پژوهشگران مشهدی موفق به درمان استئوآرتریت مفصل انگشت دست شدند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران توانمند این دانشگاه موفق به ساخت پروتز «دیسترکتور آهنربایی» برای درمان استئوآرتریت مفصل در انگشت شست دست شدند.

علی مرادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دیسترکتور‌ها (Distractor) ابزار‌هایی هستند که برای جداکردن صفحات مفصل، بدون جابجایی و پارگی رباط طراحی شده اند، گفت: این فاصله دهنده‌ها دارای مکانیزمی برای بست، پیچ و اهرم هستند که از آن‌ها معمولا در طول عمل جراحی مفاصل، فیزیوتراپی، توانبخشی بعد از جراحی مفصل و یا برای ایجاد کشش پایدار در مفصل استفاده می‌شود.

او افزود: استئوآرتریت مفصل کارپومتاکارپال یک در انگشت شست دست (CMC ۱) یک عارضه شایع است که همزمان با بالا رفتن سن و تحلیل غضروف انگشت شست به وجود آمده و باعث بروز درد شدید، تورم و کاهش قدرت و دامنه حرکات شده و در نتیجه باعث کاهش عملکرد‌های حرکتی و فعالیت روزانه فرد بیمار می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ایجاد حواس پرتی در مفصل آسیب‌دیده یکی از روش‌های درمان این عارضه است که در این خصوص مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری آزمایشگاه رباتیک و آزمایشگاه تحقیقات استخوان مفاصل اقدام به ساخت دیستراکتور آهن ربایی نموده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.