وزیر خزانه‌داری آمریکا:

آمریکا و چین فرصت‌های مشترکی برای همکاری دارند

جنت یلن از فرصت‌های مشترک میان واشنگتن و پکن برای همکاری خبر داد.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است که از سال ۲۰۱۷ جهان با ورود چین و روسیه به مدار قدرت‌های بزرگ، از ساختار تک قطبی به رهبری آمریکا به چند قطبی نامتوازن تبدیل شده که در آن گرچه واشنگتن همچنان با فاصله قوی‌ترین کشور جهان است، اما پکن و مسکو نیز به مدار قدرت‌های بزرگ افزوده شده اند. همین امر، بازی قدرت‌های بزرگ در نظام بین الملل را پیچیده‌تر کرده است. 

به گزارش سی ان بی سی، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد واشنگتن و پکن دریافته اند که فرصت‌های مشترکی برای همکاری با یکدیگر دارند. 

وی در ادامه از گفتگو با مقامات چینی پیرامون سرمایه گذاری در آمریکا خبر داد و تصریح کرد: واشنگتن همچنان نگرانی‌هایی را پیرامون موضوعاتی چون حریم خصوصی و شبکه‌های اجتماعی با طرف مقابل دارد. درباره موضوع جزیره تایوان نیز بایدن به شی جین پینگ در دیدار دو جنبه در سانفرانسیسکو تاکید کرد سیاست‌های آمریکا در قبال تایپه تغییر نکرده است. 

در خبری دیگر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز از آمادگی پکن برای همکاری با روسیه به منظور استقرار ثبات در بازار انرژی جهان خبر داد. 

وی این سخنان را در پی دیدار مقامات حزب کمونیست چین و حزب حاکم روسیه مطرح کرد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز همکاری استراتژیک دو جانبه میان دو طرف را در سطح بی سابقه‌ای ارزیابی کرد. وی تاکید کرد: روسیه و چین در حال اجرای پروژه‌های بزرگ و ایجاد هماهنگی برای حل مشکلات بزرگ بین المللی و کمک به ایجاد نظم جهانی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر هستند. 

اکنون رقابت امنیتی میان آمریکا با روسیه در اوکراین و با چین در شرق آسیا، باعث نزدیک شدن مسکو و پکن به یکدیگر شده است. از طرفی مقامات کاخ سفید به دنبال آن هستند که تنش‌های خود را با پکن کاهش دهند، اقدامی که به دلیل شدت یافتن رقابت‌های امنیتی در دریای چین جنوبی و جزیره تایوان به نظر نمی‌رسد به نتیجه برسد.

برچسب ها: آمریکا ، چین ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار