مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میانگین بارندگی‌های سال آبی گذشته استان ۴۸ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشت و ۵۲ درصد از انتظارات سال آبی دریافت نشد.

مصطفوی گفت: میانگین میزان بارندگی سال آبی گذشته از پاییز۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ در استان سمنان نسبت به بلندمدت به بیش از نصف کاهش داشت.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی های بلندمدت استان سمنان ۱۱۰ و هفت دهم میلیمتر است و از آغاز سال آبی گذشته، یعنی از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ تا پایان سال آبی در پایان پاییز ۱۴۰۲، میانگین بارندگی ۵۷ و ۶ دهم میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت به میزان ۵۳ و یک دهم میلیمتر کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: بارش‌های پاییزه سال آبی گذشته در استان مطلوب نبود و دی و بهمن بارش‌ها کمی بهبود یافت، اما جوابگوی نیاز استان نبود.

مصطفوی تصریح کرد: بهبود بارندگی در اسفند و بهار سال آینده در استان سمنان دور از انتظار نیست، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند بر بارش‌ها موثر باشد.

وی گفت: طبق آمارها سمنان جزو استانهایی است که کمترین میزان بارش را در کشور دارد و این آمار نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی و مدیریت منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: استان سمنان به دلیل ساعت‌های آفتابی و گستردگی، بیشترین میزان تبخیر را دارد و این عامل در کنار کاهش بارندگی موجب بحرانی‌تر شدن وضعیت کم‌آبی در استان است.

برچسب ها: کاهش باران ، کمبود اب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.