در زمینه به اشتراک گذاری تجارب، با سایر تشکل ها و رصد و ارزیابی فعالیت های مدارس، کنش گری لازم را داشته باشند.
باقرزاده گفت: با توجه به ضرورت انگیزه بخشی به فعالیت های تشکل های دانش آموزی، سیستم امتیازدهی برای کنش گری دانش آموزان در قالب تشکل های دانش آموزی درنظر گرفته شده است که هر تشکلی به واسطه کمیت و کیفیت فعالیت هایی که دارد، می تواند جایگاه و رتبه خود را ارتقا دهد. مدارسی موفق هستند که مسئولان تشکل های دانش آموزی قوی انتخاب کرده و تشکل های دانش آموزی بتوانند کنش گری فعال تری داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: تشکل های دانش آموزی ماموریت این را دارند که پیگیری لازم را برای اجرایی کردن مفاد برنامه فراگیر و حل مسائل پرورشی، تربیتی و آموزشی در تمام ساحت های شش گانه برعهده بگیرند و بازوان اجرایی مدیران مدارس، مربیان و معاونین پرورشی باشند که اگر مدیران مدارس به آنان باور داشته باشند منشا اقدامات موثر خواهند بود.