مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از ۹.۸ درصد مساحت کل استان به ۱۱.۲ درصد افزایش می‌یابد.

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه منطقه زاگرس از گذشته تاکنون به عنوان کارخانه تولید آب در کشور تلقی شده است، گفت : ۱۰ درصد آب‌های کشور از استان کرمانشاه می‌گذرد و برای حفظ ظرفیت‌های طبیعی وظایفی برای سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار معادل ۷۰ درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد عنوان کرد: ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش محیط زیست است که توسط ۶۰ محیط‌بان حفظ و حراست می‌شوند که تعداد آن‌ها کافی نیست.

جلیلیان گفت: پنج منطقه حفاظت شده، سه منطقه تحت عنوان پناهگاه حیات وحش و دو اثر طبیعی ملی و مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی و بکر استان با تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی در استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه براساس سرانه جهانی تمام کشور‌ها موظف هستند ۱۰ درصد از عرصه‌های طبیعی خود را تحت عنوان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت داشته باشند افزود: در استان کرمانشاه خوشبختانه اکنون ۹.۸ درصد است و با پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته تاکنون چند منطقه در حال اضافه شدن است.

وی بیان کرد: منطقه شکار و تیراندازی ممنوع بمو در ثلاث باباجانی و منطقه حفاظت شده زرده در دالاهو به مناطق تحت حفاظت افزوده می‌شود که در این صورت مناطق استان به ۱۱.۲ درصد می‌رسد که از سرانه جهانی نیز بالاتر است.

جلیلیان از شناسایی ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده و ۳۳ گونه انواع ماهیان در استان خبر داد که بخشی از آن‌ها منحصر به استان است و گفت: به طور نمونه منطقه حفاظت شده قراویز در سرپل‌ذهاب و قصرشیرین یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد آهوی ایرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه عمومی است گفت: در چند سال گذشته مردم در حفاظت منابع طبیعی و حتی ساخت آبشخور همکاری داشته‌اند و سامانه‌های ۱۵۴۰ و ۱۵۲۵ آماده دریافت گزارشات مردمی هستند.

جلیلیان از صدور کارت همیاری محیط زیست برای ۱۲۰۰ کرمانشاهی خبر داد و افزود: براساس قوانین موجود چنانچه جمعیت حیات وحش بیش از ظرفیت بومی منطقه باشد مجوز شکار در روز‌های خاص و به صورت محدود صادر می‌شود، اما در استان کرمانشاه هنوز وضعیت حیات وحش به فراتر از تعادل نرسیده است.

وی دلیل دیگر عدم صدور مجوز برای شکار پرندگان را شیوع آنفولوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و گفت: پرندگان مهاجر ممکن است مبتلا به این بیماری باشند که در صورت شکار و مصرف آن مشکلاتی ایجاد می‌شود.

جلیلیان با اشاره به وجود سایت بازیافت زباله در شهر کرمانشاه عنوان کرد: نخاله‌های ساختمانی اکنون به یک معضل تبدیل شده به طوری که در گذشته بازیافت می‌شد، اما اکنون انجام نمی‌شود و مکان‌هایی برای دپوی آن‌ها مشخص شده که شهرداری باید در این مکان‌ها تخلیه کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.