سخنگوی سازمان اوقاف گفت: طی یکسال گذشته ۴ هزار نسخه سند موقوفه‌ای که به دلیل گذشت زمان دچار فرسایش شده بودند به طور کامل مرمت شدند.

نشست خبری بزرگداشت هفته وقف و اعلام برنامه‌ها و تبیین دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت الاسلام غلامرضا عادل سخنگو و معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

او با اشاره به گرامیداشت هفته وحدت و تبریک میلاد مکرم حضرت رسول و امام صادق (ع) اظهار داشت: هفته وقف که از ۲۷ صفر به ۱۶ ربیع الاول منتقل شد فرصت مناسبی برای بیان دستاورد‌های سازمان است و ما هم امسال برنامه‌هایی اندیشیده‌ایم.

حجت الاسلام عادل تأکید کرد: هویت سازمان اوقاف را مردم شکل می‌دهند و این سازمان امانتدار مردم در حوزه بقاع متبرکه و موظف به ارائه گزارش است و همیشه شفاف سازی را در سرلوحه خود قرار داده است.

 عادل با بیان این که سازمان اوقاف و امور خیریه با مجموعه گسترده و متنوع بیشترین برنامه‌های رسانه‌ای و حدود یک‌هزار کانال ارتباطی توسط بقاع متبرکه دارد، اظهار داشت: سازمان اوقاف سال‌ها است خود را مکلف به شفاف سازی مالی کرده است، در سازمان اوقاف از مصوبه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی استقبال کردیم، چون عملکرد دقیق و منظم داریم البته وظیفه صیانت از موقوفات را جدی می‌دانیم و با هیچ کسی تعارف نداریم.

او با بیان این که پاسخگویی به دستگاه‌های نظارتی و سوالات مردم و نمایندگان امری جاری است و به شکل مستمر انجام می‌گیرد، ادامه داد: در این ارتباط یکی از واحد‌های پرکار مجموعه روابط عمومی سازمان است، صدور بیش از ۴۰۰ هزار سند در یکسال گذشته، تولید هزاران دقیقه مستند از امور سازمان، آغاز تولید مجموعه تلویزیونی ده قسمتی خانه روشنا و تولید سریال مسیر اصلی از جمله اقدامات این نهاد است.

حجت الاسلام عادل گفت: سازمان اوقاف کار اصلی اش در حوزه موقوفات دارای سه مرحله از حفظ و نگهداری، بهره برداری و اجرای نیت موقوفه و تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات است؛ یکی از کار‌های خوب بحث شناسه ملی است و از سال گذشته پنجاه هزار موقوفه و اماکن مذهبی دارای شناسه شدند، تفاهمنامه خوبی منعقد شده، تا برای املاک موقوفه سند مالکیت صادر شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: جمع آوری اسناد وقفی نزد اشخاص از دیگر موارد است، تا پیش از این مردم ابا داشتند وقف نامه‌ها را ارائه دهند، اما یکی از کار‌های جدی ما جمع اوری این اسناد و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی و تهیه فهرست الکترونیکی اسناد وقفی در آرشیو سازمان است و ظرف سه سال مابقی اسناد در آرشیو ثبت خواهد شد.

عادل بیان کرد: در این خصوص سازمان اوقاف یکی از نهاد‌هایی است که جزو پیشگامان دولت الکترونیک بوده است و با توسعه میز خدمت و اتصال این میز به پنجره هوشمند، تبادل خدمات الکترونیک بین سازمانی، توسعه درگاه یکپارچه سازمان اوقاف، راه اندازی شناسه ملی شمس، گزارش وضعیت درخواست، دریافت نقشه‌های گوگل و فرصت‌های سرمایه گذاری برنامه‌هایی است که زمینه آن فراهم شده است.

ثبت الکترونیکی ۲۵۰ برگ سند موقوفه

سخنگوی اوقاف بیان کرد: همچنین راه اندازی صندوق پژوهش و غیر دولتی ماندگار که هدفش بهره وری حداکثری از منابع و حمایت از رشد مشاغل است، توسعه عرصه‌های علمی و پژوهشی سازمان اوقاف، تنظیم و تدوین سند ملی وقف به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، شش عنوان طرح پژوهشی سازمانی، ده‌ها عنوان طرح پژوهشی و...، ترجمه تفسیر لاهیجی، تاسیس مرکز خیریه سازمان اوقاف، ساماندهی کمک در امر ازدواج و تهیه جهیزیه، کمک به تجهیز و احداث مراکز درمانی، حمایت و ساماندهی موسسات خیریه و مراکز درمانی و امضای تفاهمنامه ساخت بیمارستان ۲۲۵ تختخوابی روحانی نژاد شهرری که ظرف ۵ سال به بهره برداری خواهد رسید از دیگر اقدامات سازمان اوقاف است.

عادل ادامه داد: جمع آوری وقف نامه‌های اشخاص توسط کارشناسان امر و آرشیو کردن آن به صورت الکترونیکی که تاکنون ۲۵۰ برگ به ثبت الکترونیکی رسیده است و سرمایه گذاری و حمایت در خصوص مشارکت از طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت در عرصه‌های آبزی پروری، کشاورزی، دام پروری، پزشکی، پژوهشی و ... از دیگر اقدامات این سازمان است.

او گفت: تاسیس مرکز امور خیریه و فعالیت در عرصه ساماندهی و کمک به ایتام، تهیه جهیزیه، توسعه مراکز درمانی و ساماندهی آنان، فعالیت در عرصه‌های قرآنی و برگزاری مسابقات بین المللی و استانی، برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری قرآنی نیز از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی، برنامه ریزی برای بهره مندی نوجوانان و جوانان در ۳ هزار اماکن مذهبی در اوقات فراغت و اعزام ۷۸۷۸ مبلغ برای نقاط مختلف کشور در ایام گوناگون و کمک ۶۸ میلیارد تومانی به هیات‌های مذهبی و توزیع بسته‌های حمایتی به اقشار کم بهره‌مند را نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی این سازمان برشمرد.

برچسب ها: هفته وقف ، هفته وحدت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار