مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری علت فرود اضطراری هواپیمای استانبول در تبریز تشریح کرد.

حسن رضایی مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیمای ایرباس از نوع ۶۰۵-A۳۰۰B۴ به عالمت ثبت IBA-EP متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی  ایران، که  روز دوشنبه ابتدای آبان ماه به دلیل مشاهده دود در کابین با هماهنگی با مرکز کنترل فضای کشور در فرودگاه تبریز اقدام به فرود اضطراری نموده که بررسی‌های  علت این دود را اعلام کرد.

به گفته مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری براساس ارزیابی اولیه، این رویداد حادثه جدی درنظر گرفته شده و  براساس ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو و همچنین برابر آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیئت محترم دولت، اطلاعیه‌این حادثه جدی به سازمان بین المللی هوانوردی (ICAO، (نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه (BEA (بعنوان کشور سازنده و طراح ارسال شد.

او گفت: با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیما در پارکینگ فرودگاه تبریز مورد آزمایش قرار گرفت و عملیات موتور گردانی با دور بال نیز انجام شد و هیچ ایرادی بر روی زمین مشاهده نشد، بنابراین با توجه به مشخص  نبودن دلیل ایجاد دود، اجازه یک پرواز بدون مسافر به تهران به هواپیما داده شد و هواپیما به مقصد فرودگاه امام  خمینی ره پرواز کرد تا اقدامات بعدی در خصوص عیب یابی و سایر اقدامات تعمیر ونگهداری در تهران به انجام برسد، لیکن در این پرواز نیز حدود ۱۰ دقیقه پس از برخاستن، آثار دود در کابین خلبان مشاهده شده که با خاموش کردن سامانه Bleed موتور شماره یک توسط خلبان پرواز آثار دود محو شده و هواپیما در سلامت کامل در فرودگاه امام (ره) فرود آمده است.

او گفت: با هماهنگی واحد فنی و مهندسی شرکت و با توجه به مشخص شدن ایراد احتمالی در موتور شماره ۱.   متخصصین فنی عیب یابی دقیقتر بر روی آن را انجام داده و عاقبت شکستگی در قطعه manifold Bearing  موتور شماره ۱ با مشخصه ساخت ۹۱۹۶ M ۴۴ G ۰۳; PN مشاهده شد که در زمان اوج گیری باعت نشت  روغن به سامانه هوای گرم ورودی به کابین هواپیما و در نهایت ورود دود به داخل هواپیما بوده است.

او گفت: پس از آن  قطعه مذکور با قطعه جدید تعویض شده و در مورخه ۰۳/۰۸/۱۴۰۲ هواپیما جهت انجام یک پرواز محلی بدون  مسافر جهت اطمینان از رفع عیب مربوطه در حوالی فرودگاه ترخیص گردید که درحین این پرواز، هیچگونه  ایرادی مشاهده نگردیده و هواپیما جهت انجام عملیات پروازی ترخیص شده است.

وی افزود:در حال حاضر هواپیما عملیاتی  بوده و پس از انجام چندین پرواز داخلی و بین المللی، ایراد مذکور مشاهده نگردیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار