مدیرکل حفاظت محیط زیست قم از پیگیری موضوع آلودگی هوای قم و راهکار‌های مقابله با این پدیده در سطح کارگروه‌های ملی خبر داد.

محمد حسین بازگیر روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: موضوع آلودگی هوای قم و نفوذ گرد و خاک به آن از عرصه‌های بیابانی و راهکارهای مقابله با این پدیده با پیگیری مسئولان استان در سطح کارگروه‌های ملی دنبال می‌شود.

او افزود:در استان قم موضوع آلودگی هوا ناشی از برخاستن گرد و خاک، به یک مسئله محیط زیستی تبدیل شده‌است و مسئولان استان با دنبال کردن روش‌های مختلف همچون پیگیری تخصیص حقابه از وزارت نیرو برای عرصه‌های طبیعی قم، در حال پیگیری موضوع هستند.

بازگیر با اشاره به اینکه آلاینده شاخص در هوای قم، گرد و غبار با قطر ۱۰ میکرون است، افزود: ۷۰ درصد گرد و خاکی که به آسمان استان قم وارد می‌شود، منشا داخلی استانی دارد و ۳۰ درصد آن از سمت شرق استان به قم وارد می‌شود؛ در همین رابطه از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه، ۳۹ روز در استان قم وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته‌است.

او ادامه داد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قم مستعد برخاستن گرد و خاک و ۱۰۵ هزار هکتار آن کانون فعال تولید گرد و خاک است که در این میان نیز ۳۰ هزار هکتار آن شرایط ویژه‌تری دارد و با کوچکترین وزش باد شاهد برخاستن گرد و خاک از این مناطق به آسمان استان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طرح پایش فراگیر واحد‌های صنعتی و خدماتی در استان، گفت: در این طرح، تمامی واحد‌های صنعتی و خدماتی در سطح استان، با اولویت آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار خواهند گرفت.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای این طرح فراگیر که ۴۵ روز به طول خواهد انجامید، تمامی نیرو‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به کار گرفته شده و در قالب ۱۲ گروه تخصصی تقسیم بندی شده‌اند.

بازگیر با اشاره به اینکه همه ملزم به رعایت قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست هستند، ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف‌های زیست محیطی از سوی واحد‌های صنعتی و خدماتی استان در زمان پایش، موضوع در مراحل بعدی برای رفع مشکل توسط گروه‌های پشتیبانی، حقوقی و دیگر بخش‌های اجرایی دنبال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
فقط قم ادم زندگی میکنه جاهای دیگه ادم زندگی نمیکنه که از قم کلید خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
جدیدا اگه به قم سر بزنید متوجه میشید که چه خبره،من اهواز و خرمشهر و آبادان را دیدم،ولی واقعا این چند وقت اخیر سابقه نداشته،چشم چشم را نمیبینه
Iran (Islamic Republic of)
امیرکبیر
۱۳:۴۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مظلوم شهرم اراک کسی از الودگی این شهر حرف نمیزنه. تا کی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
باسلام..وقتی که تمام باغهای قم خصوصا باغهای انار آن تبدیل شدند به زمین سیاه و پر سود و هزاران میلیارد نصیب صاحبان آن شد...قم تبدیل شد به یک کوره آتش... کاشت درختان بی خاصیت کاج که سبمل کریسمس هست .جز تولید سم و خشک کردن رطوبت هوا کاری انجام نمی‌دهد معلوم هست که چه بلایی سر قم آمده...اونوقت مسئول فضای سبز قم ادعای داشتن دو عدد دکترا میکند...کسی نیست بگه آخه اون دکترا به چه دردی خورد؟! درمان مسئله خیلی آسان هست...حفظ باغات باقی مانده و گسترش شهر به مناطقی که خشک تر هست...مثل منطقه خروجی به سمت ساوه و منطقه قلعه صدری جهت احداث واحد‌های مسکونی بجای مناطق خنک تر یکی از بهترین راه است که گوش شنوا ندارد و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
باید بین المللی پیگیری بشه بس که خاک خوردیم
آخرین اخبار