جانعلی‌پور گفت: پیشینه و قدمت فرهنگی شهر‌ها در کنار ارائه طرح‌های خلاق و شاخص در انتخاب آن‌ها به عنوان پایتخت کتاب موثر است.

اسماعیل جانعلی‌پور دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران در دیدار با فعالان فرهنگی سبزوار گفت: شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شود باید به لحاظ فرهنگی شناخته شده باشد.

وی اظهار داشت: برای ارزیابی عملکرد شهر‌های نامزد پایتختی کتاب کشور به عواملی، چون عملکرد نهاد‌های فرهنگی آن منطقه و ظرفیت‌های شهرستان نگاه می‌شود.

دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران گفت: انتخاب پایتخت کتاب، یک رویداد فرهنگی کم‌نظیر برای شهر‌ها محسوب می‌شود لذا در مسیر دستیابی به این عنوان، هم‌افزایی و همدلی مسوولان شهرستان‌ها مهم است.

جانعلی‌پور افزود: سبزوار یکی از ۱۲ شهر دوستدار کتاب معرفی شده است که تیم داوری هشتمین پایتخت کتاب ایران در سفر به این شهرستان از طرح ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های این شهر در مسیر دریافت عنوان «شهر پایتخت کتاب» بازدید می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز گفت: به‌منظور انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران، اعضای هیات داوری پایتخت کتاب ایران از ظرفیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای این شهرستان بازدید و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و عمرانی حوزه کتاب و کتابخوانی این شهرستان را راستی‌آزمایی می‌کنند.

رضا شجاع مقدم افزود: در این برنامه مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران، دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور و مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی حضور دارند.

مردادماه سال جاری در آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر کشور در تهران۱۲ شهر به عنوان نامزد هشتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شدند که از استان اصفهان شهر‌های شاهین‌شهر، میمه و اصفهان، از البرز شهر کرج، از آذربایجان غربی شهر ارومیه، از خراسان رضوی سبزوار، از استان سمنان شهر سمنان، از استان فارس شهر‌های اوز و صدرا، از قزوین شهر قزوین، از کرمان شهر رابر، از گیلان شهر فومن و از مازندران شهر آمل تعیین شده بودند.

در هفت دوره پیشین این طرح، به ترتیب شهر‌های اهواز در سال ۱۳۹۴، نیشابور ۱۳۹۵، بوشهر ۱۳۹۶، کاشان ۱۳۹۷، یزد ۱۳۹۸، شیراز ۱۳۹۹ و سنندج در سال ۱۴۰۰ توانسته بودند عنوان پایتختی کتاب را از آن خود کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.