جایگاه مبانی و تربیت دینی در ساختار نظام آموزش و پرورش از موضوعات مهم جامعه است. یکی از مهمترین دغدغههای نظام آموزشی کشور تولید و عرضهی محتوای آموزشی دینی و قرآن و برنامه ریزی برای انتقال صحیح محتوای یادشده به دانش آموزان است.
اهمیت فعالیتهای فرهنگی هنری در حفظ، تقویت، ارتقای سلامت روحی دانشآموزان با نیازهای ویژه و تأثیر این فعالیتها بر ارتقای سطح مهارتهای زندگی و پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت اجتناب ناپذیر است، دانشآموزان با نیازهای ویژه از استعدادها و توانمندیهای بالایی در زمینههای مختلف برخوردار هستند که در صورت خودباروری شکوفا خواهد شد.
بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی در هر یک از دورههای تحصیلی اهداف خاصی متناسب با سن و سال دانش آموزان دراین برنامهها در نظر گرفته شده است، تزکیه و تعلیم همزاد ومکمل هم هستند و رویکرد آموزش وپرورش نیز همواره در این مسیر بوده است.
ایجاد انس و پیوند کودکان و دانش آموزان با قرآن کریم، میتواند از بسیاری از آسیبها اجتماعی جلوگیری کند.
اولیای دانش آموزان نیز میتوانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیاء مدرسه در این امر خطیر نقش مهمی داشته باشند.
طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: ۹۶۰ دانش آموز دوره ابتدایی استثنایی استان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در طرح معنوی سودای بندگی به منظور آموزش عملی وضو و نماز شرکت کردند.
او ضمن مهم دانستن توجه به امر نماز وگسترش فرهنگ آن در مدارس اظهار داشت: در راستای تبیین و نهادینه ساختن فرهنگ انسان ساز نماز طرح سودای بندگی در مدارس استثنایی دوره ابتدایی برای دانش آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه استان برگزار شد.
محمدی گفت: به منظور پیشگیری از بروز آسیبهای تربیتی در آموزش آداب نماز باید تفاوت ظرفیت ها، استعدادها، نیازها وخواستههای دانش آموزان با نیازهای ویژه متناسب با محدودیت آنان مورد توجه قرارگیرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه همه اعمال انسان بر اساس نماز بعنوان نخستین ستون دین محاسبه میشود، تصریح کرد: اگر در تعلیم وتربیت، پرورش و تهذیب برای دانش آموزان صورت نگیرد در بخش آموزش به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
محمدی با تأکید بر تأثیر گذاری این فرضیه الهی در رشد، تعالی فرهنگی وکاهش آسیبهای اجتماعی افزود: ترویج و گسترش فعالیتهای دینی و قرآنی سرلوحه فعالیتهای پرورشی آموزش وپرورش با نیازهای ویژه است.
محمدی با اشاره به اینکه برگزاری جشن تکلیف دانش آموزی میتواند در شکل گیری شخصیت دینی و اعتقادی دانش آموزان نقش مهمی را ایفا کند، افزود: نهادینه کردن معارف و مفاهیم اخلاقی تربیتی در میان دانش آموزان از برنامههای اولویت دار است.
او تقویت فرهنگ قرآنی و دینداری را مهم دانست و اضافه کرد: برگزاری این برنامهها گام مهمی در راستای تحقق ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین است.
محمدی افزود: دانش آموزان با خدای خود عهد میبندند که پیرو دستورات قرآن باشند و با انجام امور دینی راه سعادت واقعی خود را تضمین کنند.
او با برشمردن نماز به عنوان یکی از نهادهای تربیتی دینی که جلوهی تمام نمای مظاهر دینداری و معنویت است، افزود: آموزش نماز و اعمال دینی به دانش آموزان آثار تربیتی، اخلاقی و عاطفی عمیقی بر شخصیت آنان میگذارد.
طالب محمدی ادامه داد: همچنین با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد خاطرهای ماندگار برای دانش آموزان با نیازهای ویژه پایه اول ابتدایی جشن آغاز رسمی قرآن آموزی در مدارس ابتدایی با نیازهای ویژه استان برگزار شد.
محمدی هدف از برگزاری جشن قرآن را ایجاد خاطره قرآنی خوب و زیبا از آموزش قرآن کریم برای دانش آموزان دانست وگفت: آموزش قرآن به دانش آموزان دارای آسیب بینایی وشنوایی، معلول جسمی حرکتی واتیسم از پایه اول ابتدایی در راستای تقویت ایمان و اعتقاد به این کتاب آسمانی، تمسک به تعالیم آن و همچنین تعمیم فهم و درک آن آغاز میشود.
رییس آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه ذهنی هر روز قبل از آغاز برنامه روزانه مفاهیم قرآنی توسط معلم کلاس با توجه به شرایط ویژه دانش آموزان آموزش و از پایه دوم به صورت رسمی آموزش قرآن به آنان آغاز میشود.
او اظهار داشت: با توجه به اهمیت دوران کودکی و ضمن توجه به حساسیتهای موجود در راستای تأمین و برآورده کردن نیازهای گسترده فردی، اجتماعی، روانی، بهداشتی و امنیتی کودکان با آموزش آموزههای مذهبی وتربیتی میتوان در راستای ارتقای رشد و تکامل دینی آنان گامهای مؤثری برداشت.
محمدی همراهی و همکاری اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه در برنامههای تربیتی و قرآنی راضروری دانست و اظهار داشت:همراهی اولیای دانش آموزان با معلمان باعث میشود تا اثربخشی تعلیم و تربیت بیشتر وخاطرهای ماندگار در ذهن دانش آموزان ثبت شود.
او در ادامه با بیان اینکه سند تحول بنیادین بر اساس آموزههای قرآنی طراحی شده است، افزود: تزکیه پایه تعلیم است ورویکرد آموزش وپرورش نیز همواره در این مسیرمی باشد.