از سال گذشته تاکنون ۱۴ هزار کودک در چهارمحال و بختیاری زیرپوشش طرح غربالگری قرار گرفته‌اند.

علی احمدی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: از مردادماه پارسال تاکنون ۶۰ نوزاد کم شنوا در استان در طرح غربالگری شنوایی نوزادان شناسایی شد.

وی در کارگاه آموزشی تبیین استاندارد‌ها فرایند‌ها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع در شهرکرد با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی در برنامه نظام سلامت قرار گرفته، افزود: مراحل آزمایشی (پایلوت) اولیه این طرح به اتمام رسیده است.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۴ هزار کودک مورد غربالگری زیرپوشش طرح غربالگری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه غربالگری شنوایی برای نوزادان تا ۲۸روز اجرا می‌شود، اضافه کرد: کودکان مبتلا به کم شنوایی و ناشنوایی تحت درمان قرار می‌گیرند.

علی نصیری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش از ۱۳ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد دارای معلولیت ناشنوایی هستند، گفت: سازمان بهزیستی هزینه تامین سمعک و هزینه کاشت حلزون افراد نیازمند را تامین و پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه غربالگری شنوایی از بدو تولد آغاز می‌شود، افزود: پس از پایش شنوایی، افراد مشکوک به پزشک متخصص ارجاع داده و همچنین هزینه‌های کامل کاشت حلزون افراد نیازمند نیز پرداخت می‌شود.

نصیری اظهارداشت: عوامل مادرزادیی، بیماری‌های خاص، تصادفات رانندگی، عوارض دارویی و آلودگی صوتی و پیرگوشی مهمترین دلایل ناشنوایی و کم‌شنوایی است.

وی با اشاره به اینکه گروه سنی ۶ ماه تا ۶ سال بهترین زمان برای کاشت حلزون است، افزود: طرح غربالگری شنوایی برای همه نوزادان در بیمارستان‌های که زایشگاه دارند، انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار