رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: بیش از ۱۸۱ هزار افغانستانی در تایباد آموزش‌های خطر مین را فرا گرفتند.

رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: ۱۸۱ هزار و ۱۵۶ مهاجر افغانستانی نیمه نخست امسال هنگام خروج از ایران در گذرگاه مرزی «دوغارون» تایباد، آموزش‌های لازم در زمینه خطر «مین» را فرا گرفته‌اند.

هادی رمضانی افزود: روزانه هشت مربی هلال احمر، اتباع افغانستانی را از نحوه نشانه گذاری مناطق مین گذاری شده و نحوه اجتناب از برخورد با مین و مواد منفجره نشده آگاه کرده اند.

وی گفت: این اقدام انسان‌دوستانه را جمعیت هلال احمر تایباد با برگزاری روزانه ۲۹ کلاس آموزشی در مرکز پیش آگاهی از خطر مین انجام داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر تایباد افزود: اتباعی که به صورت خودخواسته و داوطلبانه قصد بازگشت به افغانستان را دارند و از سراسر ایران این مرز را برای برگشت به کشور خود انتخاب می‌کنند از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

هادی رمضانی افزود: امسال به طور میانگین روزانه هزار و ۵۰۰ نفر در مرکز پیش آگاهی از خطر مین در مرز دوغارون آموزش دیده اند.

مرکز پیش آگاهی از خطر مین جمعیت هلال احمر تایباد از سال ۱۳۸۴ در مرز دوغارون فعال شد که در سال ۱۳۹۸ و شیوع بیماری کووید ۱۹، به علت کاهش خروج اتباع افغانستانی از ایران، این مرکز آموزشی مدتی تعطیل شد.

آموزش تشخیص انواع مین و گلوله‌های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلو‌ها و محل‌های مین‌گذاری از مهمترین آموزش‌های ارائه شده به مهاجران افغانستانی در این مرکز است.

از ابتدای امسال تا پایان شهریور امسال، ۲ هزار و ۷۲۴ کلاس آموزشی برای اتباع افغانستانی در مرکز آموزش‌های پیش آگاهی از خطر مین مرز دوغارون این شهرستان برگزار شد.

رمضانی افزود: بر اساس آمار‌های مرکز مین افغانستان از سال ۲۰۰۵ میلادی هر ماه ۱۷۲ نفر از شهروندان آن کشور بر اثر برخورد با مین جان باخته‌اند که با آموزش‌های ارائه شده این رقم به ۴۰ نفر در ماه کاهش یافته است.

سالانه بیش از یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی به صورت قانونی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون بین ۲ کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می‌کنند.

برچسب ها: طالبان ، تایباد ، ماین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.