مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: از ابتدای فعالیت بنیاد ۱۵۷ هزار مسکن روستایی در استان کرمان ساخته شده است.

مهدی محمدی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: ۳۱۰ هزار واحد فرسوده روستایی تا سال ۹۵ داشتیم که ۲۰۵ هزار واحد بهسازی یا بازسازی شده است. 

او بیان کرد: ۱۰۶ هزار واحد مسکن روستایی نیز بازسازی شده است. 

محمدی گفت: در مسکن محرومین ۶ هزار و ۵۰۰ واحد از سال ۹۷ تاکنون ساخته شده است که در این راستا ۱۵۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

او با اشاره به اینکه در زمان زلزله وسیل خدمات فنی بنیاد در قالب ستاد‌های بازسازی ارائه می‌شود گفت: مسکن روستایی که فاز پیشگیری است، به همین سبب اهمیت دارد که با تسهیلات کم بهره و در شرایط آرامش خانه مقاوم ساخته می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان تصریح کرد: در این سال‌ها با کمک نظام فنی روستایی در بخش بهسازی مسکن روستایی، طرح مسکن روستایی شامل روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفرجمعیت اجرا شد، نقشه و حق نظارت کار در این مناطق رایگان است. 

او  تاکید کرد: نرخ میانگین کشوری ۵۱ درصد و در کرمان ۶۶ درصد است و ما ۱۵ درصد در نرخ مقاوم سازی بالاتراز میانگین کشوری هستیم. 

محمدی اظهار کرد: بنیاد مسکن در واقع تفشه راه روستا را می‌کشد وخوشبختانه تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار طرح هادی دارند.

او افزود: ۵۶۳۸ روستا داریم که ۲۷۹۹ روستا بالای ۲۰ خانوار است که در اولویت کاری ماست. 

محمدی با بیان اینکه طرح‌های هادی عمدتا ده ساله تعریف می‌شوند، اظهار کرد:۹۷۰ روستا که طرح هایشان ده ساله شده، بازنگری شده بعد از ده سال تا ارائه خدمات براساس طرح هادی جدید ارائه شود. 

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان بیان کرد: یکی از کار‌های مهم بنیاد طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی است که ۲۶ روستا مطالعه اش انجام شده و امید که بتوانیم کارشروع کنیم. 

محمدی با اشاره به اینکه هدف ما این است که بافت بومی روستا زیاد دستخوش تغییر نشود، گفت:برای حفظ روستا‌های دارای بافت با ارزش یا روستا‌های هدف گردشگری، ۸ روستا موضوع درحال بررسی است. 

او تصریح کرد: دهیاران در روستا حکم شهرداران در شهر را دارند و باید در بحث جلوگیری از تغییرات فاحش نمای روستایی فعال باشند که ما در روستا‌هایی مانند اودرج و داوران نظیر این فعالیت‌ها برای حفظ نمای بومی روستا و بافت با ارزش آن را شاهد هستیم.

محمدی اظهار کرد: در بحث اجرا خوشبختانه در ۱۸۰۰ روستای استان طرح هادی اجرا شده است. 

او بیان کرد: در مسکن روستایی، نهضت ملی مسکن که در تعهد بنیاد است و نیز مسکن روستایی در سه سال اخیر ۲۲ هزارواحد در حال ساخت است. 

او تاکید کرد: معادل ۱۵ هزار پروژه در سه سال اخیر اجرا شده که ۶۰۰ پروژه سال ۱۴۰۰ و ۱۰۳۰ پروژه در سال ۱۴۰۱ و ۶۳۰ پروژه امسال در دست اجراست که مجموعا هزار میلیاردتومان دربخش اجرا کارشده و رتبه کشور ۵۸ درصد و کرمان ۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

محمدی افزود: به جوانان و افراد بومی روستا با همکاری منابع طبیعی و انجام خدمات مهندسی و تهیه نقشه تفکیکی با قیمت تمام شده مناسب، خانه تحویل می‌شود و در صورتی بودجه ساخت نداشته باشد کمک می‌کنیم که از وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله تخصیص داده شود.

او افزود: در بخش سند دارشدن نیز، ۱۲۷ هزار و ۱۴۵ جلد سند تحویل روستایبان داده شده است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار