رئیس دانشگاه پیام نور گفت: طرح آمایش و ساماندهی دانشگاه‌ها را قبول داریم ولی این مسئله باید در فرآیندی صحیح انجام شود.

ابراهیم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه پیام نور در نخستین نشست آموزشی مدیران فرهنگی، دانشجویی و تربیت بدنی پیام نور سراسر کشور گفت:  دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۶۷ شکل گرفته و از نظر تربیتی و پرورشی، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان و فارغ التحصیلان، بین سایر دانشگاه‌ها برجسته است.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان این که تاکنون دو میلیون نفر از واحد‌های مختلف این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند گفت: شیوه‌های مختلف حضوری، مجازی و غیر حضوری در این دانشگاه وجود دارد و دانشجویان در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری، در پیام نور تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: پیش از این فقط شاغلان، دانشجوی پیام نور بودند، ولی اکنون، بسیاری از دانشجویان را جوانانی تشکیل می‌دهند که به تازگی دیپلم گرفته‌اند و می‌خواهند مقاطع مختلف آموزش عالی را هم طی کنند.

تقی‌زاده به فعالیت تشکل‌های دانشجویی در مجموعه پیام نور اشاره و ابراز کرد: بهترین نتایج فرهنگی، تربیتی و آموزشی را از فارغ التحصیلان همین دانشگاه مشاهده می‌کنیم ضمن این که بهترین رتبه‌های مربوط به کارشناسی ارشد و دکتری و نیز جشنواره‌های دانشجویی، توسط فارغ التحصیلان پیام نور به دست می‌آید.

رئیس دانشگاه پیام نور عنوان کرد: بر اساس آمار‌های سازمان سنجش، ۲۵ درصد رتبه‌های برتر و قبول شدگان دانشگاه‌های معروف کشور، مربوط به دانشجویان پیام نور است.

وی به گستردگی پیام نور در ۳۵۰ شهر و شهرستان کشور اشاره و ابراز کرد: نظام آموزشی این دانشگاه از راه دور و ترکیبی بوده و بسیاری از مردم، به آن اعتماد دارند.

تقی‌زاده جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: در این جلسه و در جمع وزیر علوم و نمایندگان عنوان کردم گویی هنوز برخی نقش دانشگاه پیام نور را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند، نقشی که این دانشگاه در نظام آموزشی کشور ایفا می‌کند بسیار زیاد است، ولی برخی می‌گویند بهتر است پیام نور به یک دانشگاه با محور آموزش‌های مجازی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه پیام نور با تاکید بر این که این دانشگاه مجازی نبوده و صرفا از شیوه‌های از راه دور استفاده می‌کند گفت: این موضوع که آموزش باید به صورت ترکیبی باشد، در اساسنامه پیام‌نور آمده است.

وی افزود: اگر عنوان مجازی در مدارک دانشجویان پیام نور درج شود، برای استخدام آن‌ها در داخل و پذیرش در خارج مشکلاتی به وجود می‌آید چه این که پیام نور هم دانشگاهی مجازی نبوده و صرفا برخی از واحد‌ها را به این شیوه ارائه می‌کند، اما در واحد‌های آزمایشگاهی و عملی و همچنین در دوره دکتری، همه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود.

تقی‌زاده گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، توانستیم رتبه‌های خوبی را کسب کنیم؛ از جمله در نظام رده‌بندی جهانی، رتبه‌های ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ را به دست آورده‌ایم و البته تلاش می‌کنیم همه رتبه‌هایمان کمتر از هزار باشد تا مدارک پیام نور در سطح بین‌المللی مورد پذیرش باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان این که پیگیر صدور مجوز واحد‌های بین‌المللی این دانشگاه هستیم خاطرنشان کرد: بازنگری منابع از دیگر مواردی است که در دستور کار صورت گرفته و به خصوص در حوزه علوم انسانی، این مسئله دارای اولویت است چه این که رهبر معظم انقلاب هم بر این مسئله تاکید دارند.

وی قم را یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار در بازنگری منابع در حوزه علوم انسانی دانست و تصریح کرد: لازم است در همکاری‌های مشترک با حوزه علمیه، تالیفات مشترکی را داشته باشیم، برای این منظور با انتشارات سمت هم تعامل داریم تا آثار جدید، به عنوان منابع معتبر برای دانشجویان پیام نور و دیگر دانشگاه‌ها معرفی شوند.

تقی‌زاده با تاکید بر توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی – دانشجویی در مجموعه پیام نور سراسر کشور گفت: بر این اساس قرارگاه‌های پیشرفت، اربعین و ستاد عتبات عالیات در مناطق مختلف کشور شکل گرفته‌اند و برای توسعه سفر‌های راهیان نور هم برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان این که ارتقاء کمی و کیفی حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، در اولویت این دانشگاه قرار دارد عنوان کرد: بر این اساس معاونت‌های مختلف مأموریت‌های خاص خود را دارند و پیام نور برای همکاری در زمینه توسعه و راه‌اندازی مراکز رشد، خانه‌های خلاق و پارک‌های علم و فناوری، اعلام آمادگی کرده است.

وی اضافه کرد: امروز در شرایط خاصی قرار داریم که مربوط به دانشگاه پیام نور است و نیازمند همکاری و همراهی همه، برای حفاظت از کیان این دانشگاه است.

تقی‌زاده به خدمات و اثرگذاری‌های بالای پیام نور اشاره و ابراز کرد: آن‌هایی که می‌خواهند خودشان را به خواب بزنند، می‌گویند کسی در پیام نور تحصیل نمی‌کند در حالی که پر رنگ بودن حضور دانشجویان و فضای نشاط نشاط و تحرک این دانشگاه مشهود است.

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: آمایش و ساماندهی پیام نور از مدتی قبل در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار گرفته است؛ اصل آمایش را قبول داریم و می‌دانیم که این آمایش باید به صورت علمی و منطقه‌ای در همه رشته‌ها و بر اساس اقتضائات موجود انجام شود.

وی با بیان این که ۸۰۰ رشته محل در سال جاری و در مراکز مختلف پیام نور ایجاد شده و همچنین ۴۰۰ رشته محل حذف شده‌اند عنوان کرد: رشته‌هایی که امکان داشت بازار اشتغال آن‌ها کم باشد و به بیکاری دامن بزنند، حذف شده و جای خود را به رشته‌های کاربردی‌تر و مورد نیاز جامعه دادند بنابراین پیوست اشتغال برای رشته‌ها، در نظر گرفته شده است.

تقی‌زاده افزود: آمایش و سامان‌دهی مورد قبول همه دانشگاه‌هاست و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شده تا دانشگاه‌ها پیشنهادات خود را بدهند؛ بر این اساس از روسای استانی خواستیم نظرات و پیشنهادات خود را به مرکز اطلاع دهند تا در جلسات وزارت علوم مطرح شود.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان این که دبیری کارگروه آمایش و سامان‌دهی معاونت آموزشی وزارت علوم را بر عهده دارد گفت: بیش از ۲۴۰۰ دانشگاه در سطح کشور وجود دارد که باید به ۴۰۰ دانشگاه در سطح کشور کاهش یابد، چنانچه این اصل و توازن مربوط به همه دانشگاه‌ها باشد و به صورت کارشناسی پیش برود، می‌تواند قابل توجیه باشد، ولی گاهی، موارد از مجرای کارشناسی پیش نمی‌روند و فشار‌های متعددی هست که موجب شوند کوچک‌سازی یک دانشگاه انجام شود و دانشگاهی دیگر، چنین چیزی را تجربه نکند و حتی توسعه هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در نشست‌های متعدد، این احساس خطر را متذکر شده‌ایم و گفته‌ایم اصل آمایش باید برای همه دانشگاه‌ها باشد.

تقی‌زاده افزود: اعلام شده که پیام نور باید تعداد دانشگاه‌هایش را به ۳۱ مورد رسانده و بقیه را در مراکز استانی تجمیع کند، در این صورت تکلیف این همه دانشجو، کارمند و اعضای هیئت علمی چه می‌شود؟ این مسئله بار روانی نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان این که اگر قرار باشد ۳۱ دانشگاه استانی داشته باشیم و بقیه در همان فضا‌های موجود، اما به نام مراکز تحصیل کنند، ایرادی ندارد گفت:، ولی اگر قرار است ملزم شویم که دانشجویان از شهر‌های خود به مراکز استانی منتقل شوند، به آسانی میسر نخواهد بود ضمن این که انتقال این تعداد کارمند و هیئت علمی هم امکان‌پذیر نیست.

 وی تصریح کرد: ۱۱ رشته مشخص شده و گفته‌اند توسعه بر همین اساس و در همین چارچوب باید انجام شود، این در صورتی امکان‌پذیر است که بتوانیم نسبت به تعیین تکلیف اعضای هیئت علمی اقدام کنیم و تکریم اساتید و کارمندان بر این اساس باشد، ولی تحکم و انجام کار به صورت دستوری، مشکلاتی را به همراه دارد.

تقی‌زاده با بیان این که لازم است مرجعیت متمرکز آمایش و سامان‌دهی باید مشخص باشد گفت: مدتی قبل طرحی در مجلس ارائه شد مبنی بر این که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور و جامع علمی و کاربردی با هم ادغام شوند، طرحی هم امروز در کمیسیون آموزش با حضور نمایندگان کمیسیون تلفیق مطرح شده که پیام نور در مراکز استانی با دانشگاه‌های فرهنگیان ادغام و در شهر‌های دیگر هم در مراکز آموزشی و دیگر دانشگاه‌ها ادغام شود که این نوع برخورد، به هیچ وجه مناسب نیست.

رئیس دانشگاه پیام نور افزود: برخی دانشگاه‌ها چنین تصور می‌کنند که رشد و توسعه آن ها، در گرو نبودن پیام نور است؛ دانشگاه‌ها باید از موجودیت خود دفاع کنند نه این که بالا رفتن خود را منوط به تخریب دیگر مراکز ببینند.

وی گفت: تقویت دانشگاه فرهنگیان یا دیگر دانشگاه‌ها نباید در قالب تخریب و تضعیف دیگر دانشگاه‌ها محقق شود.

رئیس دانشگاه پیام نور تصریح کرد: اهمیت هیچ دانشگاهی را زیر سوال نمی‌بریم، ولی عقیده دارد پیام نور هم در جایگاه خود، تاثیرگذار بوده و نباید به بهانه حمایت از دیگر مراکز، این دانشگاه را از میان بردارند.

وی با بیان این که نمایندگان مجلس برای حذف پیام نور زیر فشار هستند گفت: همه ما در شرایط فعلی باید احساس مسئولیت کنیم و به همه مسئولان متذکر شویم که موضوع آمایش و ساماندهی مورد قبول است، ولی باید در چارچوب و فرآیندی صحیح انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
ولی در گرو حذف دانشگاه آزاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
علمی و کاربردی رو حذف کنید . همه باصطلاح دانشجویان با تفلب امتحانی نمره میگیرند گزارش میکنیم به غرب تهران میگن همه جا همینه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
پیام نور چون دانشجو مجبور است منابع را کامل مطالعه کند از سطح بالای علمی برخوردار است به طوری که از فارغ التحصلان دوره دکتری آن به خوبی می توان در هییت علمی دانشگاه های دیگر هم استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد اسلامی را دریابید ! دستگاه عریض و طویلی که این روزها مجموعه رویدادها سبب شده است که درباره میزان تحقق اهداف و مأموریت‌های آن، ابهاماتی پیش آید و این پرسش اساسی مطرح شود که نحوه و کیفیت نظارت بر این نهاد با توجه به اهمیت آن، تا چه میزان دقیق و به دور از حاشیه‌ بوده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
افت کیفیت تحصیلی در دانشگاه آزاد را، هریک از ما دستکم در روایت‌ها و مشاهدات عینی خود، به وضوح دیده‌ایم. حکایت افرادی که با رتبه‌های پایین و دانش اندک توانستند وارد دانشگاه آزاد شده و بدون هیچگونه تحولی و تنها با گرفتن مدرک از آن خارج شوند، برای بسیاری از ما آشناست. بی‌آنکه درصدد انکار تلاش‌ها و جایگاه علمی شماری از اساتید و دانشجویان آن باشیم، باید اعتراف کرد که این مجموعه آموزشی چنان با اهداف نخستین خود فاصله گرفته است که در اذهان بسیاری از مردم، تنها به سیستم چاپ مدرک تبدیل شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین ضربه را به نظام آموزش عالی وارد میکند اونوقت پیام نور را ادغام میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین ضربه را به نظام آموزش عالی وارد میکند اونوقت پیام نور را ادغام میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
اگر توانایی و جرات دارید دانشگاه آزاد اسلامی را منحل کنید زورتون به پیام نور میرسد؟
آخرین اخبار