نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را تصویب کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با ۱۲۵ رأی موافق، ۸۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن با کلیات این طرح موافقت کردند.

تغییرات در جریان اصلاح قانون در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ قابل اعمال نیست

علی خضریان در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه نباید اقدامی کنیم که آبی برای مردم نداشته باشد و صرفا نانی برای انتخابات باشد، گفت: در این طرح اصلاحی نیز سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد نیاز است و کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید مقابل مافیای کنکور بایستیم، اظهار داشت: در آزمون تشریحی امکان تقلب کمتر می‌شود و برگزاری آزمون در مدرسه‌ای غیر از مدرسه محل تحصیل دانش آموز، راه تقلب را می‌بندد و معلم‌هایی که برگه‌ها را تصحیح می‌کنند اطلاعی از اسامی دانش آموزان ندارند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان صحبت‌های خود تغییرات فعلی در جریان اصلاح قانون را به دلیل گذشت زمان، قابل اعمال در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ ندانست.

با ورود مجلس به مسئله کنکور مخالف هستم

محمدمهدی زاهدی در نشست علنی روز (دوشنبه، ۲۷ شهریور) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: من به دلایل مختلف با ورود مجلس به مسئله کنکور در این مقطع زمانی مخالف هستم چرا که بعد از ورود شورایعالی انقلاب فرهنگی به این مهم مصلحت نیست مجلس به آن ورود کند و قطعا شورای نگهبان در مورد آن موضع گیری خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در دوره گذشته نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری فرستادند که در آن نامه دو محور وجود داشت، یکی از محور‌ها این بود که روش تست زنی و کنکور سبب شده که دانش آموزان حتی از دوره ابتدایی به بحث تست زنی ورود کنند که این مسئله قدرت ابتکار، خلاقیت و نوآوری آن‌ها را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: امروز مجلس باید تصمیم انقلابی و کارشناسانه بگیرد، آیا ما می‌خواهیم کنکور همچنان باشد و مافیای کنکور در پشت صحنه به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر؟ و آیا می‌خواهیم به این موضوع رأی دهیم که فرزندانمان با درک عمیق مطالب درسی خود را نشان دهند؟ ممکن است بفرمایید که امکانات آموزشی تهران و شهر‌های بزرگ در شهر‌های کم برخوردار و روستا‌ها وجود ندارد و این باعث ایجاد بی عدالتی می‌شود لذا باید به این سوال درست پاسخ داد که پاسخ به این سوال را اینگونه مطرح می‌کنم؛ اولا محتوای درسی ملاک خواهد بود و ثانیا ما براساس آنچه که با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان شورای سنجش و پذیرش صحبت کردیم بنا است برای مناطق مختلف ارزیابی‌های متفاوتی اعمال شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به عبارتی دیگر ضریب‌هایی به افراد در موقعیت‌های مختلف داده می‌شود همچنین قرار نیست نمرات درسی معمولی داده شود بلکه نمرات باید استاندارد شود. نمرات استاندارد یعنی نمراتی که در پی آزمون کتبی به دست آمده اند و سوالات کتبی و تشریحی است و سوالات اسکن شده و به شهر‌های مختلف داده می‌شود و قرار نیست معلم همان مدرسه یا شهر سوالات را تصحیح کند.

زاهدی مطرح کرد: اگر یک سوال توسط دو معلم در دو شهر مختلف تصحیح شد و نمرات اختلاف جدی داشتند آن سوال به معلم ثالثی برای تصحیح داده خواهد شد بنابراین تمام نکات ایمنی در حوزه تصحیح اوراق مورد توجه قرار گرفته است و با ضریبی که داده خواهد شد مطمئنا به نفع مناطق محروم خواهد بود.

با کلاس‌های درس خالی مواجه هستیم

معین الدین سعیدی در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: ما با در نظر گرفتن این طرح یا تأثیر قطعی معدل را کاهش می‌دهیم و یا از بین می‌بریم.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس افزود: متأسفانه در موارد متعدد این طرح دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه ما باید صدای مردم را در این بخش بشنویم، نمی‌بینم لذا این طرح به واقع به دغدغه‌های مردم پاسخ نمی‌دهد. عملاً این طرح باعث تغییرات اساسی در قانون و همچنین عملکرد سازمان سنجش نمی‌شود.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این طرح متأسفانه ما بچه‌های مردم را در موضوع حذف تأثیر قطعی معدل سر کار می‌گذاریم.

سعیدی با بیان اینکه شرایط رقابت در بازار سراسری بر اساس عدالت نیست، گفت: ماده الحاقی هیچ‌کدام از ابهامات و مشکلات در این بخش را برطرف نکرد و باید تأثیر قطعی معدل حذف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید در جزئیات طرح الحاقی فوق اصلاحاتی صورت گیرد، در حال حاضر ما با کلاس‌های درس خالی مواجه هستیم لذا با در نظر گرفتن قانون جوانی جمعیت بسیاری از معلمان کلاس‌های درس را ترک کرده و این کلاس‌ها بدون معلم اداره می‌شود.

وی افزود: اگر با این طرح مخالفیم بر این اساس است که تأثیر قطعی معدل در این طرح از بین نرفته است. این طرح به مطالبه و تقاضای جوانان و ملت ایران پاسخ نمی‌دهد لذا حتماً باید در جزئیات طرح فوق ملاحظات مردم و دانش‌آموزان مناطق محروم لحاظ شود.

کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست

محمد رشیدی نیز در موافقت با کلیات این طرح با تاکید بر اینکه باید صدای مردم را بشنویم و نگران جوانانی باشیم که تشویش ذهنی دارند، گفت: چند ماه است که پیامک‌های میلیونی و مراجعات متعدد از سوی جوانان داریم لذا ما به عنوان نماینده آن ها، مسئول دنبال کردن نگرانی‌های آن‌ها هستیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مجلس پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نوبت قانون در این خصوص داشت که اگر نیاز به اصلاحاتی بود باید باز همه در مجلس انجام می‌شد.

وی در ادامه وزیر علوم را به عنوان متولی و مسئول پذیرش دانشگاه ها، موافق طرح فعلی کمیسیون آموزش دانست و گفت: همچنین این اصلاح باعث اهمیت دادن به هر دو بعد دروس تخصصی و عمومی می‌شود.

رشیدی ادامه داد: از سوی دیگر نمی‌توان یک برگه سوال را برای کل کشور در یک مقطع تحصیلی ایجاد کرد که همان سختی‌های کنکور را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه ملاک قبولی نباید صرفا آزمون باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارات خود با تاکید بر رعایت عدالت آموزشی، بیان کرد: کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش آموزی در دورترین روستای ایران آموزشی را که یک دانش آموز در پایتخت می‌بیند را ندارد از این رو نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد.

 مصوبه شورا عالی انقلاب فرهنگی کاملاً تبعیض‌آمیز است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و در این خصوص مجلس سال ۹۲ مصوبه‌ای داشته که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد و امروز مجلس می‌خواهد مصوبه قبلی خود را به تعبیر نایب رئیس مجلس اصلاح کند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: متأسفانه ماه‌ها است که با اعصاب و روان دانش‌آموزان بازی شده و صد‌ها پیام و تماس از طرف دانش‌آموزان به نمایندگان مجلس گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعاً تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، گفت: بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.

نقدعلی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزانی که معدل ۲۰ گرفته‌اند به این دلیل که تراز معدل‌گیری متفاوت است مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملاً تبعیض‌آمیز است. همچنین آزمون‌های نهایی به قدری سخت شده که گویا کنکور جدیدی برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند برقرار شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: چرا مجلسی که عدالت شعار آن است نباید به این موضوع ورود کند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند هدفی را که دارد دنبال و تأمین کند.

وی یادآور شد: آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند عدالت رعایت می‌شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد لذا انتظار داریم نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.

نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی با هم مغایرتی ندارد

علی بابایی کارنامی در موافقت با کلیات طرح فوق ضمن محکوم کردن تحریم‌های ظالمانه بر علیه مسئولین کشور گفت: به سردمداران غربی می‌گوییم که از تاریخ درس گرفته و دست از این اقدامات بردارند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به واقع رئیس جمهور در سخنرانی خود خط بطلانی علیه نظام سلطه خواهد کشید.

وی تصریح کرد: برخی در شرایط فعلی این طور وانمود می‌کنند که مجلس در جا‌هایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر است نباید ورود کند. در پاسخ به این ادعا‌ها باید گفت که اتفاقاً شأن مجلس همین است؛ مجلس هر جا احساس کند حقی از مردم گرفته می‌شود باید به آن مسئله پرداخته و آن موضوع را برطرف کند.

بابایی کارنامی تأکید کرد: با این حال باید تأکید کنم که نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این بخش با هم مغایرتی ندارد. به واقع در کوتاه مدت پایه‌های درسی دهم و یازدهم از مصوباتی که در شرایط فعلی در حال اجرا است ضرر می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ما می‌خواهیم ابتدا به کلیات طرح فوق رأی دهیم و حتماً در جزئیات نظر نمایندگان اخذ خواهد شد، با این حال عزیزان و نمایندگان با بررسی‌های اجمالی به این نتیجه رسیدند که در کوتاه مدت طرحی را در این بخش بیاورند بنابراین از نمایندگان تقاضا داریم بحث‌های کارشناسی مجلس را با بحث‌هایی که در جامعه با آن مواجه می‌شویم، قاطی نکنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کنکورعادلانه ترازشرط معدل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
میذاشتید یه ماه به کنکور میگفتید چه لزومی داره این دروس در کنکور باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
زارعی
۱۶:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
این بهتر ،بیشتر استانها به خاطر بالا رفتن نمرات دانش آموزان شهر شون مراقبین کمک میکردن و زیاد جدی نبودن و لی توی تهران برعکس شهرستانها بودن
دوما" از طرفی غیری حضوری بودن مدارس امتحانات نهایی خیلی سخت بود بیشتر دانش آموزان تجدید شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
راه حل فقط عدالت آموزشی است. کسی که در رفاه است معلوم است که به خوبی به هدف می رسد ولی کسی که پول ندارد ممکن است برسد و ممکن است نرسد و اگر برسد ممکن است خوب نرسد یا دیر برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کنکور رو به صورت تستی و تشریحی برگزار کنید تا معلوم بشه چه کسی درس خوانده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
آزمون تشریحی تو مدارس هست دیگه
Iran (Islamic Republic of)
استاد باشارماز
۱۱:۰۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
مارو مسخره کردن این مجلسی ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
راهش این است که وضعیت آموزشی رو برای همه یکسان کنید. وقتی
Iran (Islamic Republic of)
arman
۱۱:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
الان من‌ نفهمیدم چیشد!‌ چرا درست درمون اطلاع رسانی نمیکنین؟ الان دقیقا قراره چطور بشه؟؟؟؟
?????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
دانشگاه های دولتی و دبیرستان های تیزهوشان دولتی باید برای همه اقشار کشور باشد. باید علاوه بر رتبه علمی کلی ٬ از دهک های پایین اقتصادی نوجوانان و جوانان سهمیه داشته باشند و رقابت علمی در دهک های پایین اقتصادی باعث داشتن ورودی به این مراکز شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خب الان چی شد من که نفهمیدم
آخرین اخبار