رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: برج تاریخی روستای «بیدکُرپه» نیاز به مرمت اضطراری داشت که با پیگیری‌های انجام شده، مرمت این بنای تاریخی آغاز شده است.

ابراهیم جلیلی گفت: برای مرمت برج تاریخی روستای بیدکُرپه ۴۲۰ میلیون تومان اعتبار تامین شد.

او گفت: مرمت شامل برچیدن و جمع‌آوری ازاره سنگی، برچیدن مصالح فرسوده و بدون استحکام، برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی، مرمت سقف طبقه اول و سوم برج، مرمت نمای بنا، هره‌چینی آجری، دیوار چینی، نصب ازاره سنگی، اندود کاه‌گل داخلی و بند کشی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: برج بیدکُرپه بنای آجری است که در روستای بید کُرپه وسطی از توابع بخش زند واقع شده و تنها برای دیدبانی ساخته شده است.

جلیلی گفت: این بنای تاریخی در سه طبقه ساخته شده و راه ورود به داخل از طبقه دوم است و مصالح به کار رفته از سنگ و آجر است که با ملات گل ساخته شده است.
او گفت: در بدنه‌های طبقه فوقانی سوراخ‌هایی به عنوان تیرکش تعبیه شده و وجود این برج در این منطقه نشان از رونق و آبادانی آن در گذشته داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: برج آجری بیدکُرپه که قدمت آن به ۷۰۰ سال می‌رسد، در چهار طبقه و در مجموع دارای ارتفاعی در حدود ۱۶ متر است و به شکل مخروط ساخته شده است که قطر میانی آن در طبقه سوم حدود ۵/۲ متر است و جبهه داخی و اصلی برج از خشت خام و جبهه بیرونی آن از آجر‌های قرمز رنگ به ابعاد مختلف چهار گوش استفاده شده است.

این بنای آجری در روستای بید کرپه وسطی از توابع بخش زند و در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان ملایر قراردارد که در پی هجوم اقوام لُر برای دیدبانی ساخته شده و مصالح به کار رفته در آن از سنگ و آجر است.

برج روستای بید کرپه سنگری برای تفنگ‌چیان خان بوده که در برابر غارتگران در زمان سخت گرسنگی و خشکسالی ساخته شده است؛ این برج از کف زمین تا بالا دارای پنج طبقه است و طبقه‌های بالایی دارای روزنه‌ای برای دیدبانان و لوله‌های تفنگ چیان بوده و طبقات پایین هم انبار بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.