همزمان با روز جهانی کودک، مراسم نکوداشت خانم کلر ژوبرت، نویسنده و تصویرگر مسلمان فرانسوی کتاب‌های دینی کودک، با حضور جمعی از کودکان و مسئولان برگزار شد.

مراسم نکوداشت بانوی «رنگ و قصه» خانم کلر ژوبرت به همراه رونمایی از مجموعه کتاب «داستان‌های پاپاپا» و کارگاه انتقال تجربه ظهر یکشنبه در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی توسط به‌نشر با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و رواق کتاب معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی برگزار شد.

نویسندگی آرزوی کودکی من بود

کلر ژوبرت در این مراسم گفت: در سن ۱۹ سالگی مسلمان شدم و بعد از ازدواج با همسرم که ایشان نیز ایرانی و مسلمان هستند برای زندگی به ایران آمدم. حدود ۴۰ سال است در ایران زندگی می‌کنم. من نسبت به سایر کشور‌ها در ایران را بیشتر دوست دارم؛ چرا که مردم اینجا مهربان و دارای مذهب شیعه هستند.

او با اشاره به تفاوت نگارش آثار در حوزه کودک با نوجوان اظهار کرد: من سال‌هاست برای کودکان قلم می‌زنم. از کودکی خیلی کتابخوان بودم و از خواندن کتاب لذت می‌بردم. شوق فراوان من به مطالعه کتاب و تجربیاتی که به شکل غیر مستقیم از کتاب آموختم؛ سبب شد زندگی‌ام غنی‌تر شود از این رو بعد از تولد فرزندانم تصمیم گرفتم لذتی را که از کتابخوانی در کودکی تجربه کردم در قالب نگارش آثاری داستانی به کودکان انتقال دهم.

او ادامه داد: زمانی که به ایران آمدم متوجه شدم در ایران بر خلاف فرانسه، کتاب‌های داستان نویسی زیادی منتشر شده و کارگاه‌های مختلفی داستان نویسی برگزار می‌شود که این امر فرصت یادگیری ادبیات داستانی را برای علاقه‌مندان ورود به این حوزه مهیا می‌کند. بعد از تولد فرزندانم و آموزش ادبیات کودک، سعی کردم مفاهیم دینی را که زندگی من را زیباتر کرده بود، برای کودکان بیان کنم. از این رو بیشتر آثار من در حوزه‌های موضوعات دینی و مذهبی برای کودکان نوشته شده است.

کلر ژوبرت نویسنده کتاب‌های دینی کودک در مشهد تقدیر شد

در بخشی دیگر از این مراسم، مهدی سیم ریز، مدیر تولید انتشارات به‌نشر با اشاره به اینکه خانم کلر ژوبرت نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک است، گفت: اتفاقی که در سال‌های گذشته در حوزه ادبیات کودک رخ داده این است که آثار داستانی این حوزه در هنر‌های نمایشی و تصویری اقتباس شده است. آثار خانم ژوبرت نیز قابلیت اقتباس در هنر‌های نمایشی را دارد در حال حاضر داستان «خداحافظ راکون پیر» اثر کلر ژوبرت، در همدان به یک نمایش صحنه‌ای تبدیل شده است.

انتشار ۱۲۰ عنوان کتاب کلر ژوبرت برای کودکان

مهدی فردوسی معاون تحقیق و توسعه، طرح و برنامه انتشارات به‌نشر نیز در این مراسم گفت: فروتنی، مهربانی و باورمندی به معنویت از ویژگی‌های مهم اخلاقی خانم کلر ژوبرت است که سبب شده در بین کودکان، نویسنده شناخته شده‌ای باشند.

وی ادامه داد: حدود ۱۲۰ اثر در حوزه کودکان به قلم کلر ژوبرت به رشته تحریر درآمده که در انتشارات مختلف سراسر کشور منتشرشده اند از میان ناشران، انتشارات به‌نشربا چاپ ۲۲ اثر و کانون پرورش فکری کودکان با انتشار۱۷ اثر بیشترین همکاری را با خانم کار ژوبرت داشته‌اند.

وی ادامه داد: ارزش شناسی، یزدان شناسی، انسان شناسی، اسطوره شناسی و گیتی شناسی از جمله محور‌های کتاب‌های خانم ژوبرت است که بیشتر آثار ایشان به موضوع اخلاق و امانت داری، بخشش، حسادت، خودخواهی و بدگمانی می‌پردازد.

فردوسی تاکید کرد: ۸۵ اثر از آثار کلر ژوبرت رویکرد تعلیمی دارد و ۱۵ درصد رویکرد تفکری دارند از این رو داستان‌های ایشان می‌تواند دستمایه‌ای برای مربیان و والدین باشد تا براساس آن به پرسش‌گری در موضوع مختلف برای کودکان بپردازند.

عرضه ۱۰۰ هزار جلد کتاب ویژه کودکان در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

همچنین حسین خسروی معاون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم از کلر ژوبرت به عنوان یکی از نویسندگان فعال حوزه ادبیات کودکان نام برد و اظهار کرد: روز ملی و هفته کودک فرصتی برای یادآوری مسئولیت و وظایف ما نسبت به کودکان است.

وی ادامه داد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی توجه ویژه‌ای به کودکان دارد و در این سازمان کتابخانه‌هایی را برای گروه سنی اختصاص داده است. در کتابخانه‌های این سازمان، حدود ۱۰۰ هزار نسخه کتاب با در نظر گرفتن ایستگاه‌های مطالعه کتاب همراه با برگزاری برنامه‌های جانبی از جمله کارگاه‌های قصه گوی و نقاشی فراهم شده تا زمینه انس و الفت کودکان با کتاب فراهم شود و ازسوی دیگر مادرانی که به همراه کودکانشان در کتابخانه حضور می‌یابند بتواند فراغت بیشتری برای مطالعه داشته باشند.

عادت به کتابخوانی همراه با تفکر نقاد در موفقیت‌های افراد تاثیر گذار است

توحید کریمی موسس شبکه سفیران کتاب ایران نیز در این مراسم گفت: ۴۸ درصد رفتار ما براساس عادات مختلف شکل می‌گیرد. ما باید طوری رفتار کنیم که کتابخوانی را نیز پرورش دهیم باید با برنامه‌ریزی و نگارش روزانه کار‌های مدنظر، دنبال رفتار‌های طلایی و برنامه‌های اثر گذار باشیم. وقت و انرژی خود را تلف نکنیم. بدین منظور بهتر است فهرستی از کار‌هایی را قرار است انجام دهیم آماده کنیم بعد از بررسی عملی شدن یا نشدن آن‌ها میزان تاثیر گذاری برنامه‌ها در موفقیت را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه عادت به کتابخوانی همراه با تفکر نقاد بسیار می‌تواند در موفقیت‌های افراد در زمینه کسب و کار تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: والدینی که می‌خواهند فرزندانشان کتابخوان شود در مرحله اول نیز باید خودشان کتابخوان باشند

خوانش بخش‌هایی از آثار این نویسنده توسط جمعی از کودکان، رونمایی از «مجموعه کتاب‌های پاپاپا» و کارگاه انتقال تجربه، همراه با برگزاری نمایشگاه و فروشگاه آثار خانم کلر ژوبرت، برگزاری کارگاه نقاشی کودکان برنامه‌های دیگری بود که در حاشیه این مراسم به اجرا در آمد.

کلر ژوبرت در سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ خورشیدی) در پاریس متولد و در یک خانواده مسیحی بزرگ شد. در نوزده سالگی مسلمان شد و بعد با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کرد. کلر ژوبرت لیسانس علوم تربیتی و فوق لیسانس ادبیات کودکان است او در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند.

ژوبرت نویسندگی‌اش را برای کودکان به‌صورت حرفه‌ای از زمان تولد دو فرزندش شروع کرد. «درخت سوخته» اولین کتاب منتشر شده او در ایران در سال ۱۳۷۵ است. از او تاکنون بیش از ۸۰ عنوان کتاب منتشر شده است که کتاب «در جستجوی خدا» دو جایزه‌ی جشنواره کتاب سلام و جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد را گرفته است. کتاب «خداحافظ راکون پیر» از او هم سه جایزه‌ی جشنواره‌ی کتاب سلام، پروین اعتصامی و کتاب سال شهید غنی پور را برای این نویسنده به ارمغان آورد.

او در حال حاضر چهره برجسته و نویسنده فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان ایران شناخته می‌شود که به زبان فارسی تسلط دارد و داستان‌های خلاقانه‌اش با دورن مایه مذهبی و الهام از آیات قرآن کریم برای مخاطب کودک نوشته می‌شود. او علاوه بر نویسندگی، تصویرگری بیشتر آثارش را خودش انجام می‌دهد این امر موجب شده که کتاب‌های او بسیار متنوع و در بین کودکان ایران بسیار پرطرفدار باشد.

انتشارات به‌نشر تاکنون کتاب‌های مجموعه ۸ جلدی «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی»، مجموعه ۴ جلدی «داستان‌های شکر خدا»، «یک داستان دنباله دار»، «دوست عجیب»، مجموعه چهارجلدی «داستان‌های پاپاپا» را از این نویسنده چاپ و روانه بازار نشر کتاب ایران کرده است که برخی از این آثار از جمله مجموعه کتاب‌های یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی در سال ۱۳۹۷، برگزیده شانزدهمین «جشنواره کتاب رشد»، شد. همچنین کتاب داستان «کفش‌های بافتنی» از مجموعه ۴ جلدی داستان‌های شکر خدا در سال ۱۳۹۸، نامزد دریافت جایزه کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور»، شد.

مجموعه ۴جلدی «داستان‌های پاپاپا» با عناوین «سه نکته‌ی مامان‌ها»، «شام خاله هزار پا»، «قانون ششم» و «کلوچه خال خالی» در این مراسم رونمایی شد. در این کتاب‌ها ماجرای هزارپای کوچولو به نام «پاپاپا» روایت می‌شود که با بیانی ساده نکات اخلاقی را در قالب قصه‌های شیرین و شنیدنی به کودکان یادآوری می‌کند. دوستی و مهربانی، راستگویی، خوش اخلاقی، قدردانی و تشکر، انجام وظایف، همکاری و اجازه گرفتن از جمله موضوعات این کتاب‌هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.