در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش ۸.۱۳ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۴ هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش ۶.۴۰ درصدی در پله ۷۱۰ هزار و ۵۰۸ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۵.۷۲ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۳۹۶ واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی مثبت را طی کردند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت خودرو با افزایش ۱۷.۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۱۵.۶۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت انتشار و چاپ نیز با کاهش ۹.۵۶ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۷ هزار و ۳۴ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و۴۰۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۶ هزار و ۴۱ میلیارد تومان، دوشنبه ۵ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان، سه شنبه ۵ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان و چهارشنبه ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

ورود ۷۴۰میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام

به گفته او، در این هفته کاری بازار سه روز ورود نقدینگی و دو روز خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری که شنبه، یکشنبه و چهارشنبه به ترتیب ۴۷۰، ۴۰۵ و ۲۱۵ میلیارد تومان به بازار سهام نقدینگی تزریق شد و دوشنبه و سه شنبه ۱۵۴ و ۱۹۶ میلیارد تومان از بازار سهم نقدینگی خارج شد و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد ورود نقدینگی به میزان ۷۴۰ میلیارد تومان است.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها دو روز کاری را شاهد ورود نقدینگی بودند و در نهایت ۸۱۸ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌ها نقدینگی خارج شد.

اخبار حوالی بازار سرمایه در هفته گذشته چه بود؟

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی گفت: در هفته قبل به تلاش بازارساز‌ها برای برگشت اعتماد و ثبات به بازار با اخبار و تلاش‌هایی که روی تابلو انجام شد اشاره کردیم، نتیجه آن هم یک هفته خوب بورسی در شروع شهریور بود.

او افزود: تابلو‌های معاملاتی پس از مدت‌ها با رشد خوب ارزش معاملات در کنار خروج سنگین پول‌های حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به سهام و حق تقدم نشان از بهبود عمومی بازار دارد. به لحاظ تکنیکال هم ظرف زمانی و قیمتی بازار در نقطه جذابی قرار داشت، فقط انتظار رفع شبهات و تردید‌ها بود تا تقاضا برنده تابلوی معاملات باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اخبار مثبت مانند تایید خرید بلوک خودرو توسط بهمن و تشکیل هیئتی در ایدرو برای واگذاری سهام تودلی خودروساز‌ها مخابره شد.

او افزود: یکی از صنایع پرتقاضای هفته صنعت پتروشیمی بود. تعیین تکلیف شدن تصفیه مطالبات اوره ساز‌ها از دولت واگذاری دارایی (سهام و غیره)، بازگشت به فرمول قبلی در مورد نرخ گاز خوراک از عوامل موثر در این گروه بود. بانکی‌ها از نظر عملکردی در فصول اخیر اوضاع بهتری پیدا کردند و گزارش عملکرد ماهانه آن‌ها نیز در ادامه گزارش‌های قبلی واقعا خوب بود.

وفایی گفت: نرخ ارز پتروشیمی به نرخ بازار مبادله تغییر پیدا خواهد کرد. در حال حاضر صادرکنندگان غیر پتروشیمی به نرخ بازار مبادله می‌توانند ارز خودشان را به فروش برسانند که برای دلار این نرخ حدود ۴۲ هزار تومان است و نسبت به ۳۸ هزار تومان فعلی که شرکت‌های پتروشیمی ملزم به عرضه دلار با این نرخ هستند بیش از ۱۰ درصد بالاتر است.

او می‌گوید: در موج‌های سریع صعودی بخشی از خریداران به دید نوسان کوتاه مدت وارد بازار می‌شوند و بعد از چند روز شناسایی سود می‌کنند. به نظر بازار می‌تواند با تثبیت در ناحیه فعلی و بعد از کف سازی منطقی و حفظ ارزش معاملات منطقی دوباره به رشد خودش ادامه دهد. روند معاملات سهم‌های بزرگ نشان از عدم تمایل به افت بعد از برگشت اولیه دارد و رشد ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته می‌تواند نوید روز‌های بهتری را بدهد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: سوالی که شاید به ذهن‌ها خطور کند این است که آیا بدون رشد دلار و سایر بازارها، امکان رشد در بورس وجود دارد؟ پاسخ بلی است. هم از نظر تاریخی هم شرایط فروش شرکت‌ها وگزارشات ماهانه در کنار افزایش سرمایه‌ها و.. فاکتور‌های تاثیر گذار خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار