با تمهیداتی که در دستور کار دولت قرار گرفته از‌ جمله تشدید نظارت‌ها بر بنگاه‌های مشاور املاک و راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات، بازار مسکن گام‌به‌گام به آرامش نزدیک می‌شود.

 این روزها مسئولان از کاهش قیمت مسکن سخن می‌گویند و طبق بررسی های صورت گرفته هم تا حدودی قیمت‌ها در بازار کمتر شده است. دولت با ساز و کارهای ساماندهی بازار مسکن تلاش دارد تا فاصله توان مردم برای خرید و اجاره را با قیمت‌ها کاهش دهد.

 بر اساس سیاست دولت سیزدهم مقرر شده تا شهرهای جدید پیرامون تهران و سایر کلانشهرها برای سرریز جمعیت و کمک به صاحب‌خانه شدن متقاضیان مسکن نقشی پررنگ ایفا کنند؛ نقشی که بتواند به نیاز متقاضیان واقعی مسکن پاسخ موثر بدهد و از میزان آنها به مرور زمان بکاهد. در همین خصوص نیز دولت تصمیم گرفت تا با ساماندهی بازار مسکن و اجاره به ویژه در شهرهای جدید پیرامون تهران، حباب قیمت مسکن را در این مناطق از بین برود تا مردم بتوانند در فضای شفاف و با برنامه‌ریزی برای خرید مسکن و یا مشارکت در ساخت اقدام کنند. 

دولت با سازوکارهایی از جمله راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات و ارائه کد رهگیری رایگان به موجران و مستاجران و همچنین از طریق پلمب بنگاه های متخلف توانست این بازار را تا حدودی از التهاب خارج کند. اگرچه اجرای این تصمیمات توانسته تا حدی از قیمت حباب مسکن در شهرهای اقماری اطراف تهران از جمله پردیس و پرند بکاهد اما به نظر می‌رسد برای کمک به خانه‌دار شدن بخش عظیمی از متقاضیان واقعی مسکن، هنوز باید اقدامات بیشتری انجام شود.

اخیرا جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی از فعالیت ۱۷۰ هزار بنگاه معاملات املاک مجوز دار در سطح کشور خبر داده و گفته است: بعد از یک دهه با کمک درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و همکاری وزارت صمت، شاخص‌های افراد دریافت کننده مجوز بنگاه معامله املاک در حال بازنگری است.

وی همچنین از اجرایی شدن ضوابط انتشار آگهی در سکوهای برخط انتشار آگهی املاک در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

همچنین خلیل محبت‌خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس در خصوص اقداماتی که این شرکت برای کنترل قیمت مسکن و اجاره در دست انجام دارد به  باشگاه خبرنگاران جوان گفت : در موضوع  بنگاه‌های املاک بدون مجوز و متخلف، شناسایی‌های لازم انجام و در مرحله نخست ۱۱۰ بنگاه متخلف شناسایی و به آنها اخطار لازم داده شد. در ادامه نیز ۵۶ بنگاه متخلف در شهر جدید پردیس پلمپ شد.

محبت‌خواه همچنین از روند تکمیل شناسایی خانه های خالی در شهر پردیس خبر داده است. به گفته وی، مجموعه کارهای انجام شده در شهر پردیس سبب کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت خانه ها شده است.

به گفته کارشناسان املاک هم اکنون قیمت مسکن ۱۰ تا ۲۵ درصد با  ساماندهی بنگاه های مشاور املاک کاهش داشته است. پردیس به عنوان پایلوت ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک انتخاب شد و این اقدام نشان داد که ساماندهی این بنگاه ها می‌تواند گامی موثر در نظم دهی به بازار مسکن داشته باشد. 

 مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس تاکید کرد: برنامه ریزی شده است تا هر هفته یک هزار تا هزار و ۵۰۰ خانه خالی در بازدیدهای میدانی شناسایی شوند که در صورت حصول اطمینان از خالی بودن واحدها، خانه های خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند. 

آمارها حاکی است که تاکنون حدود ۶ هزار خانه خالی در پردیس به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

بر اساس سیاست دولت، صاحبان خانه های خالی طبق ضوابط باید جریمه پرداخت کنند و یا خانه خود را برای اجاره و یا فروش بگذارند.

براساس این گزارش طی چند وقت اخیر دولت با بهره برداری از پروژه های مسکن مهر در شهرهای مختلف و همچنین تشدید نظارت ها سعی کرده است که بازار مسکن را به سمت کاهش قیمت هدایت کند.روز گذشته  مهرداد بذرپاش  وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال خبر داد و گفت: خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود.

حال با اجرای این برنامه‌ها و تزریق تسهیلات ساخت شاهد تسریع در اجرای پروژه های ساختمانی خواهیم بود و امیدواریم با همکاری بهتر بانک ها به مرحله عملیاتی شدن برسند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اول برید معمای واقعی ثبات را ببینید جیه
Iran (Islamic Republic of)
کاسب
۲۲:۵۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
فقط بازارتورکودوعزیزان آنها که پول لازم هستن ملک با تخفیف میدن واین فرصت است براعزیزان که توان خریداردارن وادامه رکود تعطیلی بیشترصنفها و منافع مردم دررونق وخرید فروش
به امیدرونق درکسب کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
سلام.
تمام دلالان مسکن باید بروند دنبال شغلهای که قبلا بوده اند.
مشاورین بزرگوار برای جلوگیری از دلالان ونظارت بر فعالیت این افراد داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
چون با این قیمتهای کذایی خریداری در بازار نیست
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۶:۴۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
واقعا دیگه نمیشه خرید و گرنه دولت هیج اقدام مفیدی نکرده که منت میذاره
من بازنشسته نیروهای مسلح با تحصیلات مهندسی کل حقوقم زیر ۱۲ ملیون هست که دارای ۵ نفر عایله هم هستم اگه یک واحد ۱۰۰ متری در محله نه بالاشهر تهران بلکه در جای متوسط تهران بخرم باید حدود ۸ملیارد پول بدهم که اگه تمام حقوقم را بدون خرج کردن ریالی از آن در جای دیگر باید حدود ۷۰ سال جمع کنم تا یک واحد ۱۰۰ متری برای ۵ نفر عایله خریدم کنم.
حالا متوجه شدید که مسوولین چطوری فهمیدند که بازار مسکن به ثبات رسیده؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
لطفا اول تحقیق کنید و بعد گزارش تهیه و اعلام کنید . ثبات کنونی بخاطر این هست که قیمتها چه در خرید و چه در اجاره به حد بالای خود رسیده و امکان افزایش بیشتر راندارد . چون دیگر اکثر مردم توان خرید و اجاره ندارند . معاملاتی هم که صورت میگیرد بصورت سوری و نمایشی بین دلالان و املاکی ها هست که جهت بازار گرمی میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
پنج میلیون افغانی در تهران زندگی میکنند قیمت مسکن صد برابر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
جهش قیمت مسکن در راهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
قیمت آپارتمان در محله شهرآرا تا دوماه قبل متری ۱۲۰ بود حالا می تونید درسایت دیوار ببیند .قیمت ۱۴۰ تا۱۵۰ شده در آذربایجان منطقه ۱۰ دوماه قبل در محله کلهر و ارومیه ۸۰ بود الان متری ۹۵ تا ۱۰۰ شده این ثبات شما فکر کنم در کشورهای خارجی یا اروپا باشد ولی تهران همچنان سعودی هست.
Iran (Islamic Republic of)
وحیدمولایی
۱۲:۴۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
تو را خدا هرجوری شده هرکاری میتونین بکنین ت اقیمت مسکن بیاد پایین خدا کنه ما هم بتونیم خونه بخریم مستاجریم تازه ازدواج کردیم خیلی سخته خونه نداشته باشیم تو را خدا قسم هرکاری میشه انجام بدین
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۵۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
خیلی ساله داره به ثبات میرسه مثل دلار، مثل همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
80درصد گرانی مسکن و اجاره آنرا بنگاه‌ها ودلالها دامن میزنند هرکه بیکار یا بازنشسته وبی تخصص است بنگاه باز میکند چرا نظارت کافی نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ییا یه سر بندر عباس تا بفهمی تعادل چیه چقدر دروغ .. نصف حقوق یه کارگر کرایه خانه شده پول پیش هم شده ۲۰۰ میلیون به بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
تا بنگاهها همگی جمع نشن بازار مسکن آرام نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
امناشناس
۱۲:۱۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
چخبر از مولد سازی ها ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
به این نمی گویند ثبات باید عرضه و تقاضا باشه رونق باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
سوالات کنکور های مقاطع مختلف و امتحان جامع دکتری با پاسخ تشریحی طراحان منتشر شود. باید دانشگاه های کشور نظارت و شفافیت داشته باشند. باید اعلام نظر دانشجویان درباره اساتید دانشگاه های دولتی در سامانه ی کشوری هر ترم ثبت شود. باید امتحانات و پاسخ های تشریحی هر درس ثبت شود و در اختیار دانشجویان باشد. جلوی قدرت های بی منطق و رانت اساتید و کارمندان دانشگاه ها را بگیرید. بازرسین هیت های علمی و اداری مستقر در دانشگاه ها را ایجاد و تقویت کنید و گردشی باشند لطفا علاوه بر نظارت هوشمند
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۱:۴۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
از اونجایی که صاحبخونه ی ما همین شهریور قیمت تمدید امسالمون رو 100 درصد بیشتر کرد عملا پول پیشمون دوبرابر شد و کرایمونه ام از دو و نیم شد 4 و نیم با فشاری که به بابام اومد و میاد باور نمیکنم وضعیت این مسکن خوب شده باشه.
نظارت میگه بیشتر از 25 درصد حق ندارن زیاد کنن ولی هیچ منع قانونی ای نداره عملا ، میتونه صاحبخونه مستقیم بهت بگه ملک خودمه نمیخواید پاشید حرفی که به ما زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
وقتی بانکها مجبور میکنند به سپردهاشون 23درصد ربا بدهند به آندسته از به اصطلاح پولدارهایی که پول در بانک گذاشته اند معلوم هست که از یک طرف مجبورند بنگاه داری کنند از یک طرف هم از وام‌های که دست تولید کننده و مردم می‌دهند ربا بگیرند و بدهند به پولدارها و پولدارها (نه تولیدکنندگان)هم بدون زحمت کارگری چندین برابر کارمند و کارگر برج به برج پول بحسابشان برود و با آن پول دوباره سکه و ارز هزار جور کار دیگر برا پول رو پول رفتنشان بکنند . اردوغان افزایش نرخ بهره را در بانکهای ترکیه ربا و اونا جنگ با خدا دانست اما مسئولان ما چطور . چرا در کشورهای پیشرفته نرخ بهرشان به نیم درصد هم نمی‌رسد . مگر پول هر کشوری نهایتا کجا جا دارد برا نگهداری بغیر از بانک . آب هم راکد باشد گند میافتد چه برسد به پولی که بدست تولید کننده و مردم نمیرسد اگر هم برسد با ربا بدست مردم میرسانند . چیز ساده ایست فقط افکار نفوذی و سرمایه ای نمی‌گذارند و این طرز فکرها مال اتاق فکر نفوذیها بوده و هست .باید مالیات بسیار سنگین بر دلالی های مسکن و طلا و ارز گذاشته شود تا پول کشور جایی نداشته باشد بجز بانکها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ثبات بازارمسکن از نظارت و راه اندازی سامانه نیست من نمی‌دانم چرا دولتی ها دارند خودشان را گول میزنند؟این ثبات مسکن نبود خریدار هست اینقدر مسکن گران شده که هرفردی و کارگری و کارمندی نمی‌تواند درپی خرید مسکن برود و لذا وقتی عرضه زیاد باشد و تقاضا کم منجربه افت قیمت میشود و الان آن دسته آزارنده هایی که ازقدرت مالی خوبی برخوردارنیستند وبرای خریدمصالح چک صادرکردن برای اینکه چکهابرگشت نخورد مجبوربه کاهش قیمت نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری شدن مثال درتهرانسرنوسازقیمت متری۸۵-۹۰میلیون دراردیبهشت ماه بود الان شده ۷۵-۸۰پ س دولت عرضه کنترل قیمت را داشته اگردولت با نظارت توانست قیمت مسکن را کنترل کند چه خوب پس بیاید قیمت گوشت ومرغ وماهی ولوازم خانگی و لوازم یدکی و خودرو را هم نظارت کند شاید معجزه شده مدیران لایقی الان روی کارآمدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
همه انداختن گردن املاکی ها ... خود صاحبخونه ها از همه نامردترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
کل این گرونی زیر سر دولت هست، از همون سال که یارانه بی ارزش 45 هزاری چند برابر کردن!!! همه چیز دوبله شده!!! دولت هیچ نظارتی بر بازار نداره و قیمت مصالح و آهن و سایر که حتی داخل تولید میشه هم سوبله شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
همش دروغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
تاریخ وزمان ثبات داده درکشور ما هیچ کالایی ثبات نداشته وهروقت دم از ثبات می زنید .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
صاحبخانه ما امسال هم پول رهن و هم اجاره رو دو برابر کرده و میگه اگه نمیخوای تخلیه کن، ما هم مجبور به تمدید هستیم و هیچکاری هم از دستمون برنمیاد. ماشاالله از نظر مالی هم میلیاردر هست و هیچ احتیاجی به این پولها نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
تاریخ یکبار دیگه قضاوت می‌کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ثبات اینجوری به دردلای جزرمیخوره ازچندماه دیگه باید به کارتن خوابی وخیابان خواب دیدن عادت کنیم 60 میلیون ماهی 12میلیون خونه25متری توحومه کرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
اکثر این فرضیه هایی که ذکر نمودید شعار است !!
میفرمایید ثبات و آرامش در بازار مسکن !
در بازار اجاره مسکن که اینچنین نیست ، چون بسیاری از مالکین ، تمدید اجاره واحد یا واحدهای مسکن خود را بدون مراجعه به مشاورین املاک در پشت اجاره نامه قبلی انجام داده اند !!!
آن آرامش خیالی هم که شما تصور می کنیید بر بازار مسکن حاکم شده.، برای این است که اکثر مالکین با شگردهای خاص خود تمدیدها را با دریافت مبالغ اضافی انجام داده‌اند !! و دیگر کاری باقی نمانده !! لذا شما تصور می کنید آرامش بر بازار مسکن حاکم شده و......!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
مرغ هم یک زمانی با فشار ارزون شده بود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
اصلا مگه میشه با این قیمت ها خرید انقدر گران شده کسی توانایی خرید نداره برای همین داره به ثبات میرسه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
چرا فکر میکنید مردم نمیفهمند؟
مردم در جامعه هستن و تورم و قیمت ها همه برای مردم ملموس هست.
حالا هی بگین تورم اومده پایین قیمت مسکن اومده پایین در کل تورم و ... چیزی هست که من شهروند تو جامعه حس میکنم الآنم هیچ سنسی به ثبات و پایین اومدن ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
لعنت بر پدرتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
پس چرا بازار که میری این حرفا را نمیبینی با سامان دهی مشاوران املاک باعث شده 10تا15 درصد قیمت کاهش پیدا کرده ؟!! مردم قدرت خرید ندارن کاش یه کم به واقعیتها توجه میکرید اینطوری امید بود مشکلات حل بشه ولی وقتی شما مشکل را نمیبینید حل هم نمیشه
France
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
وقتی قیمتها اینقدر افزایش پیدا میکنه که هیچکس قادر به خرید نیست خود به خود بازار ثبات پیدا میکنه. شما کاری نکردید که تبلیغشو میکنید مسئولین بی کفایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
میلیونها واحد مسکونی ساخته شده در شهرها رو به مردم به قیمت سال ساخت واگذار کنید تافشار تحریم رو مستضعفان کم تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
بازار به ثبا ت نمی رسد بلکه باعث شده سازندها بخاطر گرانی مصالح مردد به مشکل بخورند نمی شود که همه اجزا یه ساختمان گران شود خود ساختمان ارزان شود.
این باعث می شود تولید وساخت کند یا تعطیل شود وچند ماه ویا یکسال آینده با رشد نجومی مواجه بشیم
هربازاری قیمت خود را باتوجه به بازارهای موازی بدست می آورد ودست هیچ کس نیست .
وبا تبلیغ فقط دراین حوصه مشکل ایجاد می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
مثل تخم مرغ یا خود مرغ....ارزان شد.
آخرین اخبار