یک کارشناس مذهبی درمورد اهمیت مهرورزی و صله رحم توضیحاتی داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید غلامعباس موسوی مقدم، کارشناس مذهبی در رابطه با خصلت مهرورزی و نهادینه کردن آن به عنوان یک اصل اساسی و مهم بیان کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که الگو‌های کاذب، زندگی‌ها، جوامع و خانواده‌ها را شکل می‌دهند و نظام سلطه برای این که بتواند بر مردم تسلط داشته باشد از طریق الگو‌های کاذب و سلبریتی‌های مدنظر خود این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل، فساد‌های اخلاقی در قالب الگو‌های مختلف خود را نشان می‌دهند. 

این کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین روش‌ها برای تربیت، الگو‌ها هستند. از اینرو، وقتی قرآن کریم می‌خواهد به معرفی الگو بپردازد در آیه ۲۱ سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» «البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.» یعنی اگر می‌خواهید بهترین الگو و اسوه را به شما معرفی کنم پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم هستند. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان الگوی مودت و رحمت به عنوان سیره پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم که رهبری بار‌ها به این موضوع تأکید کرده اند را در جامعه جاری و ساری کرد؟ تصریح کرد: رهبری فرموده اند که دشمن، وحدت و همدلی و انسجام را مورد هدف قرار داده و مهربانی است که می‌تواند این مسئله را چه در بُعد کلان و چه در بُعد جزئی حل کند. در نتیجه، برای این که مهربانی در جامعه نهادینه شود باید سه روش را پیگیری کنیم. اول نظام صله رحم است. دوم، نظام همسایگی و سوم، مدل اخوت است که اهل بیت علیه السلام این‌ها را به ما یاد داده اند و این سه مورد باید به عنوان الگو در جامعه وجود داشته باشند. بنابراین، آیات و روایات فراوانی درمورد نظام صله رحم درمورد اقوام وجود دارد و پیامبر اکرم (ص) در خصوص این موضوع حساسیت زیادی داشته اند؛ به طوری که در روایت داریم حتی اگر کسی صله رحم را قطع کند و از اقوام خود ببُرد و صله رحم انجام ندهد عمرش کوتاه می‌شود و در مقابل، عمر فردی که صله رحم می‌کند بلندتر است. 

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: اهل بیت (ع) وظایفی را برای ما تعریف کرده اند که این‌ها باعث مودت می‌شوند و در روایت داریم افراد را از صله رحم محروم نسازید و با آن‌ها قطع رابطه نکنید و ازشان بگذرید و در تشییع جنازه این افراد شرکت کرده و به آن‌ها احسان کنید و خوش سخن باشید و به ایتام رسیدگی کنید و روایات متعددی در این خصوص و ثواب‌های آن وجود دارد. چون قوام جامعه از خانواده و صله رحم است.

او ادامه داد: در روایت داریم همراهی کردن با کسی که صله رحم انجام می‌دهد بلا را دفع می‌کند و رزق را افزایش می‌دهد و باعث طول عمر می‌شود و تأکید‌های فراوان درمورد این موضوع نشان می‌دهد که صله رحم مهم است و برای این که محبت در جامعه جاری شود باید از خانواده شروع کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم گفت: نظام همسایگی از دیگر مواردی است که اسلام به آن تأکید می‌کند تا روش و سیره پیامبر اکرم صل الله علیه و آله والسلم در جامعه جاری و ساری شود و در روایات به این موضوع پرداخته شده است؛ به طوری که باید همسایه را بشناسیم، احوال او را بپرسیم و حرمتش را داشته باشیم و در صورت نیاز، به او کمک کنیم و به همسایه آزار نرسانیم و اگر او آزار می‌رساند و قابل گذشت است باید شکیبایی کنیم. 

این کارشناس مذهبی افزود: سومین مدلی که اسلام به آن تأکید می‌کند اخوت است و باید جامعه دینی ساخته شود و در برخی از مواقع، در موضوع امر به معروف و نهی از منکر مردم فکر نمی‌کنند که خیرخواه آن‌ها هستیم و برادرانه یا خواهرانه به افراد جامعه تذکر می‌دهیم و خیرشان را می‌خواهیم و در مقابل، برخی از افراد فکر می‌کنند این امر به معروف و نهی از منکر از روی دشمنی است. در نتیجه، مدل اخوت یک سبک جامعه داری و مدیریت جامعه اسلامی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۴۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
سلام،

مادرم دقت زیادی دارد و تلاش بسیار زیادی می کند که با رفتار خود من را شاد و خوشحال نگه دارد، آنقدر به خودش فشار آورده که مثل ریاضی دان های بزرگ شده و برادرم به او می گوید خانم دکتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
صله رحم زمانی خوبه که دولت خودش به مردم رحم کند نه اینکه کمر ملتو زیر تورم و گرانی بشکند انتظار صله رحم از ملت داشته باشد !!! همه بخاطر گرانی خونه نشین شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
واقعاصله رحم خیلی تو روحیه تاثیر خوبی داره بشرطی که بودجه داشته باشی جوابگو بچه خودم دلش کوبیده میخواد نیستم دیگه مهمون کجای دلم بزارم بچه های ما دیگه مهمونی دور هم جمع شدن های قدیمی رو نمی‌بینن چون همه گرفتارند کرایه خونه رو جور کنی پول برق و شارژ بعد هزینه مدرسه رفت آمد بعدش خیلی زرنگ باشیم هزینه صبحانه ناهارشام جور کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
تبریز هست بچه تجاوز و آزار و اذیت وحشتناک و بچه تجاوز
آنها آدرس تبریز چهار راه لاله صائب تبریزی کوچه حق شناس آذربایجان شرقی نامرد و جهنم میرود بزودی ببینید فهمید
یا قیامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
آقای کارشناس آقای حجت الاسلام : بنده خدا مردم نون ندارند بخورند چطور جلوی مهمان بگذارند ؟ شما شکمتان سیر است متوجه نیستید.
شما به بهشت می روید ما به جهنم..موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
صله رحم بادستان خالی .با این وضعیت اقتصادی بیمار لطفی داره؟؟؟؟اقای کارشناس چرا فکری بحال تورم و بیکاری تحصیل کرده ها.رفاه واسایش ملت نمی کنید حرف زدن الکی خیلی راحته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
صله رحم خوبه ولی با این گرونی ها کسی جرات نمیکنه مهمان دعوت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
هر چه وضعیت اقتصادی بد تر شود صله رحم هم کم رنگ تر بسیاری از خصلتهای خوب ایرانی در حال نابودی است
آخرین اخبار