محسن زارعی، معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش امروز (یازدهم آبان) در گردهمایی نسل تحول آفرین که با حضور نومعلمان عرصه تعلیم و تربیت استان کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه باید به دنبال جذب معلمینی باشیم که کسوت معلمی داشته باشند، گفت : اگر معلمی نگاهش به شغل معلمی صرفا رسیدن به منبع درآمد باشد، در عین حال که خودش را گرفتار کرده، نمیتواند وظیفه معلمی را هم به خوبی انجام دهد.
وی با اشاره به ساز وکار جدید دستگاه تعلیم و تربیت برای جذب معلمها بر مبنای شایستگی سالاری، تصریح کرد: در استخدامهای جدید آموزش و پرورش تلاش شده چهرههای سرآمد جذب شوند تا بتوانند در پرورش بهتر فرزندان ایران اسلامی تاثیرگذار باشند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از اخلاق حرفهای معلمی صیانت کنیم، گفت: خود معلمها بیش از هر کسی وظیفه صیانت از اخلاق حرفهای معلمی را دارند.
وی با اشاره به رویکرد دستگاه تعلیم وتربیت مبنی بر تداوم برنامههای آموزشی برای معلمان در طول دوران خدمت، گفت: در هیچ جای دنیا معلمها به حال خود رها نمیشوند و مدام تحت آموزش و توانمندسازی قرار میگیرند.
زارعی با اشاره به برنامه ریزی برای توانمندسازی مستمر معلم ها، گفت: آموزش و پرورش برگزاری دورههای توانمندسازی برای معلمها را برنامهریزی کرده و معلمها را رها نمیکند.
وی با بیان اینکه مدارس محور برگزاری دورههای توانمندسازی خواهند بود، تاکید کرد: دورههای ضمن خدمت معلمها صرفا بر مبنای دانش افزایی نبوده و آموزش و پرورش برای توانمندسازی همه جانبه معلمها با راهبری گروههای آموزشی به سراغ پروژههای درس پژوهی، اقدام پژوهی و ... خواهد رفت.
زارعی با اشاره به نگاههای غلط و جذبهای تحمیلی فرهنگیان در سنوات گذشته، گفت: در حالی که دانشگاه فرهنگیان با جذب ۲۴ هزار دانشجو معلم شروع بکار کرد و با وجود پیش بینیهایی که از کمبود معلم در پی بازنشسته شدن فرهنگیان میرفت، تعداد دانشجو معلمهای جذب شده در دانشگاه فرهنگیان در سنوات گذشته کاهشی بوده و به سه هزار نفر در سال رسیده بود .