پروژه‌ آزادراه رشت - قزوین در محدوده شهر رودبار پس از سال ها انتظار گردشگران، همچنان در ایستگاه وعده های مکرر باقی مانده است.

آزادراه رشت - قزوین از مهمترین راه‌های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر حمل کالا بین ۲ قاره آسیا و اروپا نام برده می‌شود.

این آزادراه همچنین شاهراه گردشگری شمال است که تنها محور ارتباطی تهران و استان‌های همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان محسوب می‌شود.

مراحل ساخت آزادراه رشت - قزوین با ۱۳۸ کیلومتر از سال ۱۳۸۳ آغاز و قسمت عمده آن تا سال ۱۳۸۸ تکمیل شد، ۱۱ کیلومتر از این مسیر باقی ماند که ۳ هزار و ۲۰۰ متر از آن در سال‌های گذشته به بهره برداری رسید و عملیات تکمیل ۸ کیلومتر از آن که عمدتا پل و تونل است، هنوز به پایان نرسیده است.

تکمیل آزادراه رشت – قزوین در صورت تأمین اعتبار تا پایان امسال

در آخرین اظهارنظر‌ها درباره باقیمانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده رودبار؛ محمد پردل نژاد، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در گیلان گفت: ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت – قزوین در صورت تأمین اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

به گفته او، باقیمانده این آزادراه در محدوده رودبار تا منجیل به دلیل سخت گذر بودن، نیاز به ساخت چند تونل، هزینه بالای اجرای طرح و تأمین نشدن به موقع اعتبارات و مصالح ساختمانی هنوز بعد از حدود ۱۴ سال به بهره برداری نرسیده است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در گیلان افزود: ساخت ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت – قزوین که شامل ۲ قطعه است ۸۶ درصد پیشرفت ساخت دارد.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

پردل نژاد با بیان اینکه با تکمیل باقیمانده آزادراه رشت – قزوین، بزرگترین گره ترافیکی استان گیلان باز خواهد شد، تصریح کرد: برای تکمیل این طرح ملی به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین این اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

تأکید بر تسریع در اتمام طرح‌های مصوبات سفر رئیس جمهور 

این در حالی است که اسدالله عباسی، استاندار گیلان ماه گذشته در جلسه بررسی روند پیشرفت مصوبات سفر ریاست جمهوری بر تکمیل پروژه‌های با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تأکید کرده بود.

او از دستگاه‌هایی که پروژه‌های آنها تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مصوبات سفر تعریف شده (از جمله پروژه آزادراه) خواست طی ۲ ماه این پروژه‌ها را تکمیل کرده و برای بهره برداری آماده کنند.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

استاندار همچنین با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان و قول وزیر مبنی بر تکمیل پروژه‌های آزادراه و راه آهن تا پایان آبان ماه تصریح کرد: این موضوع در دستور کار قرار گیرد و برای آن بازه زمانی ۴۵ تا ۵۰ روزه در نظر گرفته شود.

تردد آزمایشی مسافران در آزادراه از دی‌ ماه امسال

از سوی دیگر میلاد دوستی، مجری طرح آزادراه منجیل ـ رودبار در گفت‌وگویی از آغاز تردد آزمایشی در این آزادراه از دی ماه و بهره‌برداری از این پروژه در دهه فجر امسال خبر داد.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور هم در یک نشست خبری درباره پروژه‌های آزادراهی که این شرکت برای امسال در دست دارد، گفت: آزادراه منجیل به رودبار گلوگاه رشت به قزوین به طول ۸.۵ کیلومتر است و اهمیت زیادی دارد، این مسیر یا تونل است یا پل، اما برنامه داریم تا بهمن آن را تکمیل کنیم.


بیشتر بخوانید


او البته اردیبهشت امسال اظهار امیدواری کرده بود که این پروژه حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ برای عبور مردم آماده و از حجم بالای ترافیک آزادراه رشت - قزوین کاسته شود.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

انتقاد امام جمعه رشت از طولانی شدن اجرای پروژه‌ آزادراه

 آیت‌الله رسول فلاحتی، امام جمعه رشت هم در یکی از آخرین خطبه‌های نماز جمعه این شهر از طولانی شدن اجرای طرح‌های مهمی چون آزادراه رشت – قزوین حدفاصل رودبار تا منجیل انتقاد کرد و گفت: آزادراه رودبار و راه‌آهن رشت - انزلی جدی گرفته شود.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

او خواستار توجه جدی مسئولان به این ۲ طرح شد و افزود: روند توسعه شهر رشت و رفع مشکلات اساسی آن باید مورد توجه فراوان قرار گیرد.

ترافیک ۱۴ کیلومتری در آزادراه قزوین - رشت

با تکمیل نشدن باقیمانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده رودبار و در پی آن ترافیک سنگین و صف چند کیلومتری خودرو‌ها، زمان سفر گردشگران به گیلان در اوج مسافرت‌ها و ایام تعطیلات حدود ۳ تا ۴ ساعت طولانی‌تر از روز‌های عادی است.

گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

در تعطیلات چند هفته گذشته و ورود مسافران به گیلان، ترافیک در آزادراه قزوین به رشت حد فاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۴ کیلومتر رسیده و تردد خودرو‌ها بسیار سنگین شده بود.


بیشتر بخوانید


گره آزادراه رشت - قزوین کی باز می شود؟

تکمیل پروژه آزادراه رشت – قزوین در حالی در ایستگاه وعده‌های مکرر باقی مانده است که بهره برداری از ۸ کیلومتر باقیمانده این آزادراه و باز شدن بزرگترین گره ترافیکی گیلان در محدوده رودبار – منجیل که اصلی‌ترین راه ورودی استان و جزء کریدور بین المللی شمال – جنوب موسوم به نوستراک است، از معطلی چند ساعته مسافران در صف چند کیلومتری خودرو‌ها و دیرتر به مقصد رسیدن آنها در ایام تعطیلات جلوگیری می‌کند.  

مرتضی نعمتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.