کاهش چشمگیر خسارات با استفاده از سایبان های باغی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با هدف پیشگیری از مخاطرات حوادث غیر مترقبه در باغات میوه، از سایبان های باغی استفاده می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: طرح سایبان‌های باغی با هدف پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در باغات میوه از جمله تگرگ، سرمازدگی، آفتاب سوختگی در باغ‌های پایه رویشی سیب و باغ‌های انگور و همچنین حمله پرندگان در آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

حکمت جعفری  با اشاره به اینکه احداث سایبان یک نوع شیوه نوین حفاظت و مدیریت در باغات است، گفت: سالانه، باغ‌ها و محصولات کشاورزی دچار خسارت‌های طبیعی زیادی می‌شوند که ایجاد و نصب سایبان‌ها در باغ‌های میوه روشی نوین برای کاهش خسارت ناشی از تگرگ، سرمازدگی و آفتاب سوختگی است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح در باغات کاهش علف‌های هرز و کاهش تعداد آبیاری را در پی دارد، افزود: کیفیت میوه باغ‌های سایبان دار نسبت به باغ دیگر خود که بدون سایبان است ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است. 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: هم اکنون این طرح در دو هکتار از باغات شهرستان های ارومیه، میاندوآب و مهاباد به صورت الگویی اجرا شده است.

جعفری هزینه اجرای این طرح را برای هر هکتار از باغات، نزدیک به بیست میلیار ريال اعلام کرد.

فتاحی عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه سایه بان‌ها در کاهش تبخیر و تعرق از سطح محصول و خاک، کاهش مصرف آب، کاهش خسارت آفتاب سوختگی و افزایش کیفیت میوه و بازار پسندی موثر هستند گفت: همچنین در محافظت باغ‌ها از باران‌های تند و شدید و حمله پرندگان و گاه هجوم ملخ‌ها بسیار موثر است و از خسارت محصول باغ کاملا جلوگیری می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.