یک تحلیلگر رسانه معتقد است سطح تهاجمات روانی و شناختی دشمن، روند صعودی دارد و در چنین شرایطی با تغییر آرایش، باید رویکرد تهاجمی و کنش فعال گرفت.

سینا قربانی کارشناس مسائل رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران‌جوان مازندران، گفت: برآیند حرکتی تولیدات رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی با سوگیری‌های خاص، صعودی شده است.

اوافزود: جنگ‌های نسل چهارمی و ترکیبی با محوریت جنگ شناختی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین رسانه‌ای انجام می‌شود و حریف در این میدان جنگی تلاش می‌کند با وارونه‌سازی ذهن، ادراکات را دستخوش تغییرات نماید.

این کارشناس‌ارشد مطالعات رسانه در رابطه با الگوی عملیات روانی رسانه‌های خارجی، می‌افزاید: این رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا با وارونه‌سازی حقایق و تحریف واقعیت‌ها، شناخت و ادراک مخاطبان نسبت به مسائل پیرامون خود تغییر داده و از این طریق رفتار مورد پسند خود را بر افکارعمومی تحمیل می‌کنند.

سینا قربانی گفت: برآیند حرکتی محتوا‌های رسانه‌های غربی، صعودی و به سمت سلب تفکر مخاطبان و جهت‌دهی رفتار آنان است.

وی به انتشار گسترده محتوا‌های آموزشی در رابطه با آشوب از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اکانت‌های منتسب به این شبکه‌ها و براندازان اشاره کرد و افزود: برآیند حرکت صعودی محتوا‌های آموزشی ضدامنیت و آشوب‌های شهری از اواخر تیرماه آغاز شده و با سرعت در حال گسترش در بستر شبکه‌های تلویزیونی خارجی و فضای مجازی است.

وضعیت در میدان جنگ‌روانی
این تحلیلگر رسانه به نقش ربات‌ها در عملیات شناختی اشاره کرد و ادامه داد: اتاق‌های عملیات روانی خارجی با استفاده از ربات‌ها و توزیع گسترده محتوا‌های احساسی، تهییجی در صدد هستند تا با جرات‌بخشی عمومی، کاربران واقعی را در چرخه دروغ‌پراکنی خود قرار بدهند تا در این فرایند، نهایتا قدرت تفکر از فرد و جامعه سلب شده و او در مسیری قرار بگیرد که دشمن میدان ترسیم کرده است.

سینا قربانی، وضعیت در میدان جنگ روانی را " قرمز" توصیف کرد و گفت: در چنین شرایطی مسئولان با تغییر آرایش باید رویکرد تهاجمی و کنش فعال را بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
عالی بود امیدوارم مسئولان گوش شنوا داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
زبان ترویجی که برای مردم کوچه و بازار بتواند سیاه نمایی ها را روشنگری کند وجود دارد و با اذهان بی دفاعی که عموما پرخاشگر میشوند چه باید کرد و آیا رسانه برای مقابله چاره ایی اندیشیده