آیین گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در سرسرای اجتماعات زنده یاد احمد عزیزی برگزار شد.

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه گفت : در راستای توسعه خدمات به جامعه ناشنوایان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و ۲ نفر از ناشنوایان عضو گروه مشاورین شهردار هستند که مشکلات این افراد در جامعه به ما تذکر داده می‌شود و از این طریق به درخواست‌ها رسیدگی خواهد شد.

نادر نوروزی افزود: امیدوارم بتوانیم برنامه‌های فرهنگی ارزشمند کتابخانه‌های عمومی و بخش نابینایان را هم در فرهنگسرا‌های شهرداری توسعه و تعمیم دهیم و میزبان خوبی برای ناشنوایان کرمانشاه باشیم.

وی با تاکید بر حمایت از برنامه‌های فرهنگی ترویجی کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: وظایف خود را در مجموعه کتابخانه‌های عمومی توسعه خواهیم داد و بیش از پیش به این نهاد فرهنگی، مردمی توجه خواهیم کرد و در گسترش برنامه ها، از نظرات کارشناسان کتابخانه‌های عمومی بیشتر استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این آیین گفت: بخش ناشنوایان کتابخانه عمومی امیرکبیر قبلاً در فضای بخش کودک ادغام بود و اکنون با اختصاص بخش مجزا این فضا مستقل شده و پذیرای افراد بیشتری از این جامعه است.

محمدامین بهرامی افزود: اکنون فضای بخش ناشنوایان از ۱۲ متر به ۵۰ متر افزایش پیدا کرده که به زودی امکانات و تجهیزات مناسبی را هم به این بخش اختصاص داده خواهد شد.

کتابدار کودک و مسوول بخش ناشنوایان کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه با اشاره به اینکه هشت هزار نفر ناشنوا در استان داریم، گفت: بخش ناشنوایان کتابخانه امیرکبیر در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد و اکنون ۱۰۰ نفر عضو فعال دارد و در برنامه‌های فرهنگی ترویجی ویژه این جامعه در کتابخانه شرکت می‌کنند.

الهام خنجر افزود: عضویت در این بخش محدودیت سنی ندارد و عضویت برای تمامی افراد ناشنوا رایگان است و با داشتن کارت عضویت می‌توانند از امکانات بخش ناشنوایان تمام کتابخانه‌های عمومی کشور استفاده کنند.

وی در خصوص برنامه‌های جانبی این بخش اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در بسیاری از زمینه‌های علمی و فرهنگی در بخش ناشنوایان برگزار می‌گردد که خوشبختانه استقبال خوبی داشته‌ایم، همچنین در بخش آموزش مربی ناشنوایان تعداد ۱۸ نفر فعال به صورت داوطلب از افراد نیمه‌شنوا و شنوا برای مربیگری ثبت نام کردند و مرحله اول آموزش این افراد به پایان رسید و این افراد در حال خدمت به جامعه ناشنوا هستند.

نایب رییس موسسه خیریه میلاد لاله‌ها در این آیین گفت: حدود ۲۰ درصد افراد ناشنوای کشور در کرمانشاه هستند که خدمات رسانی برای این افراد در جامعه بسیار ضروری است.

محمد دهنوی افزود: استان کرمانشاه تنها استانی است که مدرک دانشگاهی برای جامعه ناشنوا صادر می‌کند و اولین استان هستیم که بسیاری از آموزش‌ها در این زمینه به صورت آنلاین در اختیار ناشنوا قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: خدمات بیمه ای، گردشگری، کاریابی و آموزش‌های آنلاین برای افراد ناشنوا در کرمانشاه ارایه می‌شود و امیدواریم زمینه رشد و پیشرفت بیشتری برای این افراد در جامعه مهیا شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.