متخصص تغذیه گفت: دریافت کافی ویتامین D سبب کاهش چاقی شکمی در انسان می‌شود.

اژدری متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: ویتامین D ماده مغذی است که از طریق غذا و نور خورشید دریافت می‌شود همچنین نقش هورمونی نیز در بدن دارد.

 او بیان کرد: برای ساخت ویتامین D نور خورشید باید بدون واسطه به سطح بدن بتابد و در بدن با تغییراتی به ویتامین D۳ فعال تبدیل شود.

اژدری اظهار داشت: ویتامین D کلسیم و فسفر را در بدن جذب و حفظ می‌کند و برای ساخت استخوان در بدن لازم است همچنین طبق مطالعات این ویتامین با چاقی و کاهش رشد سلول‌های سرطانی، کنترل عفونت و کاهش التهاب نیز ارتباط دارد.

 متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بسیاری از بافت‌ها و اندام‌های بدن گیرنده‌هایی برای ویتامین D دارند که نشان دهنده نقش فراتر این ویتامین در سلامت استخوان است.

او گفت: دانشمندان هنوز در حال بررسی سایر عملکرد‌های این ویتامین هستند و غذا‌های کمی وجود دارد که به طور طبیعی حاوی ویتامین D باشد.

متخصص تغذیه تصریح کرد: بسیاری از غذا‌ها مانند شیر و روغن را با ویتامین D غنی می‌کنند که برای اغلب مردم بهترین راه دریافت ویتامین D مصرف مکمل‌ها است، زیرا منابع غذایی آن در دسترس همه افراد نیست همچنین مکمل‌های ویتامین D به دو صورت اُرگوکلسیفرول ویتامین D۲ و کوله کلسیفرول که D۳ نامیده می‌شود، است.

اژدری اظهار داشت: ویتامین D۲ در گیاهان و قارچ‌ها وجود دارد و منبع ویتامین D۳ حیوانی است و در بدن افراد نیز تولید می‌شود تولید ویتامین D در پوست که منبع طبیعی و اولیه این ویتامین است باید در فرآیندی انجام شود که کلیه و کبد انسان نیز سالم باشد.

 متخصص تغذیه بیان کرد: بسیاری از افراد در مکان‌هایی که نور خورشید وجود ندارد زندگی می‌کنند یا کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند که این ویتامین در بدن آن‌ها تولید نمی‌شود.

او گفت: افرادی که پوست تیره دارند ویتامین D کمتری در خون خود دارند، زیرا رنگدانه‌های ملانین تولید ویتامین D در بدن را کاهش می‌دهد.

متخصص تغذیه تصریح کرد: در چاقی شکمی که چاقی مرکزی یا تنه است، چربی بیش از حد در اطراف معده و شکم قرار می‌گیرد و پیش زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری متابولیک و آلزایمر است و با ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز ارتباط مستقیم دارد.

اژدری بیان کرد: در افرادی که چاقی شکمی وجود دارد از نظر ترکیب بدنی حالت سیبی شکل دارند همچنین چاقی شکمی در مردان کمتر ۹۰ سانتی متر و در زنان کمتر یا مساوی ۸۰ سانتی متر باشد که اگر بیش از این میزان بود، چاقی شکمی در فرد وجود دارد.

متخصص تغذیه گفت: امروزه بر اساس جداولی که بر اساس نژاد و جنسیت است اندازه‌ها برای بررسی چاقی شکمی تعیین می‌شود.

او ادامه داد: طبق تجزیه و تحلیل‌هایی که انجام شد مشخص شد هر ۲۵ نانو مول در لیتر افزایش در سطوح ویتامین D خون با ۱۰ درصد کاهش چاقی مرکزی در جمعیت‌ها مرتبط است.

متخصص تغذیه بیان کرد: در واقع این متا آنالیز از روی مطالعات اپیدمیولوژک انجام شد که نشان داد سطح ویتامین D سرم با خطر چاقی شکمی ارتباط معکوس دارد یعنی هر چقدر میزان این ویتامین بیشتر باشد خطر چاقی شکمی کمتر است.

او گفت: متا آنالیز دیگری در مورد چاقی شکمی کودکان و نوجوانان نیز صورت پذیرفت که چاقی از روی صدک دور کمر بررسی و مشخص شد هر چقدر سطح ویتامین D در بدن آن‌ها بیشتر باشد میزان چاقی شکمی نیز کمتر است.

متخصص تغذیه اظهار داشت: مطالعه‌ای در ایران از بین افراد بزرگسال با تحصیلات عالی در مورد ارتباط چاقی شکمی و چاقی بدن با کمبود ویتامین D انجام شد که مشخص شد غلظت سرمی این ویتامین با چاقی عمومی و چاقی شکمی ارتباط معکوس دارد و به هر میزان کمبود ویتامین D در بدن بیشتر بود، چاقی شکمی و کلی بدن افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.