در بین عکس‌های منتشر شده از شهدای غواص عملیات «کربلای ۴»، عکس سه غواص دست‌بسته مشاهده می‌شود که تا چند ماه اخیر فکر می‌کردیم این ۳ غواص شهید شده‌اند؛ اما آن‌ها زنده‌اند.

هشت سال پیش، بعد از انتشار خبر تفحص ۱۷۵ شهید غواص و خط‌شکن عملیات «کربلای ۴» با دست‌های بسته، عکس‌های متعددی از غواصان این عملیات در فضای مجازی منتشر شد. در بین عکس غواصان «کربلای ۴»، عکسی مشاهده می‌شد که روی آن نوشته شده بود «عکسی نایاب از غواصان دست‌بسته، اندکی قبل از شهادت». پس از تحقیقات میدانی فهمیدیم که این سه غواص به اسارت بعثی‌ها درآمده بودند و امروز راوی عملیات «کربلای ۴» هستند.

یکی از این غواصان «حمزه صابری‌فر» است. او متولد ۱۳۳۲ بوده که سال ۱۳۵۸ به عضویت بسیج درآمد. صابری‌فر برای تأمین امنیت چند ماه در استان کردستان بود و از سال ۶۰ به مناطق جنگی اعزام شد. این رزمنده دفاع مقدس در بیش از ۱۰عملیات بزرگ مثل مطلع‌الفجر، بیت‌المقدس، والفجر‌ها از جمله والفجر ۸ و کربلای ۴ شرکت کرد. 

با توجه به اینکه عملیات والفجرهشت، یکی از بزرگترین و مهمترین عملیات‌های آبی ـ خاکی در دوران دفاع مقدس بود، حمزه صابری‌فر دوره آموزش غواصی را قبل از این عملیات در سپاه گذراند و توانست در عملیات والفجر هشت و سپس عملیات کربلای چهار حضور یابد.

شبی که رفقایمان روی آب شهید شدند

این غواص و آزاده دفاع مقدس درباره حضورش در کربلای چهار می‌گوید: «حدود ساعت ۱۰ و نیم شب سوم دی ماه ۱۳۶۵ قرار بود از ساحل خودمان، به طرف عراق حرکت کنیم. ما نمی‌دانستیم عملیات لو رفته است. بعثی‌ها متوجه عملیات ما شده بودند و هر لحظه به ساحل ما تیراندازی می‌کردند. مسافت ما از ساحل ایران تا عراق بیش از ۷۰۰ متر بود و باید پا می‌زدیم تا به ساحل عراق برسیم. از همان دقایق اول شهید و مجروح دادیم تا به وسط اروندرود رسیدیم. بعثی‌ها با شدت آتش روی سرمان می‌ریختند. خودم را به سمت راست کشاندم و خیلی پا زدم. بعد برای رفع خستگی به اندازه کمتر از یک دقیقه روی آب خوابیدم و دوباره پا زدم. شهید سیدعلی حسینی که مسئول اطلاعات عملیات بود به من گفت: عملیات لو رفته، برگردید. گفتم: نمی‌توانم برگردم. این همه شهید داده‌ایم و من باید جوابگو باشم. او خیلی اصرار کرد، اما من برنگشتم. فین پای راستم را درآورده بودم و از او خواستم فین پای چپم را درآورد. او فین را درآورد و روی خورشیدی‌های عراقی آویزان کرد. من به سمت عراق رفتم و او هم به سمت ایران برگشت.»

آقایان

از سمت راست رزمنده والفجر ۸ پرویز حیدری، مصطفی کردی، حمزه صابری فر و عزیزالله فرجی‌زاده

بعثی‌ها داخل آب‌های اروند، سیم‌های خاردار عنکبوتی گذاشته بودند که صابری‌فر حین عبور از موانع خورشیدی، در عنکبوتی‌ها گیر افتاد. از طرفی دیگر بعثی‌ها نارنجکی داخل آب پرتاب کردند و این غواص دچار موج گرفتگی شد. بمباران منطقه و جراحت صابری‌فر مقدمه‌ای برای آغاز اسارت وی را رقم زد.

آغاز اسارت

حمزه صابری‌فر آغاز اسارتش را اینگونه توصیف می‌کند: «بعد از موج‌گرفتگی، بیهوش شدم. ساعت ۴ صبح به هوش آمدم. هواپیما‌های بعثی اروند و پشت جبهه ما را بمباران می‌کردند. بعثی‌ها یک سنگر داشتند که به اروندرود مسلط بود و هر قایق ایرانی که می‌آمد، می‌زدند. ما هم شکست خورده بودیم و از طرفی سرمای شدید و ماندن طولانی‌مدت در آب و مجروحیت، توانمان را گرفته بود. تا صبح ماندم و دیگر نمی‌توانستم به طرف نیرو‌های خودی برگردم، چون هم فین غواصی نداشتم و هم اینکه تازه نفس نبودم؛ ضمن اینکه اگر می‌خواستم برگردم، بعثی‌ها مرا می‌زدند. کلاً ۷ غواص باقی مانده بودیم که یک نفرمان از بچه‌های اصفهان بود و ۶ نفرمان از قزوین بودیم. صبح ما را به سمت عراق آوردند و بچه‌های خودمان که حالشان بهتر بود، کمک کردند تا از نردبان بالا بروم. بعثی‌ها دست‌های ما را بستند و خودمان را هم به باد کتک گرفتند.۳ تا ۴ نفر از نیرو‌های عراقی وقتی ما را دیدند، گفتند: این غواص‌ها برای ما خیلی ارزش دارند و هر کسی این‌ها را بزند، به طرفش شلیک می‌کنیم. آن‌ها نگذاشتند ما را بکشند. ما را سه شب در فرماندهی ام‌الرصاص نگه داشتند.»

اسرا

نفر اول عزیزالله فرجی‌زاده، نفر دوم حمزه صابری‌فر و نفر سوم مصطفی کُردی

صابری‌فر درباره عکس غواصان دست‌بسته که گفته می‌شد، این غواصان به شهادت رسیده‌اند، می‌گوید: «نفر اول این عکس عزیزالله فرجی‌زاده، نفر دوم من و نفر سوم مصطفی کُردی هستیم. ۱۲ خبرنگار به بصره عراق آمده بودند تا گزارش شکست ایران در کربلای۴ را مخابره کنند. ماهر عبدالرشید از نزدیکان صدام حسین در چند متری ما ایستاده بود و بیش از ۲۰ نفر محافظ‌ش بودند. یک خبرنگار انگلیسی آمد و از ما غواصان دست‌بسته عکس گرفت و منتشر کردند. تا سال ۶۶ کسی از وضعیت ما خبر نداشت؛ تا اینکه همین عکس از من و عزیز‌الله و مصطفی به دستشان رسید و آن‌ها از اسارت ما مطلع شدند. حتی خانواده‌مان این عکس را قاب کرده و به دیوار زده بودند.»

سخت‌تر از اسارت، تحقیر کردن اسرا بود

حمزه صابری فر به همراه همرزمانش روز‌های سخت اسارت را پشت سر می‌گذاشتند. وی درباره یکی از اتفاق‌های تلخ در اسارت می‌گوید: «اسارت خیلی سخت بود. سخت‌تر از آن تحقیر کردن اسرا بود. یادم هست یک روز ما را سوار کامیون کردند و داخل شهر بصره چرخاندند. مردمی که طرفدار بعثی‌ها بودند، ما را با سنگ می‌زدند و آب دهان روی ما می‌پاشیدند. طوری ما را تحقیر می‌کردند که خجالت می‌کشیدیم به روی همرزم‌مان نگاه کنیم. آن روز صبح ما را به بصره بردند و شب آوردند. از آب و یک تکه نان هم خبری نبود. بعد ما را داخل پادگان برگرداندند. روز‌های سختی بود و در آن روز‌ها فقط به یاد اسرای کربلا و حضرت زینب (س) بودیم. یاد این بودیم که حضرت زینب (س) چه کشیدند. قطعاً در مسیر کربلا تا شام بچه‌ها خوابشان می‌آمد، قطعا گرسنه و تشنه بودند و خانم باید سرشماری می‌کردند. اما ما این مسائل را نداشتیم. یادآوری همین مصائب خاندان پیامبر (ص) صبرمان را زیاد می‌کرد.»

این غواص و آزاده دفاع مقدس بعد از گذراندن بیش از ۳ سال مشقت و سختی اسارت، در ۵ شهریور ۱۳۶۹ آزاد شد و ۹ شهریور به آغوش خانواده بازگشت.

منبع: فارس

برچسب ها: غواص ، دفاع مقدس ، شهید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۱۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود و سلام الهی بر همه رزمندگان و جانبازان و آزادگان و شهدا. اجر شما فقط،با خداست و هیچ کسی نمی‌تواند زحمات و ایثار شما را جبران کند بجز خود خدا.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
نگاه به چشمانشون کنید با وجود اینکه دست بسته در میان بعثی ها اسیرند و معلوم نیست چه سرنوشتی دارند ولی یه ذره ترس تو وجودشون نیست..!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
پاینده باشن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
چند سال اسارت داشتم در عراق و ۲۵ درصد جانباز اعصاب و روان. حالم خوب نیست . برای طرح ترافیک رفتم بنیاد جانبازان منطقه ۳ . آخه مریض احوالم و دکترهایم مطب داخل طرح ترافیک دارن. با رئیس بنیاد جانبازان منطقه ۳ صحبت کردم برای گرفتن طرح . خیلی راحت سنگ قلابم کرد گفت برو خبر میکنم. بهم نداد این عدالته؟ اسنپ کار میکنم اگر طرح داشتم داخل طرح میرفتم. اگر خدا از شما بگذره من نمیگذرم. سالگرد اسارت و آزادیم ۳۰ ساله هیچ کسی درب منزلم رو نزده. روماتیسم مفصلی دارم و از درد رنج میبرم یک چشمم آسیب دیده. لیاقت شهادت نداشتم انقدر دارو میخورم که مثل توپ ورم کردم . چطور دلتون میاد حق یه جانباز با هزار مریضی رو به دوست و آشناهاتون بدهید؟ یه روز میشه که از شما به درگاه خداوند شکایت کنم . اگر خداوند از اشتباه شما بگذرد من نمیگذرم. دکتر میخوام برم با تاکسی و مترو میرم و میام ولی منت شما رو نمیکشم.
Netherlands
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
چرا میگی لیاقت شهادت را نداشتم بگو شانس نداشتم راحت شوم
Iran (Islamic Republic of)
مهرانا
۰۰:۴۶ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
خدا درست کنه وگر نه اینا رحم ومروت ندارن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۱۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
خدا لعنت کنه منافقین طرفداران رجوی رو که عملیاتهارو لو میدادن خدا لعنت کنه دولتهای اروپایی اول آلمان و فرانسه رو که ماهواره در اختیار عراقیها میگذاشتن. من در عملیاتهایی بودم خدا لعنت کنه عراقیهارو که عزیزان مارو پرپر میکردن. چرا فرمانده گفته عملیات لو رفته بر نگشتید؟ چه عزیزانی رو از دست دادیم. الله اکبر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
ای کاش میشد از نزدیک ببینم و بعداز بوسیدن دستشون بگم چقدر از این خبر که زنده هستند خوشحال شدم و جای هم‌رزمان شهیدشون خالیه .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
باید آنان که به ادامه جنگ بعداز فتح خرمشهر و به کشتن دادن بیهوده ده ها هزار جوان و نابودی دار و ندار این کشور دامن زدند محاکمه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
خیلی هاشون از جمله صدام ملعون خوراک حشرات شدند. دنیا محل مناسبی برای محاکمه این جنایتکاران نیست. آن شاء الله در دادگاه عدل الهی روز قیامت.
Germany
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
خجالت بکشند اختلاس گران آنهایی که باپول مردم بچه هایشان را می فرستند اروپا وکانادا خجالت بکشند نمایندگانی که با پول مردم پشت سر هم زن میگیرند واگر جنگ شود اولین نفری هستند که از ایران فرار میکنند خجالت بکشند مسیولین بی سوادی که کارشان هیچ ربطی به رشته سوادی آنها ندارد و جامعه را رو به ویرانی میکشند اینها رفتند شهید شدند اسیر شدند جانباز شدند تا یک عده صاحب منصب شوند
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد محمدی
۱۲:۴۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود بر شما . اجر شما و زحمات شماها در پیش خداوند محفوظ است . ما مدیون شما ها هستیم دلاوران میدان های نبرد سخت هشت سال دفاع مقدس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
خدا لعنت کنه صدام و بعثی های عراق و حامیان آنها را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
آقای مسئولی که فقط فکر خودتی از شهیدان و اسراء خجالت بکش و عکس آنها عمل نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
آقای مسئولی که فقط فکر خودتی از شهیدان و اسراء خجالت بکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
لعنت به صدام
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۰:۵۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود بر شما . وطن فروشان خجالت بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روح شهدای غواص شاد ، اجرتان با خدا رزمندگان دلیر وشجاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
سرتا پاشون رو باید طلا گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۳۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
چیزی ازشون نگیرن بهشون نمیدن. الان سنشون گذشته و هزار و یک مریضی و مشکل دارن. هیچ کسی به این عزیزان کمک نمیکنه. زنده باد مردان خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود برشرف وغیرت شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود برشرف وغیرت شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود خداوند بر شهیدان و رزمندگان و این آزادگان عزیز و سرافراز و خانواده‌ی محترمشان که از این درجه استفاده نمی کنند و لعنت خداوند بر مسوولینی که حق مردم را می‌خورند و به خیال خودشان خیلی زرنگ هستند و حقوقهای بالا و زندگی لاکچری دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
خدا بهتون قوت بده اجرتون با خدا
واقعا چه درد هایی که نکشیدن
آن هایی که قدر این کشور را نمیدانند کمی سرگذشت شهدا و این عزیزان آزاده رو بخونند تا متوجه بشن برای تکه تکه این خاک چه جان فشانی ها شده چه اسارت ها و حقارت هایی کشیده شده
Iran (Islamic Republic of)
م . بابایی
۰۹:۳۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
دم شما گرم . ما که شرمنده شمائیم .
کاش مسئولین بی کفایت هم کمی شرمنده شما بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر مختار
۱۳:۱۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
خیلی از شنیدن این خبر خوشحال شدم اما آقایان و خانمها یه ذره هم به مسئولین فضا و میدان بدهیم تا کار بکنن که اکثرشون هم دارن با دل و جان کار میکنن اگه انتقادی سازنده هم داریم با ادب و ارکانش و با تشکر از بقیه کارهای درست دیگرشان تذکر دهیم . این فضای مجازی خیلی از مسئولین را دلسرد کرده و میکند ضمن اینکه دولت حاضر چندین راه برای اعلام تذکر وپیشنهاد ویا اعلام فسادرا برای عموم اعلام کرده اگر از تخلفی مطمئن هستید شرعا"وعرفا" از راهش اقدام کنید ولی کلی گویی و سیاه نمایی عین خواسته معاندین وخلاف شرع است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
آقای اکبر مختار
آن نماینده مجلس که ماجرای دریافت شاسی بلندهای رانتی را گفت ممنوع النطق شد و یکسال محکوم به زندان. در حالیکه همه حقیقت را می‌دانستند و می‌دانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
ما مدیون شهداء و جانبازانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
مدیون خون شهدا و این عزیزان ایثارگر هست هر کسی در هر منصب و مقامی در کار خود کوتاهی و خیانت کند
Iran (Islamic Republic of)
الف
۰۹:۰۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
درود خدا بر شما و همه ی شهیدان راه حق ، لعنت خدا بر مفسدین اقصادی و کسانیکه در زیر پرجچم الله هستند ولی خیانت کارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
اهل کجان؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
اهل دل و اهل معرفت و ايمان و اخلاص و اهل صفا هستن. ديگه فرقي نميكنه اهل كدوم شهر و روستا باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
گفت یعنی نفر اصفهان بقیه قزوین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
اهل ایرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
از تبار شهیدان هستند. از جنس آدم های خوب و فداکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
مثل حاج قاسم ، اهل صفا و اهل دل هستند که به دل میشینن
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۸:۴۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
گذری بر خاطرات ایثارگران هشت سال دفاع مقدس
https://karajemrouz.ir/xKdC