از ابتدای امسال تا کنون ۱۵۰ بیمار مبتلا به سل در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده‌اند که کنترل و درمان آن‌ها به‌صورت رایگان در حال انجام است.

حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: ۵۰ درصد از این بیماران که شناسایی شده‌اند، ریه‌های بسیار آسیب‌دیده دارند و همچنین در بین مبتلایان به سل ۳۳ درصد را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند.
 
وی افزود: از مجموع بیمارانی که سالیانه در شهر‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی می‌شوند هفتاد درصد مربوط به زاهدان است.
 
غزنوی تصریح کرد: در مرکز هماهنگ‌کننده سل شهرستان زاهدان غربالگری، بیماریابی و تشخیص و کنترل و درمان بیماران مبتلا به سل به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از شناسایی و درمان رایگان ۳۳ بیمار غیرایرانی مبتلا به سل در سال جاری در کمپین غربالگری بیماری سل خبر داد و گفت: در کمپین غربالگری «سل» که طی سال جاری در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال انجام است، بالغ بر ۶۰ هزار نفر از اتباع بیگانه بالای ۱۲ سال غربالگری شده‌اند که ۱۲۰۰ فرد مشکوک به سل شناسایی و پس از بررسی‌های تشخیصی انجام شده ۳۳ مورد مثبت سل ریوی گزارش شده است.
 
وی ادامه داد: هر فرد دارای علامت باسابقه سرفه بیش از ۲ هفته، تعریق شبانه، کاهش وزن و... باید جهت بررسی بیشتر به نزدیک‌ترین مرکز ارائه‌دهنده خدمت مراجعه کند.
 
غزنوی گفت: کمپین غربالگری «سل» در جمعیت افاغنه بالای ۱۲ سال در مراکز حاشیه شهر زاهدان از ابتدای تیرماه امسال  آغاز و تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه دارد.

وی ادامه داد: این طرح در ۷ مرکز و با تعداد ۸۵ تیم عملیاتی متشکل از کارکنان مرکز بهداشت زاهدان و «داوطلبین سلامت» به‌صورت حضور درب منزل در حال انجام است و تاکنون ۹۵ درصد از جمعیت هدف (غیرایرانی) ساکن زاهدان از نظر ابتلا به «سل» غربالگری شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.