معصومی فر گفت:بسیاری از زیرساختهای مرز دوغارون با افغانستان آمادگی لازم را برای انجام مراودات روان مرزی در حوزه جابجایی کالا و مسافر ندارد.

احمد معصومی فر در جریان بازدید از پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد گفت: توسعه روابط در همه ابعاد با همسایگان از اولویت های دولت سیزدهم است از طرفی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان، حمل و نقل و لجستیک یک موضوع محوری است و پایانه مرزی نقش زیادی در توسعه این روابط ایفا می کنند.

وی گفت: امروز در بازدیدی که از پایانه مرزی ، منطقه ویژه و بازارچه مرزی به عمل آمد به وضوع مشخص شد ، زیرساختهای حمل و نقلی در موارد مذکور هنوز تکمیل نشده و حتی از ظرفیتهای نرم افزازی و سخت افزاری موجود نیز استفاده نشده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای بازار افغانستان و صادرات سالانه 2.5 میلیارد دلار کالا به این کشور ، مرز دوغارون مهمترین گذرگاه مرزی ایران با افغانستان محسوب می شود.

معصومی فر ادامه داد: اگر در بخش های مختلف این گذرگاه مرزی روان سازی و تسهیل جابجایی تبادلات کالا انجام شود چه بسا جلوی موارد متعددی از قاچاق کالا وسوخت گرفته شود.

وی اضافه کرد: با این حال آنچه اکنون مشاهده می شود، معطلی های طولانی ناوگان تجاری در پایانه مرزی دوغارون است ، این معطلی ها با وجود دستگاه های "ایکس ری" رخ می دهد، این دستگاه ها نصب شده اما هنوز از ظرفیت کامل آنها استفاده نشده است .

مشاور وزیر امور خارجه همچنین بیان داشت: زیرساختهای بازارچه مرزی دوغارون نیز باید به سرعت آماده شود، الان از بازارچه مرزی به نحو مطلوب بهره برداری نمی شود و بخش های زیرساختی آن آماده نیست.

معصومی فر گفت: باید شرایط در این بازارچه مرزی به صورتی باشد تا فعالیت به شکل پیله ورزی انجام شود و این پیله وری برای افراد بومی اشتغال ایجاد کند اما الان در منطقه فعالیت بازارچه مرزی به شکل دیگر اداره می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.