برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در کی‌یف

برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، وزرای خارجه این اتحادیه در اوکراین تشکیل جلسه دادند.

برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه اروپا نشست وزرای خارجه این اتحادیه در یکی از کشور‌های غیرعضو و این بار در کی یف، پایتخت کشور جنگ زده اوکراین برگزار می‌شود. این اقدام نمادین به منظور اعلام همبستگی بروکسل با کی‌یف و تاکید بر باز بودن در‌های اتحادیه اروپا به روی این کشور انجام می‌شود. 

به گزارش تله تریدر، دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزرای خارجه کشور‌های اروپایی خیر مقدم گفت.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد اقدامی تاریخی است، زیرا برای نخستین بار است که در تاریخ اتحادیه اروپا شاهد این موضوع هستیم که شورای وزرای خارجه اروپایی در خارج از مرز‌های این اتحادیه و در یک کشور غیرعضو گردهم می‌آیند. با این حال، کشور ما مرز‌های آینده اتحادیه اروپا خواهد بود. 

در سوی دیگر، بورل با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در کی‌یف به اصحاب رسانه گفت: به طور معمول به این نشست‌ها «غیررسمی» گفته می‌شود، زیرا نخست اینکه در خارج از مرز‌های اتحادیه اروپا تشکیل شده است و دیگر اینکه شامل یک بحث سیاسی جدی و سطح بالاست. 

وی در ادامه یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست را مسئله حمایت فعلی و آینده اتحادیه اروپا از اوکراین در جنگ با روسیه دانست.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان که برای شرکت در این نشست در کی‌یف به سر می‌برد با اعلام حمایت از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، گامی فراتر نهاده و مدعی شد: مرز‌های اتحادیه اروپا از لیسبون، پایتخت پرتغال تا لوهانسک، یکی از شهر‌های شرقی اوکراین که اکنون به خاک روسیه ضمیمه شده است، امتداد خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار