اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در روستا‌های کم برخوردار

عضو فراکسیون محرومیت زدایی در مجلس گفت: در چارچوب تبصره ۱۴ برای محرومیت زدایی ،امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان به روستاهای کشور با نگاه به مناطق کم برخوردار، اختصاص یافته است.

مجتبی یوسفی، عضو فراکسیون محرومیت زدایی در برنامه رادیو اقتصاد درباره هدف گذاری توسعه روستایی، گفت: در حوزه روستایی و مناطق محروم و کمتر برخوردار ما ردیف‌های مختلفی را داریم که عمده و اصلی ترینش را اشاره می‌کنم.

اولین نکته که در این مجلس اصلاح کردیم مالیات بر ارزش افزوده است که ۹ درصد اخذ می‌شود؛ در برنامه هفتم پیشنهاد افزایش آن به سالی ۱ درصد بود و در نهایت تا اتمام برنامه ۵ ساله به ۱۳ درصد افزایش پیدا کند؛ در کمیسیون تلفیق برنامه هم موافقت گردید.

او افزود: افزایش ۹ درصدی مالیات تا قبل از سال ۹۹، ۳ درصد از آن به شهرداری و دهیاری‌ها اختصاص پیدا می‌کرد و ۵ درصد سهم دولت بود و ۱ درصد هم سهم بهداشت و درمان که ما با اصلاح قانون و درآمد‌های پایدار شهرداری و حمایت از روستا‌ها و مناطق محروم ۳ درصد را به ۴ درصد افزایش دادیم، یعنی ۱ درصد از سهم دولت را کاهش دادیم و در نهایت ارزش افزوده‌ای که برای حدود ۶۰ هزار روستا که عمدتاً هم بسیاری از آنها در اقصی نقاط کشور جزو مناطق محروم هستند.

یوسفی اضافه کرد: ما در تبصره ۱۴ برای اولین بار در سال ۱۴۰۰، ۱۹ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم به محرومیت زدایی با نگاه به مناطق کم برخوردار کشور و به صورت ویژه به روستا‌ها که این مبلغ در سال ۱۴۰۱، ۳۰ هزار میلیارد تومان شد.

او درباره ­تقویت مشاغل خانگی در روستا‌ها و نقش تعاونی‌های روستایی گفت: ­۲ نکته را گفتم که در برنامه هفتم به جز آن اصلاح قوانین، حرکت جدی انجام دادیم، اما هنوز فاصله زیاد داریم اولین نکته تمرکز گرایی در تصمیم گیری است؛ در برخی بخش‌ها تعدد تصمیم گیری داریم باید کار را به مردم بسپاریم، به تعاونی‌های روستایی که الان چه در بخش کشاورزی و چه در بخش اشتغال در روستا‌ها کار می‌کنند و جزء موفق‌ترین هستند؛ یعنی واگذاری کار به مردم و توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای که  اصطلاحا آمایش سرزمینی به آن گفته می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار