مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد که بهینه‌سازی مصرف در حد یک شعار باقی مانده و حتی روند تولیدات صنعتی نیز خلاف جهت این سیاست‌گذاری بوده است.

بحث مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی در جهان از سال ۱۹۷۰ آغاز شد و قاره اروپا نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی، اقدامات و سیاست‌گذاری را در‌خصوص کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی اعمال کرد. کشور آلمان نیز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشور‌ها با استفاده از سیاست‌های تشویقی، تنبیهی و بسترساز توانست رتبه اول بهینه‌سازی مصرف را در جهان به خود اختصاص دهد. نظارت بر نحوه ساخت‌و‌ساز و جلوگیری از معماری که باعث اتلاف انرژی می‌شود در کنار اجبار به دریافت برچسب انرژی برای ساختمان، پرداخت وام برای بهینه‌سازی مصرف، تخفیف ۱۵ تا ۵۰ درصدی در قیمت قبوض انرژی و اجبار صنایع برای ساخت تجهیزاتی با مصرف بهینه باعث شده تا آلمان رتبه نخست بهینه‌سازی را به خود اختصاص دهد.

تکیه به منابع فسیلی

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایران همواره در سایه منابع عظیم نفت و گاز مورد بی‌مهری قرار گرفته است و حتی ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید که در سال ۹۳ تصویب شده نیز نتوانسته شدت مصرف انرژی در کشور را کاهش دهد. بنا به آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی، شدت مصرف انرژی در ایران ۵.۷ برابر جهان است؛ به عبارت دیگر برای تولید یک کالا یا خدمات، ایران نسبت به مشابه خارجی آن ۵.۷برابر انرژی بیشتری مصرف می‌کند و این شدت مصرف باعث شده که ایران رتبه اول شدت مصرف انرژیرا کسب کند.

ساختمان‌های زیبای پرمصرف

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به‌منظور اقداماتی برای جلوگیری از اتلاف انرژی و مدیریت مصرف از سال ۷۰ مطرح شد، اما به‌دلیل نبود ضوابط و عدم نظارت دقیق، این قانون با پرداخت جریمه‌ای جزئی به‌راحتی دور زده می‌شود. بررسی نما‌های ساختمان و استفاده از پنجر‌ه و در‌های غیر‌استاندارد این موضوع را تایید می‌کند. این موضوع به‌قدری عیان است که می‌توان با بررسی یک کوچه یا یک خیابان در سطح شهر به آن پی برد. نما‌های ساختمانی متنوع و غیراستاندارد که فقط با پرداخت جریمه‌ای جزئی، سازندگانش می‌توانند پایان کار دریافت کنند. بنا بر آمار‌های اعلامی از‌سوی شرکت بهینه‌سازی، به ازای هر متر‌مکعب ساختمان، ۵۸۰کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود و این در‌حالی است که میزان مصرف انرژی در ساختمان کشور‌های پیشرفته اروپایی به ازای هر متر‌مکعب۱۲۰کیلو‌وات ساعت است. این یعنی اتلاف پنج برابری انرژی در ساختمان‌های داخلی.

سید‌محمود فاطمی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی نیز این اتلاف انرژی را تایید می‌کند و معتقد است: عدم رعایت الزامات اجرایی ساختمان‌ها به لحاظ مصرف انرژی و وجود مصالح غیراستاندارد و غیرمنطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور، باعث اتلاف ۷۹درصدی انرژی در ساختمان‌ها شده است.

در پایان باید گفت که حل مشکل مصرف بالای انرژی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و باید علاوه بر وزارت نفت، سایر دستگاه‌ها انند وزارت صمت نیز با ترسیم نقشه جدید، ضمن توقف و جریمه بر تولید کالا‌های پرمصرف، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند تا کالا‌هایی با مصرف بهینه جایگزین شود.

 

ایران، گرفتار تله مصرف

علاوه بر بالا بودن شدت مصرف، صنایعی که حول این ساختار غلط شکل گرفته‌اند نیز شرایط را برای بیرون آمدن از این وضعیت سخت کرده‌اند، به‌طور مثال خودرو‌های تولیدی در ایران به‌طور میانگین ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین در ۱۰۰کیلومتر مصرف می‌‎کنند. البته باید اذعان کرد که این میزان مصرف مربوط به خودرو‌های صفر است و خودرو‌های کارکرده و فرسوده به‌مراتب بیشتر از این میزان مصرف می‌کنند؛ در حالی‌که میانگین میزان مصرف در خودرو‌های خارجی زیر پنج لیتر به ازای هر ۱۰۰کیلومتر است. ادامه تولید این خودرو‌های بی‌کیفیت، کشور را در رتبه اول شدت مصرف قرار می‌دهد.

علاوه بر خودرو‌های پرمصرف و بی‌کیفیت، میزان مصرف انرژی در لوازم خانگی نیز بالاست. بنا به آمار‌های اعلامی در فصل زمستان حدود ۷۰ درصد گاز مصرفی در بخاری‌های بی‌کیفیت سوخته می‌شود.

جواد نوفرستی، کارشناس بهینه‌سازی مصرف انرژی معتقد است میزان مصرف گاز در ایران با ۷۵میلیون نفر بیشتر از مصرف گاز کشور چین با یک میلیارد نفر جمعیت است و این ثروت ملی در اختیار تولید قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین با بیان این‌که در ایام زمستان بالغ بر ۲۰ میلیون بخاری در منازل ایران روشن می‌شود، عنوان می‌کند: روزانه هر‌کدام از این بخاری‌ها ۱۰ متر‌مکعب گاز مصرف می‌کنند؛ یعنی تنها همین بخش از سیستم گرمایشی در ایران روزانه ۲۰۰ میلیون متر‌مکعب گاز مصرف می‌کند. برای مدیریت مصرف گاز قرار بود یک میلیون دستگاه بخاری فرسوده تعویض شود که در صورت اجرایی شدن، شاهد صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز بودیم، اما با گذشت چند سال از این طرح فقط ۱۱ هزار بخاری تعویض شد و توفیق چندانی نداشته است. آنچه که بیشتر حائز‌اهمیت بوده، ادامه تولید این بخاری‌هاست. به‌عبارت دیگر با روند تولید کالا‌های پرمصرف، شدت مصرف انرژی ادامه خواهد داشت.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
وقتی یک عده غیر کارشناس که خیال می‌کنند کارشناس هستند تصمیم می‌گیرند بدونمشورت با آدمهای کارشناس نتیجه چنین می‌شود!!! از همان اول که ساعت رسمی کشور را تغییر ندادند این اتفاق قابل پیش‌بینی بود که بدتر از پارسال خواهد شد! مثلا وقتی کسی ساعت 11 شب می‌خوابد و چراغهایش را خاموش می‌کند یعنی از زمان تاریکی هوا تا زمان خواب خانواده مثلا 4 ساعت چراغها روشن می‌شود حال وقتی ساعت را جلو می‌کشیم (طبق تجربیات گذشتگان و ...) در این خانواده (مثال ذکر) فقط 3 ساعت چراغها و دیگر وسایل برقی روشن می‌شود به این ترتیب طبیعی است که تابستان امسال رکورد مصرف شبانه را بزنیم! از طرف دیگر در روز نیز در حالت عادی (ساعت را جلو نکشیم) خانواده مورد مثال، مثلا 2 ساعت بعد از روشنی هوا بیدار و اقدام برای کار و... می‌کند حال اینکه وقتی ساعت را جلو بکشیم یک ساعت بعد از روشنی هوا این خانواده بیدار و اقدام برای کار می‌کند و در نتیجه در ظهر زودتر تعطیل می‌شوند و در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود درست است که دولت دستور می‌فرمایندکه ساعت کاری یک ساعت زودتر شروع شود و یک ساعت زودتر پایان یابد! تا این نقیصه جبران شود ولی آیا ساعت درونی افراد و مشاغل آزاد هم به همین صورت عمل می‌کند؟! (در صورتی که در زمانی که عید نوروز ساعت جلو کشیده می‌شد افراد در تعطیلات عید و کل فصل بهار به تدریج وقت تنظیم ساعت درونی خود و کار خود را داشتند!) به اضافه اینکه وقتی ناگهانی ساعت کاری را تغییر می‌دهیم زمان خواب افراد و ساعت درونی آنها ناگهان تغییر نمی‌کند و مسلما راندمان کاری نیز در ابتدای این تغییر ساعت کاری کاهش پیدا می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
پس یکی از علل مصرف بالا کالاهای بی کیفیت ساخت داخل هستش که دولت های متمادی به بهانه حمایت از کالای ساخت داخل اجازه رقابت را با کالاهای درجه یک خارجی را از آنها گرفته اند و بیشترین ضرر را مردم و خود دولت ها تا به حال کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
حاج محسن
۱۲:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
همین الان کارخانجات داخلی رو تعطیل کنیم و لوازم خانگی و خودرو را از خارج وارد کنیم کلی صرفه جویی میشه و ما هم در پتروشیمی و پالایشگاه و معادن سرمایه گذاری کنیم بهتره حتی کشاورزی در ایران مناسب نیست با اون همه آب مصرفی و کودهای سمی خطرناک