رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به پیش بینی بارش های نرمال و بیش از نرمال فصل پاییز، کم بارشی سال های قبل جبران نمی شود.

احد وظیفه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال آبی جاری حدود ۱۸۶ میلی متر بارش دریافت کردیم، درحالی که باید به ۲۳۵ میلی متر می رسید که این امر کاهش ۲۰ درصدی بارش نسبت به نرمال را نشان می دهد.

به گفته او، بیشترین کم بارشی و خشکسالی مربوط به نیمه شرقی و به خصوص شمال شرق است به طوری‌که خراسان رضوی ۵۲ درصد، تهران ۴۵ درصد و کرمان ۴۴ تا ۴۵ درصد ناهنجاری بارش دارند و به عبارتی کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

وظیفه با بیان این که بارش در مناطق شمالی و دامنه های البرز تعریفی ندارد، افزود: استان های تهران، قزوین و سمنان بین ۴۰ تا ۴۵ درصد، استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کرده اند و تنها بخشی از مناطق مرکزی، غربی و جنوب غرب بارش نرمال و در حدنرمال داشته اند.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان این که ۷۰ تا ۸۰ درصد مناطق کشور با کم بارشی و خشکسالی روبرو هستند، گفت: بنابر آمار پاییز، نیمه دوم زمستان و بهار سال زراعی گذشته کم بارشی داشته ایم که بارش های نرمال و بیش از نرمال فصل پاییز نمی تواند کم بارشی اخیر را جبران کند.

او گفت: با توجه به کم آبی و خشکی رودخانه ها، مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی امری ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
اگر همه ماههای سال همچون قطب شمال ده متر برف ببارد بازهم از نظر اینان با کم آبی مواجه میشویم اما هیچکدام نمیگویند که سو مدیریت دارند.
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۴:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
ولله
Iran (Islamic Republic of)
عدنان
۰۹:۱۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
سلام دوستان چیزی که خودم به عینه دیدم پارسال آقایون زحمت کش هواشناسی وجهاد کشاورزی گفتن خشکسالیه بارون نداریم وبذری برای زمینهای دیم نمیدیم یعنی دیم کشت نکنید که ما مجبورشدیم ازبازار آزاد بذرهای درجه دوسه استفاده کردیم آخرسال هم به دلیل بارندگی زیاد تناژ دیم از آبی بهتربود آقایون کارشناس اینو یادتون باشه تاخدا هست هیچ چیزغیرممکنی نیست توکل برخدا
Germany
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
اتقاقا امسال همش سیل میاد طبق ماهواره‌ای هواشناسی اروپا امسال سال پربارشی خواهدبود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
خشکسالی های پیاپی زمین را سفت و غیر قابل نفوذ و زمین مستعد تشکیل سیلاب ها و خسارات آنست لایروی و ساخت آببند در مناطق مستعد با همراهی اهالی در منطقه از شستوشوی خاک حاسلخیز جلوگیری و از هزینه های خسارت بکاهیم.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
شما که تز میدی هنوز کلمه حاصلخیز بلد نیستی بنویسی !
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۱۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
حالا شما ببخشید آقا معلم ..مگه اومده انشاه یا دیکته فارسی بنویسه.که اشتباه نوشتی.اصل حرف را متوجه شو.اومدن کانال آب زدن برای دریاچه ارومیه نصف آب تو را کم میشه عینه گفته خودشون یه قطره آب هم پرتی نداشته و آب را کی برده خدا میداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
میگن به پیرزنه کل زمین بخشیدند ؛ پیرزنه گفت جای چرخ خیاطیم نیست
آخرین اخبار