رئیس جمهور توجه به مردمی‌سازی فرهنگ به جای تصدی‌گری شورای فرهنگ عمومی گفت: استفاده از ظرفیت اتاق‌های فکر در جهت اصلاح ساختار فرهنگ و تدوین نظریه‌های فرهنگی را از ضرورت‌های امر فرهنگ در کشور است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور روسای شورا‌های فرهنگ عمومی استان‌های سراسر کشور برگزار شد، الگوی کار قرارگاهی، برای شورای فرهنگ عمومی کشور الگوی مناسبی است، بر توجه به تقسیم کار و مردمی‌سازی فرهنگ به جای تصدی‌گری از سوی این شورا تاکید کرد.

با تاکید بر ضرورت تلاش برای تقویت و کارآمدی بیشتر این شورا و همچنین برگزاری منظم جلسات آن در سطح کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها، نفس برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور را برای هم‌اندیشی و هم‌گرایی صاحب‌نظران و متولیان فرهنگ کشور مهم و اثرگذار دانست.

وی ایجاد ساز و کار‌های لازم در راستای ضمانت اجرائی مصوبات و همچنین پیگیری دلایل و چرائی اجرایی نشدن برخی مصوبات این شورا را از جمله راهکار‌های تقویت و افزایش کارآمدی شورای فرهنگ عمومی کشور بر شمرد.

وی با بیان اینکه دولت ایجاد پشتوانه مالی برای شورای فرهنگ عمومی و تخصیص اعتبار برای تحقق اهداف شورا را موثر می‌داند، تاکید کرد: در عین حال باید بررسی شود موفقیت نهاد‌هایی که موضوع فرهنگ از جمله ماموریت‌های آنهاست و اعتبارات لازم را دریافت و هزینه کرده‌اند، به چه میزان بوده است!

رئیس جمهور در ادامه استفاده از ظرفیت اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورز در جهت اصلاح ساختار فرهنگ و تدوین نظریه‌های فرهنگی را از ضرورت‌های امر فرهنگ در کشور دانست و با بیان اینکه الگوی کار قرارگاهی، برای شورای فرهنگ عمومی کشور الگوی مناسبی است، بر توجه به تقسیم کار و مردمی‌سازی فرهنگ به جای تصدی‌گری از سوی این شورا تاکید کرد.

دکتر رئیسی در ادامه با تاکید بر اهمیت ضمیمه کردن فرهنگ دفاع مقدس به فرهنگ عمومی کشور و انتقال این فرهنگ به عصر‌ها و نسل‌های پیش‌رو تصریح کرد‌: آنچه که امروز در وقایع غزه از ایستادگی، مقاومت، صبر و شکر از ملت فلسطین در برابر بی‌سابقه‌ترین جنایات علیه بشریت مشاهده می‌کنیم، نشات گرفته از فرهنگ اصیل اسلامی ملت فلسطین است.

وی همچنین با بیان اینکه آرایش فرهنگی نیرو‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور با حجم و میزان تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن متناسب نیست، بر ضرورت توجه ویژه به مسئله تولید محتوا و تولید کالا‌ها و محصولات فرهنگی تاکید و تصریح کرد‌: در این راستا ضروریست آثار و محصولات فرهنگی تولید شده در برگیرنده همه علایق و سلیقه‌های موجود در جامعه باشد.

رئیس جمهور در پایان «مسئله‌شناسی»، «یافتن راهکار حل مسئله» و «حل مسائل» را سیاست محوری دولت عنوان کرد و با اشاره به تعبیر رهبری معظم انقلاب مبنی بر اینکه مسائل کشور نه به دست بیگانگان بلکه به‌دست مدیران کشور قابل حل است، گفت: بنای دولت مردمی یافتن راهکار برای معضلات و مشکلات کشور است و در این زمینه لازم است همه مدیران دولت در تمامی سطوح نگاه حل مسئله به موضوعات و چالش‌ها داشته باشند و روز به روز مردم را به کارآمدی نظام امیدوارتر کنند.

 «ضرورت برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور»، «توجه ویژه به پیوست‌های فرهنگی مصوبات و تصمیمات برای موفقیت در اجرای آنها»، «تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌های مکتوب، دیجیتال و رسانه ملی در نهادینه کردن اصول فرهنگی در جامعه»، «ضرورت بسط و گسترش افق نگاه شورای فرهنگ عمومی از مسائل فرهنگی صرف به مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات در این بخش‌ها» و «تلاش برای ارتقای سواد دیجیتال در دستگاه‌های فرهنگی و عموم جامعه» از دیگر محور‌های مهم سخنان دکتر رئیسی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.