مدیرکل امور غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در طرح جهش تولید در دیمزار به دنبال آن هستیم سهم ۸ درصدی دیمزار‌ها از تولید محصول در کشور به ۱۶ تا ۲۰ درصد برسد.

در میز اقتصاد موضوع جهش تولید در دیمزار‌ها بررسی شد و عزیز کریمی مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، محمدزاده مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام کهگیلویه و بویراحمد و سیدهاشمی معاون اجرایی ستاد فرمان امام به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: جهش تولید در دیمزار‌ها از چه زمانی و با چه هدفی شروع شده و چقدر طبق برنامه پیش رفته است؟

عزیزکریمی: طرح جهش تولید در دیمزار یکی از وسیع‌ترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی است. در نیمه دوم سال ۹۹، طرحی به این عنوان تهیه شد که منجر به امضای تفاهمنامه‌ای شد. در سال اول با ۶۷۰ هزار هکتار در ۶ استان شروع شد و علیرغم اینکه دو سال خشکترین سال در ۵۰ سال اخیر بود، اما نتایج دانش بنیان‌ها نشان داد که می‌شود در این شرایط سخت هم کار را پیش برد. در سال زراعی دوم طرح با ۲.۴ میلیون هکتار اجرا شد و در سال زراعی سوم که در اواخر آن هستیم به ۴.۲ میلیون هکتار رسید. برنامه ما برای سال آینده ۵.۲ میلیون هکتار است که مقدمات اصلی آن انجام شود. امسال،  ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در ۲۱ استان، با ۴۱۰ هزار بهره بردار این طرح انجام شد.

سوال: در این طرح در تولید دیمزار‌ها چه تفاوتی حاصل شد؟

عزیزکریمی: کشور ما در ناحیه‌ای است که سه برابر متوسط جهانی تبخیر داریم و میانگین بارش‌ها نیز یک سوم جهان است. ۸ درصد از تولید ما سهم دیمزار‌ها است و این طرح با توجه به محدودیت‌های منابع آب و بالابردن سهم ۸ درصدی دیمزار‌ها از تولید محصول تا ۱۶ تا  ۲۰ درصد طراحی شده است.

سوال: هچگونه از کشاورزان حمایت شد؟

سیدهاشمی: از سال ۱۳۹۹ این طرح آغاز شد و بعد از موفقیت در مراحل آزمایشی گسترش پیدا کرد و توانستیم ۴۰ درصد راندمان سال قبل را محقق کنیم. در بحث بیمه کشاورزی برای اینکه برای کشاورزان انگیزه ایجاد کنیم، یک سوم حق بیمه از سوی ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شد که در سال کشت ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ این مبلغ به ازای هر هکتار ۷۳ هزار تومان است. دوم سوم سهم باقی مانده نیز یک سوم توسط کشاورز و یک سوم از سوی جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد. کل مبلغی که بابت بیمه پرداخت می‌شود ۱۵۰ میلیارد تومان است، و امسال هزار میلیارد تومان خسارت بیمه پرداخت شده است. بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان برای آموزش و ترویج این طرح اختصاص داده شده و کشاورزان در این خصوص آموزش داده می‌شوند. اعطای تسهیلات نیز برای ادوات کشاورزی که صرفا در اراضی دیم استفاده می‌شود برای امسال هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

سوال: این طرح در استان خراسان شمالی چه میزان پیش رفته است؟

محمدزاده: این طرح باعث شد میانگین تولید در سطح دیمزار‌ها که اصولا زمین‌های کم بازده هستند افزایش پیدا کند. ۱۴۲ هزار هکتار اراضی دیمزار استان است که ۷۰ هزار هکتار اراضی در این طرح بهره برداری شد.

سوال: چقدر تسهیلات برای ادوات پرداخت شده است؟

محمدزاده: حدود ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات برای ادوات و تجهیزات با سود ۴ درصد پرداخت شد و ۱۰۷ دستگاه توزیع شد. برای سال زراعی جدید کل اراضی دیم را جزو سهمیه آوردیم و تمامی ۱۴۰ هزار هکتار در طرح بهره برداری خواهد شد. 

سوال: سطح زیرکشت در کهگیلویه و بویراحمد چقدر است وچه میزان در طرح جهش تولید آورده شده است؟

هاشمی: این طرح برای سال دوم در استان اجرایی شده و در سال اول ۳۰ هزار هکتار را تحت پوشش این طرح داشتیم. در سال دوم سهمیه ما افزایش قابل توجهی داشت و توانستیم ۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش این طرح داشته باشیم. برای سال زراعی جدید ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش این طرح قرار می‌دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار