۴۱ دانش با نیاز‌های ویژه کردستانی به مسابقات کشوری قرآن وعترت، فرهنگی، هنری و ورزشی دانش آموزان با نیاز‌های اعزام می‌شوند.

۶۰۰ میلیون نفرجمعیت جهان دچار معلولیت‌اند که ۸۰ درصد آنان در کشور‌های در حال توسعه هستند معلولین بایدحق اشتغال، حق ورزش، حق به مدرسه رفتن، حق آموزش و... را داشته باشند و آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق چنین حقی فعالیت می‌کند.

 از جمله موانع و محدودیت‌های اجتماعی پیش‌روی معلولین در دسترس نبودن اماکن عمومی، حمل ونقل شهری، بینش منفی، نبود فرصت‌های کاری، آموزشی، موانع قانونی و ... است.

معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی وبرخورداری به موضوع معلولیت نگاهی متفاوت دارند.

سیستم آموزشی به عنوان سرمایه‌ای ضروری برای تحقق اهداف توسعه و مهم‌ترین ابزار موجود برای پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمان‌های جوامع مختلف به شمارمی آید که رسالت آن توان بخشیدن به فرد در جهت توسعه‌ی کامل استعداد‌ها و نیز شناخت توانمندی‌های خلاق خود است.

دانش آموزان با نیاز‌های ویژه توانمندی‌های زیادی دارند، اگر امکانات وبستر مناسب جهت رشد وخلاقیت این دانش آموزان فراهم شود، آن‌ها می‌توانند محدودیت‌های خود را پوشش دهند و توانمندی هایشان را به نمایش بگذارند.

شرکت ۱۵ دانش آموز با نیاز ویژه در رقابت‌های ورزشی

طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان ایجاد تحرک بدنی در بین دانش آموزان با نیاز‌های ویژه و بهبود آمادگی جسمانی و حرکتی آنان را از اولویت‌های تربیت بدنی آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد وگفت: افراد معلول با شرکت در فعالیت‌های ورزشی کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده وبا اعتماد به نفس بالاتری در جامعه حاضر می‌شوند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اعلام کرد: دانش آموزان با نیاز‌های ویژه استان در رشته‌های تنیس روی میز ناشنوایان، فوتسال و آمادگی جسمانی در رقابت‌های کشوری شرکت می‌کنند.

محمدی افزود: از طریق تربیت بدنی دانش آموز دارای نیاز ویژه یاد می‌گیرد با افرادی که با او در ارتباط هستند روابط بهینه ومؤثری داشته باشد وبه سازگاری بهتر وخودکفایی در روابط اجتماعی دست یابد.

او گفت: ورزش علاوه بر این که افسردگی و گوشه نشینی را از آنان دور می‌کند، فرصتی مناسب برای اثبات و پرورش بسیاری از توانایی‌های نهفته و کاهش عوارض معلولیت است.

محمدی در ادامه یادآور شد: ورزش معلولین در سطح عمومی با مشکلاتی همچون اعتقادات سنتی ونوع نگرش نسبت به آنان ودر سطح فردی با عدم شناخت آگاهی، کمبود امکانات، محدویت وسایل حمل ونقل و... مواجه است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به تأثیر مثبت این رقابت‌ها درشناسایی استعداد‌ها و کشف توانمند‌ها گفت: ورزش ابزاری مهم برای ایجاد نشاط در جامعه وتربیت اجتماعی دانش آموزان است.

او ادامه داد: خودباوری و خوداتکایی از محوری‌ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.

آغاز مسابقات قرآن وعترت با شرکت ۷ دانش آموز بانیاز‌های ویژه

محمدی نظام آموزش و پرورش در جامعه را اساس پیشرفت و حافظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی عنوان کردو گفت: شناخت، پرورش و هدایت توانمندی‌ها، تقویت انگیزه و مسئولیت‌پذیری از اهداف برگزاری این مسابقات است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان برگزاری چنین مسابقاتی را انگیزه‌ای برای روی آوردن بیشتر دانش‌آموزان به فرهنگ قرآنی، تحکیم مبانی اعتقادی و عملی کردن آموزه‌های دینی عنوان کرد.

محمدی با بیان اینکه بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی در هر یک از دوره‌های تحصیلی اهداف خاصی متناسب با سن و سال دانش آموزان دراین برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: تزکیه و تعلیم همزاد ومکمل هم هستند و رویکرد آموزش وپرورش نیز همواره در این مسیر بوده است.

او در ادامه همراهی و همکاری اولیای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در برنامه‌های تربیتی و قرآنی راضروری دانست و اظهار کرد: همراهی اولیای دانش آموزان با معلمان باعث می‌شود تا اثربخشی تعلیم و تربیت بیشتر وخاطره‌ای ماندگار در ذهن دانش آموزان ثبت شود.

رقابت‌های فرهنگی هنری با شرکت ۱۹ دانش آموز با نیاز‌های ویژه استان

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی هنری در حفظ، تقویت، ارتقای سلامت روحی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و تأثیر این فعالیت‌ها بر ارتقای سطح مهارت‌های زندگی و پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت یادآور شد: دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه از استعداد‌ها و توانمندی‌های بالایی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند که در صورت خودباروری شکوفا خواهد شد.

محمدی با تأکید براینکه حرفه آموزی در افزایش نگرش مثبت وارتقای سطح خودباوری دانش آموزان با نیاز ویژه تاثیر زیادی دارد، اظهار کرد: توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی در فرآیند یاددهی – یادگیری دانش آموزان را قادر می‌سازد تا دانش، ارزش‌ها ونگرش‌های خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل سازند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: مهارت زندگی مهارت شخصی واجتماعی است که دانش آموزان باید آن را بیاموزند تا با ارتقای توانمندی‌های خود با موقعیت‌ها و مشکلات زندگی به نحوی بهتر و مؤثرتر مواجه شوند.

محمدی افزود: آموزش شغلی نه تنها منجربه تربیت دانش آموزانی خودکفا واجتماعی می‌شود بلکه به تربیت نیروی انسانی کارآمد درمسیر رشد کشور و کار‌های تولیدی مفید برای جامعه می‌انجامد.

او تأکید کرد: آشنایی با مشاغل وپرورش نگرش شغلی در دوره پیش دبستانی وابتدایی، توانمندسازی، آموزش رویکرد‌ها ومهارت‌های وابسته به شغل در متوسطه دوره اول پیش حرفه‌ای ومهارت آموزی در متوسطه دوره دوم کار دانش خاص باعث می‌شود تا آنان بتوانند با اتکا به استعداد‌ها وتوانمندی‌های خود با انتخاب شغلی مناسب بعنوان عضومفیدی در جامعه مشارکت داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه مفاهیم آموزش شغلی می‌تواند در خلال برنامه ریزی تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد زمینه وآماده سازی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه برای ورود به بازار کار و داشتن یک زندگی مستقل برای تأمین آینده‌ی آن‌ها است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید براهمیت ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی افزود: با توجه به نیاز‌های ویژه دانش آموزان استثنایی، با بکارگیری شیوه‌های مناسب تعلیم وتربیت وبرنامه ریزی‌های اساسی در جهت به فعلیت رساندن توانمندی‌های بالقوه آنان تلاش خواهیم کرد.

او با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختار‌های مناسب مهارت آموزی بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر ادامه داد: مهارت آموزی، استعدادیابی وتقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش وپرورش می‌تواند برطرف کننده بسیاری از نیاز‌های آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش آموزان باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.