رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه مطرح کرد

کیفیت بالای گندم تولیدی در بخش جلگه رخ

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه گفت: کیفیت دانه‌های قد کشیده گندم برداشت شده تابستان جاری در این خطه از خراسان رضوی کم نظیر است.

سیدمحمد نجفی رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه گفت: جلگه رخ با اقلیم مناسب، خاک حاصلخیز و بهره مندی از مزارع الگویی و روش پیشرفته کشت به قطب تولید کالا‌های اساسی کشاورزی همچون گندم، جو، دانه‌های روغنی و سیب زمینی تبدیل شده است.

او افزود: اهمیت تولید گندم در جلگه رخ بیشتر از آن که معطوف به تولید بالا باشد بر کیفیت محصول متمرکز است چراکه بخش زیادی از بذر مرغوب استان‌های حاصلخیز کشور را تولید و تامین می‌کند.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه ادامه داد: اکنون و با پایان فصل برداشت گندم از سطح حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین‌های آبی جلگه رخ تربت حیدریه بیش از ۱۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان منطقه تولید و برداشت شد که به دلیل کیفیت بالا تحویل کارخانه‌های بوجاری برای تامین بذر استان‌های متقاضی می‌شود.

نجفی بیان کرد: از نظر کمی چهار درصد گندم خراسان رضوی در جلگه رخ تولید می‌شود، اما از نظر کیفی به سبب تامین بذر دیگر مناطق کشور سهم بسزایی در امنیت غذایی کشور و تامین این محصول استراتژیک دارد.

او با اشاره به اینکه عمده ارقام گندم کشت شده در این منطقه را پیشگام، میهن، حیدری و حیران است تصریح کرد: اگرچه تشدید خشکسالی در خراسان رضوی کشت دیم گندم در جلگه رخ را تحت تاثیر قرار داد، اما تولیدات آبی از کیفیت کم نظیری برخوردار است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه تاکید کرد: بیشتر زمین‌های کشاورزی جلگه رخ را مزارع الگویی تشکیل می‌دهد که در همه آن‌ها روش‌های علمی کشت و آبیاری مکانیزه پیاده شده است مضافا اینکه این منطقه از خراسان به سبب سردسیر بودن و اختلاف زیاد دمای شب و روز بویژه در تابستان اقلیم منحصر به فردی را برای کیفیت بخشی انواع محصولات پدید آورده است.

نجفی اظهار کرد: جلگه رخ در تولید دیگر بذر‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای در خراسان رضوی دارد مثلا نیمی از استان‌های ایران بذر سیب زمینی خود را از این منطقه تامین می‌کنند.

برچسب ها: گندم ، الگوی کشت ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.