خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدیدی که با حضور استاندار گیلان و اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور از این مسیر داشت، اظهار کرد : زمان تعیین شده برای پیمانکار و مجریان تا تکمیل نهایی اواخر بهمن ماه امسال است اما تاخیر ۱۵ روزه نیز برای اتمام آن پیش بینی می شود.
وی تصریح کرد: تاکنون در مجموع برای این پروژه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سالهای مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است.
به گفته وی، ارزش این آزاد راه نیز نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان پنج هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
خادمی با اشاره به کمکها و مساعدتهای دولت در تکمیل و بهره برداری از این پروژه تاکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تامین شده و رقم اعتباری باقی مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیری های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان ۱۴۰۲ این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: براساس توافق انجام شده برای رفاه حال مردم منطقه و عدم آسیب به معیشت اهالی که در این مسیر فعالیت می کنند یک باند این مسیر فعال می شود و نصب علائم صورت می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نصب علائم به شکلی خواهد بود که پیک ترافیک به سمت بالادست و بصورت رفت باشد و خودروها بتوانند از این سازه ها عبور کنند اما اگر بخواهیم مسیر برگشت را نیز از همین مسیر و باند داشته باشیم نصب علائم ۲ طرفه خواهد بود تا عبور از این تونل ها به سمت پایین دست نیز انجام شده و گره ترافیکی مسیر حل شود.
وی تصریح کرد: روند احداث این مسیر هشت و نیم کیلومتری یکی از سنگین ترین پروژه های راهداری کشور به لحاظ تعدد تونل ها و پل های واقع در مسیر است.
خادمی ادامه داد: این مسیر طولانی ترین پل آزاد راهی کشور را دارد. ۲ کیلومتر از ایجاد آبراهه این آزاد راه تراشههای سختی داشت که احداث آن از پل ها سختتر بود و در داخل سنگ، سنگ برداری انجام و آبرو احداث شد.
وی با تاکید بر اینکه این مسیر از سخت ترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده است، افزود: مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیت های اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمین شناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونل ها حفاری و پل ها احداث شد.
وی تصریح کرد: ۲۷۰ متر از باند یکی از تونل ها باقی مانده که آنهم حداکثر تا یکماه آینده به بهره برداری می رسد و بخشی از کار که طول می کشد مربوط به تاسیسات است که پیمانکار به زودی نصب روشنایی را انجام خواهد داد و می توانیم براساس برنامه زمانبندی شده کار را به اتمام برسانیم البته تامین منابع اعتباری آن هم از ضروریات است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.