پور ابراهیمی گفت: پدیده قاچاق، پیامد سیاست ارزی است و ارز ناشی از صادرات باید حتما به اقتصاد کشور بازگردد.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفته صنایع کوچک استان کرمان در شهر کرمان با اعلام اینکه باید برای حل مشکلات اقتصادی گام‌های بلندتری برداریم، گفت: یکی از چالش‌های که با آن روبه رو هستیم در بخش صادرات است که باید با کار علمی سیاست ارزی آن را پیش ببریم.

او افزود: پدیده قاچاق، پیامد سیاست ارزی است و ارز ناشی از صادرات باید حتما به اقتصاد کشور بازگردد و نرخ تعهدات مورد اختلاف است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در حوزه منطقه‌ای و جهانی در حال رخ دادن است و به زودی شاهد تحقق آن هستیم، افزود: در حوزه قوانین هرجا نیاز باشد اصلاحات صورت می‌گیرد و رویکرد آینده اقتصاد کشور و روشن است.

ضرورت انقلاب تولید قطعات از سوی صنایع کوچک و متوسط برای صنایع بزرگ

محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید باید مبتنی بر بهره وری باشد و  بهره وری در حوزه‌های مختلف تعابیر متفاوتی دارد و در حوزه صنعت و معدن تعریف خاص خود را دارد.

او افزود: فناوری‌های جدید را در تولید به کار بگیریم و به منابع انسانی متخصص و متعهد اهمیت بدهیم و بین صنایع کوچک و متوسط با صنایع بزرگ ارتباط تنگاتنگ برقرار کنیم.  

زاهدی با اشاره به اینکه  تحول و انقلاب تولید قطعات از سوی صنایع کوچک و متوسط برای صنایع بزرگ یک ضرورت است و  لازم است ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار شود، تصریح کرد: باید به صنعت و تولید مبتنی بر دانش وفناوری و بهره گیری از منابع انسانی با کفایت توجه کرد که در افق پنج ساله این موارد در برنامه استان کرمان است.

او با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: ارتباط خود را با نمایندگان مجلس بیشتر کنید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای حل مشکل نیروگاه خورشیدی راین جلساتی با محیط زیست برگزار خواهیم کرد، بیان داشت: در آینده ای نزدیک جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی داریم؛ بنابراین فعالان اقتصادی مشکلات ارزی خود را در قالب یک نامه به بنده دهند تا در آن جلسه مطرح کنم.

در حق معادن کوچک در استان کوتاهی کردیم  

حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث معادن کوچک در استان کوتاهی کردیم و باید به آن‌ها کمک کنیم و فقط شرکت‌های بزرگ نباید باشند آن‌ها راه خود را پیدا کردند.

او با تببین اقدامات نیرو‌های جوان و متخخصص کرمانی در زمینه تولید قطعات با فناوری جدید گفت: واحد‌ها دیگر نیاز نیست، قطعه وارد کنند.

حسن پور بیان کرد: باید سهم صنایع از آب خلیج فارس مشخص و اختصاص داده شود.

طهماسبی، رئیس فراکسیون معدن در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلاتی که در حوزه معدن استان مطرح می باشد، در حال پیگیری است و معادن کوجک مقیاس بیشترین اشتغال را دارند که درباره آن‌ها کوتاهی شده است که با پیگیری شاهد برنامه ریزی در برنامه هفتم توسعه هستیم که نتیجه آن رونق بهتر معدن و صنعت استان می‌شود.

او افزود: سهم اشتغال قابل توجهی  در بخش معدن برای دولت در استان کرمان محقق شده است.

بابک اسماعیلی، رئیس خانه صمت استان کرمان  گفت: اوضاع اقتصادی در کف جامعه خوب نیست؛ اما با توجه به امکانات زیادی که در کشور داریم می‌توانیم از این وضعیت بیرون بیایم.

او افزود: فروش در کسب و کار مهم‌ترین موضوع است و در صادرات دچار مشکل فروش هستیم و فقط می‌توانیم کالا‌هایی که ارزش افزوده ندارند، بفروشیم؛   اما این سوال مطرح است که آیا کالای دارای ارزش افزوده در کشور داریم که قابلیت صادراتی داشته باشد؟  

اسماعیلی بیان کرد: خام فروشی کار بدی نیست به شرط آنکه که پول آن را در بخش‌هایی که دارای ارزش افزوده است، هزینه کنیم.

او گفت: ما در تسلسل تکرار گیر کرده ایم و دور یک سیستم تولیدی می‌گردیم و چندین سال با هر قیمتی و کیفیتی محصول تولید می‌کنیم و این به نفع تولید نیست؛ ولی  در کشور سرمایه اجتماعی عالی داریم، هر چند برخی از نخبگان مهاجرت کرده اند و متاسفانه گنجینه ژنتیکی کشور دارد خالی می‌شود و ژن خوبمان را داریم از دست می‌دهیم.

رئیس خانه صمت استان کرمان بیان کرد: باید به سمت تولید ارزش افزوده دار حرکت کنیم و  از نظر اقتصادی باید به دنیا وصل شویم و اجازه ورود ماشین‌های مستعمل داده شود.

حسینی نژاد، مدیر کل صمت استان کرمان با اشاره به اینکه پارسال رشد اقتصادی استان کرمان ۳ و ۸ درصد بود که ۵۶ درصد آن در حوزه صنعت و معدن است، گفت: استان کرمان ظرفیت‌های خدادای دارد و  ۴۲ ماده معدنی باید فراوری شوند  و در برنامه ششم توسعه  اتفاقات خوبی در استان رخ داد.

او با بیان اینکه صنایع فراوری و صنایع مادر را در استان تشکیل دادیم و بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان انجام می‌شود که ظرفیت بزرگی است، افزود: برای ارتقای واحد‌ها بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کردیم.

 حسینی نژاد با بیان اینکه ایجاد صنایع کوچک و متوسط و صنایع تبدیلی در استان کرمان در دستور کار است، بیان داشت: استان کرمان بزرگ ترین تولید کننده کنستانتره آهن، گندله آهن و کاتد مس در کشور است.

مجوز ساخت ۵ شهرک صنعتی تخصصی خورشیدی در کرمان

 حسین میجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان، گفت: مجوز ۵ شهرک صنعتی تخصصی خورشیدی در استان کرمان گرفته شده است که اولین آن در بافت احداث می‌شود و در راین بیش از ۸ ماه منتظر مجوز زیست محیطی برای احداث شهرک صنعتی تخصصی خورشیدی هستیم.

 او با اشاره به تامین اعتبار پست فوق توزیع شهرک‌های صنعتی در سیرجان و جیرفت از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان کرمان افزود: مجوز ایجاد پست فوق توزیع شهرک صنعتی کرمان دو و کرمان چهار نیز گرفته شده و وزیر نیرو هم موافقت کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان اختصاص ۳۰ میلیون متر مکعب آب برای شهرک‌های صنعتی استان را خواستار شد و بیان کرد: حدود ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی قطعی در استان کرمان داریم که شامل ۴۲ ماده معدنی شناسایی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار