دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار:

کانون آلودگی های بجنورد منشا خارجی دارد

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی گفت: منشا آلودگی هوا و افزایش حجم ریزگرد‌ها در شهرستان بجنورد کانون خارجی دارد.

 طهماسبی در نشست کارگروه اضطراری آلودگی هوای خراسان شمالی گفت: منشا آلودگی هوا و افزایش حجم ریزگرد‌ها در شهرستان بجنورد کانون خارجی است که باید این پدیده زیست محیطی با همکاری کشور‌های دیگر برطرف شود.

وی افزود: گرچه برخی عوامل داخلی همچون سنگ شکن‌ها در آلودگی هوای بجنورد نقش دارد، اما منشا اصلی آن کانون خارجی است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: کانون‌های گرد و غبار در کشور شناسایی و برنامه‌های هدفمندی نیز برای مقابله با آن تدوین شده است، اما این اقدامات فرامنطقه‌ای زمانبر و نیازمند تعامل همه بخش‌ها است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در آسیای میانه گفت: وقتی میزان بارندگی در آسیای میانه خوب بود، خبری از گرد و غبار این منطقه نیز نبود، اما خشکسالی در سال‌های اخیر موجب افزایش مقدار گرد و غبار و گسیل آن به سمت کشور شده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید بر بهره گیری از سامانه ملی پایش گرد و غبار در کشور، گفت: این سامانه با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای مناسب قادر به تولید و ارایه نقشه‌های شدت و فراوانی وقوع پدیده ریزگرد‌ها در مقیاس ملی است.

وی افزود: از کاربرد‌های بالقوه این سامانه، سهم‌بندی کانون‌های داخلی و خارجی و شناسایی و تعیین موقعیت کانون‌های گرد و غبار در منطقه است.
معاون عمرانی استاندار گفت: وضعیت آلودگی که منجر به تعطیلی‌هایی در سطح استان به ویژه بازار می‌شود باعث بسیاری از مشکلات شده که باید تدابیری برای آن اندیشیده شود و این مهم، نیازمند عزم و اعتبار ملی است. 

مهدی رشیدی افزود: بررسی و حل مشکل پدیده گرد و غبار استان توجه ویژه مسئولین به وضعیت شهر بجنورد و هم افزایی در سطح کلان کشور را می‌خواهد تا به شکل اساسی و با تدابیری که اندیشیده می‌شود بتوانیم به حل مشکل کمک کنیم. 

گفتنی است در این جلسه مدیر کل محیط زیست استان گزارشی جامع از آلودگی و کانون‌های گرد و غبار استان و اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته ارائه داد و همچنین تجهیز و تکمیل و خرید ایستگاه‌های سنجش آلودگی مورد نیاز سطح استان را درخواست کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.