معاون وزیر آموزش و پرورش:

آسیب‌های اجتماعی بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز را تهدید می‌کند

باقرزاده گفت: وضعیت آسیب‌های اجتماعی از نظر رنگ بندی مشخص است در ۱۳ مقیاس بیش از ۵ میلیون دانش آموز شناسایی شده که در معرض خطر قرار دارند‌.

اصغر باقرزاده صبح امروز در آیین افتتاح خانه یاریگران استان مرکزی با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار بزرگ تربیت را عهده‌دار باشد و این مهم بارها در دوره‌های مختلف بیان شده است، وضعیت آسیب‌های اجتماعی از نظر رنگ‌بندی مشخص است در 13 مقیاس بیش از 5 میلیون دانش آموز  شناسایی شده که در معرض خطر قرار دارند‌. 

وی افزود: این اقدام مدرسه به مدرسه و دانش به دانش آموز انجام گرفته ‌و دانش‌آموز مقاطع سوم، ششم، هفتم، هشتم و دهم نیز غربالگری آسیب‌های اجتماعی شده‌اند و مشخص شده که دانش‌آموزان چه آسیب‌هایی دارند. در مدارس کشور آموزش نماد به مدیران مدرسه ارائه شده تا از بروز آسیب و گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند، در این راستا خانواده‌ها نیز باید پای کار باشند و بچه‌ها باید باید قوی شوند و مدرسه باید کار تربیتی را آغاز کند که این مهم در حال انجام شده است و باید  عوامل تولید آسیب را بشناسند و با آن مقابله کنند. 

معاون آموزشی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خانواده‌ها باید از مصارف فرهنگی فرزندان خود اطلاع داشته باشند و نسبت به مسئله تربیتی فرندان خود حساس باشند و آنها را در این امر همراهی کنند، فضای مجازی فضای اختصاصی نیست و تلفن همراه برای فرزندان یک ابزار اختصاصی نیست که اگر این امر جدی گرفته شود می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌ها و پیامدهای آن پیشگیری کرد. 

باقرزاده عنوان کرد: در استان مرکزی به عنوان سرزمین عالمان نیز مسئله خود مراقبتی و مراقبه که پایه آن تفکر است با کمک یاریگران زندگی طراحی شده است، در  این مرکز فرزندان و دانش آموزان توانمند می‌شوند و می‌توانند خود مراقبتی داشته باشند، در سایر استان‌ها نیز این مرکز راه اندازی شده است. 

در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور و استان اعتیاد در راس مباحث قرار دارد

محمد امین باقری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در این آیین اظهار داشت: هیچ نهاد و سازمانی به درجه اهمیتی که آموزش و پرورش در همه ابعاد امنیتی و اجتماعی دارد نیست، اگر یک نهادی آموزش و پرورش را در خود نداشته باشد از درون پوسیده خواهد شد و این نشان دهنده جایگاه رفیع آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی است. 

وی افزود: در آموزش و پرورش دو مبحث آموزشی و پرورشی دیده شده اما بیش از یک دهه جایگاه موضوعات آموزشی و پرورشی از نظر محتوایی تضعیف شده است و امیدواریم این مهم به جایگاه و اهمیت خود بازگردد.اقدامات تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش در دهه های گذشته نقش بسیار مهمی در تربیت دانش آموزان داشته است و بسیاری از مدیران محصول آموزش و پرورشی  درست در دوره‌های قبل بوده‌اند. 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور و استان اعتیاد در راس مباحث قرار دارد و یکی از قشرهای مورد آسیب دانش آموزان هستند، در سطح استان فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را در آموزش و پرورش با هم افزایی و هم فکری به نتیجه مطلوب برسانیم.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین خانه مهارت افزایی و توان افزایی

حجت‌الاسلام منصوری، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان مرکزی در این نشست اظهار داشت: در راستای توانمند سازی و مهارت افزایی برای دانش آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان، بزرگترین خانه مهارت افزایی و توان افزایی در راستای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در فضایی قریب به 2 هزار متر مربع فضا در کانون امام خمینی (ره) ارا ک راه‌اندازی می‌شود و این اقدامات به عنوان یکی از حداقل‌های بازگشایی این مرکز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.