دولت بایدن در حال بررسی جدی ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه است.

آمریکا یکی از بزرگترین حامیان مالی و تسلیحات اوکراین محسوب می‌شود به طوری که تاکنون به تنهایی بیش از یکصد میلیارد دلار بودجه برای کی یف در نظر گرفته است. این در حالی است که با فرسایشی شدن جنگ اوکراین، اکنون واشنگتن به دنبال ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر به این کشور است که می‌تواند خشم روسیه را برانگیزد. 

به گزارش تله تریدر، چند مقام آگاه آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود به سی ان ان اعلام کردند دولت آمریکا به طور جدی در حال بررسی ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است که می‌تواند یکی از تسلیحات جدیدی باشد که در بسته جدید کمک نظامی واشنگتن به کی یف در ماه ژوئیه قرار می‌گیرد. 

مقامات اوکراینی تاکنون بار‌ها از آمریکا و متحدان غربی خود خواستار دریافت بمب‌های خوشه‌ای شده بودند، اما مقامات کاخ سفید تا به امروز به دلیل آنچه نگرانی خود از آسیب به غیرنظامیان خوانده بودند حاضر به ارائه چنین تسلیحاتی به اوکراین نشدند. با این حال، اکنون دولت بایدن در حال بررسی ارسال این تسلیحات به کی یف و استفاده علیه ارتش روسیه است. 

براساس کنوانسیون تسلیحات خوشه ای، استفاده از این تسلیحات غیرقانونی و برضد بشریت محسوب می‌شود. این کنوانسیون از سوی متحدان نزدیک آمریکا از جمله فرانسه، انگلیس، و آلمان به امضا رسیده است و این کشور‌های اروپایی نمی‌توانند چنین تسلیحاتی را به کی یف ارسال کنند. 

با این وجود، آمریکا، روسیه و اوکراین عضو کنوانسیون تسلیحات خوشه‌ای نیستند و این خطر وجود دارد در صورت ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به اوکراین و استفاده آن در جنگ، مسکو نیز در اقدامی تلافی جویانه از چنین تسلیحاتی در میدان جنگ استفاده کند. 

مقامات غربی می‌گویند از آنجا که عملیات تهاجمی اوکراین برای بازپسگیری مناطق شرقی به سختی پیش می‌رود، این امر باعث ناامیدی آمریکا شده است. همچنین واشنگتن درباره پایداری مهمات توپخانه‌ای تردید دارد و اکنون در حال بررسی ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که هم ارتش روسیه و هم ارتش اوکراین تاکنون بار‌ها در جبهه‌های نبرد از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار