کارشناس مسائل قفقاز درباره آخرین تحولات منطقه قره‌باغ صحبت کرد.

احمد کاظمی کارشناس مسائل قفقاز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره تحولات منطقه قره‌باغ گفت:دخالت صهیونیست‌ها در حوادث قفقاز به ویژه در بحث جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هدف پیگیری کریدور تورانی ناتو است.

وی افزود: هدف این رژیم آن است که با ایجاد کریدور تورانی ناتو مرز جمهوری ارمنستان و استان سیونیک تجزیه شود و به نوعی اتصال ترکیه با جمهوری آذربایجان ایجاد شود.

کاظمی گفت: هدف آن است که کریدور قومی در منطقه شکل گیرد و در بستر این کریدور علاوه بر اینکه اهداف مربوط به مبادلات انرژی و مباحث ترانزیتی دنبال می‌شود در کنار آن یک فضایي ایجاد شود که براساس آن علیه ایران و روسیه و چین هزینه سازی شود.

 کارشناس مسائل قفقاز  ادامه داد: ضمن اینکه به موازات این هدف بحث توسعه ناتو در منطقه هم دنبال می‌شود و از این منظر به نظر می‌رسد که در کنار صهیونیست‌ها، غربی‌ها نیز برای پیگیری همین فتنه ژئوپلیتیکی دست به کار شوند.

وی ادامه داد: شرایط اکنون نگرانی را درباره موضوعاتی نظیر احتمال وقوع پاکسازی قومیتی یا جابه جایی اجباری جمعیت ارمنی قره باغ به عنوان مردم بومی این منطقه ایجاد کرده است.

وی گفت: در ۳۰ سال گذشته دستگاه قضایی جمهوری آذربایجان علیه ارامنه قره باغ به تبلیغ نفرت پراکنی اقدام کرده و این می‌تواند موجب اقدامات خشونت آمیز شود.

کاظمی تاکید کرد:‌ برای همین است که کشور ما به درستی روی بحث حقوق و امنیت ارامنه که ساکنان تاریخی قره باغ هستند تاکید کرده و علی اف نیز اذعان کرده که اکثریت ۷۵ درصدی قره باغ ارامنه هستند و این نکته بسیار مهم است.

کارشناس مسائل قفقاز اظهار كرد: در حال حاضر مهمترین موضوع اولویت دار بحث حقوق و امنیت ارامنه قره باغ و بحث آوارگان است که ممکن است به سمت ارمنستان و یا حتی ایران رهسپار شوند و این‌ها موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار