کشف شواهدی از وجود یخچال‌های طبیعی نمکی عجیب در عطارد

عطارد، سیاره‌ای که به داشتن گرمای شدید و شرایط سخت معروف است، آخرین جایی می‌تواند باشد که انتظار مشاهده یخچال‌های طبیعی را در آن جا داشته باشیم.

علی رغم این که سیاره عطارد به داشتن گرمای شدید معروف است، اما دانشمندان علم نجوم شواهدی از ساختار‌های یخچال مانند در نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و کوچک‌ترین در منظومه شمسی کشف کرده‌اند.

این کشف می‌تواند نشان دهد که حتی بی ثبات‌ترین شرایط در منظومه شمسی ممکن است گاهی اوقات شرایط موجود در زمین را که در آن حیات میکروبی رشد می‌کند، بازتاب دهد.

برخلاف تصور ما، این یخچال‌ها یخی نیستند و در عوض احتمالاً از نمک تشکیل شده‌اند.

دانشمندان موسسه علوم سیاره‌ای (PSI) تایید می‌کنند که این یخچال‌های نمکی ممکن است شرایط مساعدی را برای برخی از انواع باکتری‌ها فراهم کنند تا در شرایط سخت مشابه شرایطی که روی زمین می‌بینیم، رشد کنند.

الکسیس رودریگز، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ترکیبات خاصی از نمک روی زمین حتی در برخی از محیط‌های سخت که در آن‌ها وجود دارند، محیط‌های قابل سکونت ایجاد می‌کنند.

مطالعه جدید به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد یخچال‌های طبیعی از انواع مختلف ممکن است در منظومه شمسی ما گسترده‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، باشند.

یافته‌های این تیم مکمل یافته‌های اخیر است که پلوتون حاوی یخچال‌های طبیعی نیتروژن است. از آن جایی که پلوتون در سمت دور منظومه شمسی قرار دارد، این دو اکتشاف نشان می‌دهد که یخبندان از داغ‌ترین مناطق منظومه شمسی، نزدیک به خورشید، تا مرز‌های بیرونی سرد آن گسترش می‌یابد.

یخچال‌های عطارد ممکن است از لایه‌های غنی فرار یا VRL‌هایی که در معرض برخورد سیارک‌ها قرار گرفته‌اند، تکامل یافته باشند. مواد فرار، ترکیباتی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند.

برایان تراویس، یکی از نویسندگان این مطالعه جدید توضیح داد: مدل‌های ما قویاً تأیید می‌کنند که جریان نمک احتمالاً این یخچال‌ها را ایجاد کرده است و پس از استقرار، آن‌ها مواد فرار را برای بیش از یک میلیارد سال حفظ کرده‌اند.

این تیم بر این باور است که یخچال‌های عطارد در یک پیکربندی پیچیده با حفره‌هایی قرار گرفته‌اند که گودال‌های تصعید کوچکی را تشکیل می‌دهند، و تصعید فرآیندی است که طی آن یک جامد فوراً به گاز تبدیل می‌شود و فاز مایع را دور می‌زند.

برای درک بهتر عواملی که در ایجاد لایه‌های غنی از مواد فرار نقش دارند، تیم مطالعه Chaos Borealis را که در ناحیه قطب شمال عطارد واقع شده است، مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این بیانیه، این منطقه با تپه‌های متلاطم متمایز می‌شود که به نظر می‌رسد گروه‌های کاملی از دهانه‌هایی را که قبلاً در آن جا بودند، از بین برده است. قدمت برخی از این دهانه‌ها به بیش از ۴ میلیارد سال می‌رسد.

مطالعه این منطقه اطلاعات حیاتی در مورد فرآیند‌های زمین‌شناسی و تاریخچه‌ای که منجر به تشکیل لایه‌های غنی از مواد فرار روی عطارد شده، فراهم می‌کند.

رودریگز گفت: همجواری پوسته فوقانی تکه تکه شده، که اکنون سطح Borealis Chaos را تشکیل می‌دهد، در بالای این سطح باستانی که توسط گرانش در معرض دید قرار گرفته است، نشان می‌دهد که لایه‌های غنی از مواد فرار بالای یک چشم‌انداز از قبل سخت شده قرار گرفته‌اند.

هدف این مطالعه تغییر شکل درک تاریخ زمین شناسی از عطارد است. این تیم سناریویی را پیشنهاد کرد که در آن قرارگیری لایه‌های غنی از مواد فرار و تحت سلطه نمک ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر رسوب زیر آب در عطارد قرار گیرد.

زهکشی آب ناشی از "گاز زدایی آتشفشانی" می‌تواند استخر‌های گذرا یا دریا‌های کم عمق روی عطارد ایجاد کند. به دلیل فشار و دمای بالا، آب احتمالاً در حالت مایع یا حالت سیال فوق بحرانی است، حالتی میانی بین مایعات و گاز‌ها (مانند بخار متراکم و بسیار شور).

این سناریو ممکن است باعث تثبیت رسوبات نمک شود.

رودریگز خاطرنشان کرد: این کشف پیشگام از یخچال‌های عطارد، درک ما را از پارامتر‌های محیطی که می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند، گسترش می‌دهد و به بعد حیاتی به اکتشاف ما در زیست‌شناسی اخترشناسی می‌افزاید که همچنین با قابلیت سکونت‌پذیری سیارات فراخورشیدی شبیه عطارد مرتبط است.

این مطالعه در مجله Planetary Science منتشر شد.

منبع: Interesting Engineering

برچسب ها: یخچال یخی ، نمک ، عطارد ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
تو عطارد سنگ بخار میشه چه برسه به آب
آخرین اخبار