معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه از سازش ۴۰ درصدی پرونده‌های ورودی به شورا‌های حل اختلاف استان خبر داد.

منوچهر فتاحی معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه گفت : نقش صلح و سازش در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی، بسیار پر اهمیت و برجسته است و در قوانین بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده تاکید شده است. 

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه افزود: در حال حاضر ۱۴۴ شعبه حل اختلاف شامل ۸۳ شعبه حکمی، ۳۱ شعبه صلحی و ۲۴ شعبه اجرای احکام در استان وجود دارد. 

وی با بیان اینکه شورا‌های حل اختلاف از ورود حجم زیادی از پرونده به دادگستری‌ها جلوگیری می‌کنند، بیان کرد: در سال گذشته ۱۱۳ هزار ۳۸۳ فقره پرونده ورودی در شورا‌ها رسیدگی شده است که از این تعداد، ۷۳ هزار و ۱۴۱ فقره پرونده به سازش رسیده است. 

فتاحی با بیان اینکه درصد سازش حدود ۴۰ درصد بوده، تصریح کرد: تعداد پرونده‌های سازش یافته ۲۸ هزار ۸۶۷ مورد بوده است.

 وی گفت: در چهار ماهه اول ۱۴۰۲ تعداد پرونده‌های ارجاع شده ۳۷ هزار و ۲۶۱ مورد و پرونده‌های قابل سازش ۲۰ هزار و ۱۶۸ مورد بوده است. فتاحی با اشاره به اینکه درصد سازش در ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۵ درصد بوده، خاطرنشان کرد: ۷ هزار و ۱۱۹ پرونده به سازش ختم شده است.

 وی عمده پرونده‌های وارد شده طی ماه‌های اخیر به شورا‌های حل اختلاف را مربوط به روابط استیجاری عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته و به دلیل افزایش سرسام‌آور اجاره بها در کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه طبیعتاً اختلافات فراوانی بین موجر و مستاجر پیش آمد که در نهایت باعث افزایش ورودی پرونده‌ها به شعب حل اختلاف شد.

 فتاحی درباره مدت زمان روند رسیدگی به پرونده‌های شورای حل اختلاف گفت: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف حدود ۳۰ روز است که بدلیل سعی در ایجاد سازش ممکن است فرآیند رسیدگی به پرونده‌ای ۳ ماه زمان بر باشد، اما در شورا‌ها پرونده‌هایی نیز هست که ظرف یک هفته حل و فصل می‌شوند.

 فتاحی مهم‌ترین برنامه تربیتى اسلام براى مجرمان را، تشویق و ترغیب آن‌ها به توبه و بازگشت به سوى ارزش‌هاى الهى دانست، و گفت: امیدوار کردن مجرمان به این‌که جُرم و گناه آن‌ها مورد عفو قرار مى‌گیرد مى‌تواند زمینه بسیارمناسبى را براى بازسازى روحى دوباره و بازگشت آنان به جامعه فراهم کند.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: ورود ریش سفیدان و بزرگان شهر، محلات، ایلات و طوایف به اینگونه پرونده‌ها همواره مثبت بوده است و با توجه به نفوذ و احترامی که این افراد در بین مردم دارند برای سازش در پرونده‌های قتل می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی گفت: در سال گذشته ۲۵ فقره و در سه ماهه نخست امسال ۱۶ فقره پرونده و در مجموع ۴۱ فقره پرونده مربوط به قتل عمد در شورا‌های حل اختلاف استان به سازش انجامیده است که نشان از گذشت و بزرگ منشی در میان مردم کرمانشاه است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.