حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد شخصیت امام سجاد (ع) و تأثیر حضرت (ع) روی زنده نگه داشتن واقعه کربلا و ماندگاری دین اسلام بیان کرد: حضرت علی بن الحسین، امام سجاد (ع) جزء یکی از چهار شخصیتی هستند که از ایشان به بکّائون تعبیر میشود. یعنی در مقام جایگاه عبادتی شان، از جمله افرادی هستند که زیاد گریه کرده اند و یکی از القاب امام سجاد (ع)، زین العابدین به معنی زینت عبادت کنندگان است و به این لقب هم، مشهور هستند. ابن ابی الحدید میگویند: «کان الغایة فی العبادة» حضرت علی بن الحسین (ع) در اوج قله و غایت عبادت بودند. زیرا نهایت عبادت را انجام میدادند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به عصر امام سجاد (ع) گفت: دوران امام سجاد (ع) خاص بوده است که امت اسلامی به واسطه حکمرانی و حکومتی که معاویه و بعد از آن، یزید بر امت اسلامی داشت دچار انحطاط جدی شده و این کار را به جایی رسانده بود که فرزند نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را در کربلا شهید کردند و از جمله جنایتهای این عصر، واقعه الحَرَّه است که به مدت سه روز، جان و مال و ناموس مسلمانان در مدینة النبی مباح اعلام شد و زمانی که یزید لشکر کشید واقعه الحَرَّه را در مدینه رقم زد.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین غلامی، بعد از حکومت یزید، شرایط خاصی حاکم شده بود و بی بند و باری و انحطاط اخلاقی در امت اسلامی بیداد میکرد و در یکی از نقلها آمده است: یکی از زنان آوازخوان آن عصر به نام جمیله میخواست برای حج به سفر مکه برود و وقتی از مدینه به سمت مکه حرکت کرد خیلی از بزرگان آن جا چه زنان و چه مردان، این زن آوازخوان را بدرقه کردند و مردم مکه هم به استقبال او رفتند و شرایط جامعه اسلامی به حدی دچار انحطاط شد که مدینة النبی و مکهای که امّ القرای جهان اسلام بودند به دست چنین افرادی افتاد و باعث شدند که جامعه اسلامی دچار چنین انحطاطهایی شوند.
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: اتفاق دیگری که در عصر امام سجاد (ع) رخ داد شهادت اباعبدالله الحسین (ع) بود که حضرت (ع) فرمودند: وقتی که یزید حاکم اسلامی شده است فاتحه اسلام را باید خواند. این نشان میدهد یزید آمده بود تا ریشه اسلام را نابود کند و با شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بر این تصور بود که این اتفاق را رقم زده است که از اسلام و مسلمانی و شریعت، چیزی باقی نخواهد ماند.
در شرایط پیچیده و بغرنج پس از شهادت امام حسین (ع) که اساساً یزید تیر خلاص را زده بود و دیگر کسی جرأت نمیکرد در برابر او و جریان اداره امت اسلامی بایستد امام سجاد (ع) سه سلاح قدرتمند را به عنوان نسخه نجات بخش امت اسلامی در آن مقطع به کار بردند و با این سلاحهای قدرتمند، شروع به مبارزه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامی با اشاره به سلاحهای مورد استفاده امام سجاد (ع) ادامه داد: یکی از سلاحهای قدرتمند تبلیغی امام سجاد (ع)، سلاح گریه بود و اساساً ایشان تلاش میکردند با گریه کردن، در مقابل جریان یزید و یزیدیان مبارزه تبلیغی کنند تا جایی که هر جا آب میدیدند گریه میکردند و یا هر جا که حیوانی ذبح میشد حضرت (ع) سوال میکردند که به آن، آب داده شده است؟ در پاسخ به امام سجاد (ع) میگفتند: ما مسلمانیم. این کار را کرده ایم و حضرت (ع) میفرمودند: من دیدم که پدرم و عزیزانم را تشنه در کربلا سر بریدند بدون این که به آنها آب داده شود.
او گفت: جریان مبارزاتی گریه امام سجاد (ع) به یکی از چهار بکاء ملقب شده است و حضرت (ع) مبارزه سیاسی و تبلیغاتی میکردند و این سوال پیش میآمد چرا با دیدن خیلی از چیزها گریه میکنند و چه چیز را میخواهند به طور مدام زنده نگه دارند؟ اساساً حضرت امام سجاد (ع) میخواستند با سلاح بکاء، مظلومیت امام حسین (ع) و ظالم بودن دستگاه یزید و حکومتش را در دل و نگاه مردم زنده نگه دارند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: دومین سلاح و شیوه امام سجاد (ع) برای جامعهای که دچار انحطاط اخلاقی و کمرنگ شدن اعتقادات دینی شده است، سلاح دعا بود و حضرت (ع) از آن استفاده کرد برای این که امت اسلامی را بازسازی کند و در مقابل جریان انحطاط جامعه اسلامی بایستد و به همین دلیل، امام سجاد (ع) دومین راهبرد خود، یعنی دعا را پیش گرفتند و جمع بندی آن را در قالب کتاب شریف صحیفه سجادیه ارائه کردند که حاوی دعاها و مناجاتهای حضرت زین العابدین (ع) است و مردم را با دعا و مناجات مأنوس کردند تا بتوانند در مقابل انحطاطهای اخلاقی جامعه اسلامی بایستند و مبارزه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامی یادآور شد: کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) القابی تحت عنوان انجیل اهل بیت (ع)، زبور آل محمد (ع) و اُخت القرآن دارد و گفته شده که ۴۷ شرح برای صحیفه سجادیه نقل شده است. به همین دلیل، این سلاحها باعث شدند که امام سجاد (ع) در آن مقطع تاریخی به مبارزه با جریانهای انحطاط بپردازند و امت اسلامی را از مشکلات آن زمان نجات دادند. البته حضرت زین العابدین (ع) از سلاح تبلیغ و تبیین هم استفاده کردند و به بیان حقایق پرداختند. چه خطبهای که در حضور یزید خواندند و چه خطبههای دیگری که حضرت (ع) ایراد کردند و از طریق این سلاحها روشنگری کردند و مردم را نسبت به آن چه که اتفاق افتاده است آگاه کردند.