انتشار پوستر نخستین جشنواره رویش طرح فناورانه سیب مراغه

پوستر نخستین جشنواره رویش طرح فناورانه سیب مراغه با هدف افزایش بهره‌وری، دستیابی به شیوه‌های جذاب بسته‌بندی و ایجاد جذابیت در بازاریابی و فروش این محصول صادراتی منتشر شد.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور مراغه گفت: پائین بودن بهره‌وری و تولید، بالا بودن هزینه‌های سموم و دفع آفات، سود پائین کشاورزان و آسیب‌زا بودن عوامل محیطی و اقلیمی همچون سرمازدگی و سایر عوامل موجب شده تا سود اندکی از این محصول نصیب باغداران مراغه شود.

سینا صادق‌فام افزود: بر همین اساس مرکز رشد واحد‌های فناور مراغه به عنوان بخشی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری به برگزاری نخستین جشنواره رویش ایده فناورانه سیب مراغه اقدام کرده است.

وی به محور‌های این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزی و تأثیر آن در کیفیت سیب درختی شامل کود، سم، خاک، ترویج، آبیاری، هرس، برداشت، بسته‌بندی اولیه، انتقال و سایر زمینه‌های مرتبط» از محور‌های این جشنواره است.

به گفته وی از دیگر محور‌های این جشنواره می‌توان به روش‌های نوین نگهداری سیب درختی در انبار و سردخانه شامل پارامتر‌های تأثیرگذار مانند رطوبت، دما، تهویه و روش‌های نوین در ضدعفونی، سردخانه‌های بالای صفر، سردخانه‌ها با اتمسفر کنترل شده و سایر زمینه‌های مرتبط اشاره کرد.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور مراغه اضافه کرد: در این جشنواره همچنین در موضوعات بسته‌بندی‌های نوین سیب درختی از جمله بسته‌بندی فعال، بسته‌بندی هوشمند و سایر بسته‌بندی‌ها» و «محصولات جانبی و صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب درختی شامل سرکه سیب، شیره سیب، پوره و سایر زمینه‌های مرتبط» نیز ایده‌های فناورانه مورد داوری قرار می‌گیرد.

صادق‌فام محور دیگر این جشنواره را نشان سازی صادرات گونه‌های مختلف سیب، نشان سازی در کشاورزی سردخانه، نشان سازی در صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر زمینه‌های مرتبط عنوان کرد.

 وی اظهار کرد: این جشنواره ۲۳ آذر سال جاری برگزار می‌شود و طرح‌های برگزیده پس از داوری در کمیته‌های تخصصی و دبیرخانه علمی جشنواره، به نحو شایسته مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ صاحبان طرح‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این جشنواره مراجعه و طرح‌های خود را از طریق ایمیل «apple@maragheh.ac.ir» به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

ایران با تولید ۲.۲ میلیون تن در رتبه هفتم این آمار قرار دارد و مراغه به عنوان قطب مهم کشاورزی در جنوب آذربایجان‌شرقی یکی از مراکز مهم تولید سیب در ایران به شمار می‌رود.

حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی این شهرستان با تولید سالانه ۴۳۰ هزار تن، زیر کشت سیب رفته و بخش مهمی از اقتصاد مردم این منطقه با محصول سیب گره خورده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار