ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از صادرات پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار از گمرکات استان در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد.

لیلا اورنگی گفت: این میزان صادرات از نظر ارزش دلاری ۴۱ درصد و وزنی ۲۹ درصد نسبت به ۲ سال قبل از آن بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه این اعداد و ارقام جدای از صادرات مواد پتروشیمی از استان است گفت: در این مدت ۵۰ درصد صادرات از گمرک تبریز صورت گرفته و ۱.۵ میلیارد دلار از این گمرک به مقصد کشور‌های مختلف صادر شده است و گمرکات سهلان ۸۰۰ میلیون دلار، جلفا ۲۸۰ میلیون دلار، نوردوز ۲۴۰ میلیون دلار، بناب ۳۳۰ میلیون دلار و مراغه ۳۸ میلیون دلار در این مدت صادرات داشته اند.

وی عمده کالا‌های صادراتی از گمرکات استان را در این مدت انواع محصولات فولادی مانند میلگرد، ورق، لوله، قوطی و پروفیل، مواد و اشیای پلاستیکی، خشکبار مانند خرما، پسته، کشمش و فرآورده‌های نفتی مانند قیر، روغن‌های صنعتی و معدنی، مصنوعات مسی مثل لوله مسی مفتول، کابل، لوازم و اتصالات لوله کشی، فرآورده‌های غلات مانند ویفر و بیسکویت، شیشه و مصنوعات شیشه ای، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، روی و مصنوعات روی اعلام کرد.

مدیرکل گمرک تبریز اضافه کرد: در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، صادرات به ترکیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، عراق یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن، ارمنستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنف افغانستان ۱۹۰ هزار تن و آذربایجان ۱۳۵ هزار تن ثبت شده است و افزایش صادرات به ترکیه ۷۶ درصد، عراق ۱۲ درصد، آذربایجان ۱۴ درصد و افغانستان ۱۰۹ درصد است.

وی از واردات ۸۸۰ هزار تن انواع کالا به استان از طریق گمرکات در ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: ارزش کالا‌های وارداتی در این مدت ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بود و بیشترین واردات از ترکیه با ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار است که ۲۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه ۲ سال قبل‌تر افزایش داشته است.

لیلا اورنگی خاطرنشان کرد: امارات با ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۲۳ هزار تن به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار، چین با ۵۶ هزار تن به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار، کره جنوبی با ۶ هزار تن به ارزش ۶۰ میلیون دلار و ایتالیا با سه هزار تن به ارزش ۳۵ میلیون دلار در ردیف کشور‌های مبدا وارداتی به گمرکات استان قرار دارند.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی به افزایش ۹۸ درصدی وصول عوارض و حقوق دولتی در گمرکات استان در چهار ماه اول سالجاری اشاره کرد و ادامه داد: تمامی درآمد‌های گمرکات استان بلافاصله به حساب خزانه واریز می‌شود و خروجی دیگری ندارد.

وی به تسریع و تسهیل امور گمرکی مواکب اربعین اشاره کرد و گفت: تاکنون به ۱۷۰ کامیون از کالا‌های ارسالی این مواکب از استان ارایه خدمات کرده ایم که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته است.

اورنگی افزود: اگر تمامی مدارک درست باشد در کمتر از یک روز کاری، کار‌های صادرات به انجام می‌رسد، اما در مورد کالای وارداتی، چون به انواع مجوز از سازمان‌های مختلف نیاز است حداکثر در سه روز انجام می‌شود.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمامی گمرکات استان به سامانه آشکارساز پالتی (کالایی) مجهز هستند، گفت: گمرک نوردوز به آشکارساز کامیونی و جلفا به سواری تجهیز شده اند و این امر روند گمرکی را تسریع بخشیده است.

اورنگی ادامه داد: گمرکات استان در تامین این سامانه‌های آشکارساز و همچنین سامانه جامع گمرکی از شرکت‌های دانش بینان کمک گرفته و آماده همکاری با دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه است.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر و شهر بناب است.

برچسب ها: گمرک ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.