مقامات امنیتی تهران و قاهره طی روز‌های گذشته برای بررسی روابط رو به رشد مذاکراتی را برگزار کردند.

منابع دیپلماتیک مصری که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که در روز‌های اخیر دور تازه‌ای از مذاکرات میان مقامات امنیتی ایران و مصر برگزار شده است.

یک دیپلمات ارشد مصری به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که در روز‌های اخیر مذاکراتی میان مقامات ایران و مصر برگزار شده و در آن توافق شده که طرفین مجموعه‌ای از دیدار‌های استکشافی برای بررسی مسائل مورد اهتمام تصمیم‌گیرندگان اصلی دو کشور را آغاز کنند.

این مقام افزوده که این تصمیم شبیه همان مذاکراتی است که هم‌اکنون میان ترکیه و مصر جریان دارد.

در حال حاضر کمیته مشترکی میان ایران و مصر تشکیل شده که مسئول هماهنگ‌سازی اقدامات لازم برای ازسرگیری روابط دو کشور و تعیین پرونده‌های مورد اختلاف است.

این گزارش تأکید کرده که در سایه تغییراتی که منطقه شاهد آن است، طرفین تمایل جدی به گسترش روابط دارند.

به گفته این منبع، مصر همچنان در موضوع روابط با ایران محتاطانه عمل می‌کند به خصوص که همچنان نقش ایران در منطقه را تهدیدی برای منافع عالی قاهره به شمار می‌آورد و در نتیجه برقراری هرگونه روابط نیازمند صورت‌بندی دقیق و توافقات مشخص درباره نوع روابط دو کشور در آینده است.

این مقام افزود که دستگاه دیپلماسی مصر برای آغاز مذاکرات رسمی در اولین فرصت ابراز آمادگی کرده است.

دیپلمات‌های مصری می‌گویند در مذاکراتی که با وساطت بغداد و مسقط میان تهران و قاهره انجام شده گام‌های بزرگی در مسیر نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای برداشته شده است.

این منبع افزوده که مهم‌ترین پرونده‌هایی که شاهد پیشرفت بوده مسئله نوار غزه و روابط ایران با گروه‌های مقاومت فلسطین و نیز پرونده مسائل امنیت ملی مصر است.

بر اساس این گزارش، توافق اصولی مشخصی درباره خودداری از دخالت در امور داخلی دو کشور به دست آمده است. این مقام افزود که دور تازه مذاکرات مقامات امنیتی دو کشور پس از سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره در نیمه ژوئن گذشته انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ حاج احمد متوسلیان
۱۹:۲۵ ۲۰ تير ۱۴۰۲
آغاز قرن جدید ، دنیا شاهد اثبات قدرت فراگیر ایران بود.
دنیا ، جز تعامل مثبت با ایران اسلامی ابر قدرت چاره ای ندارد.
بهتر اینست که وزرات امور خارجه هم با رویکرد جدید (مذاکره با اقتدار نه ذلت) در مناسبات بین المللی عمل نماید. از اصول مذاکره اینست که به طرف مقابل فهمانده شود زیاده خواهی و زیاده گویی قبل از شروع روابط ، نه تنها دست بالاتر را مهیا نمی سازد بلکه عامل بازدارنده ای در رسیدن به منفعت کشور مزبور است.
غلط اضافی : نقش ایران در منطقه را تهدیدی برای منافع عالی قاهره . تو اول برادری را ثابت کن ، بعد سهم و ارث طلب کن. هنوز هم اعراب و برخی کشورهای دیگر با خیال واهی ، تصورات پوچ در سر می پرورانند. به یاد افسانه های باستان و اهرام تا جمال عبدالناصر احمق و گروهک اخوان (وادار می کنند به فحش) . الان مصر فقط یک موقعیت جغرافیایی روی نقشه هاست با کانال سوئز (یادگار ایرانیان باستان) . در این به اصطلاح توافق هم ، بهره بردار از سود مصر است. بهتره شکست خفت بار در جنگ 6 روزه مقابل موش های یهودی هم یادشان نرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۰ تير ۱۴۰۲
امیدوارم این روابط دیپلماتیک بر سفره و معیشت مردم هم تأثیر گذار باشد، مسوؤلین هر روز آمار میدن که اقتصاد کشور رشد مثبت داره!خب چرا این آمار مثبت رو مردم در زندگیشون نمیبینند؟زندگی برا مستاجر ها جهنم شده.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۰۶ ۲۰ تير ۱۴۰۲
باز خواهشا گول دشمنان به ظاهر دوست رو نخورید
امارات اندونزی عربستان کویت مصر عراق افغانستان همه دولتهال دروغگو وکذاب هستن واز نزدیک شدن به ما حتما نقشه دارن مواظب باشید اگر اقتدارتون رو از دست بدید کمکم دارن مثل نوذیهاذوجاسوسها بهتون نزدیک شدن تا براندازی رو راحت با ظاهری دوستانه وارتباطگیری داخلی نظام کارشون رو انجام میدن ولیشتر راز رو رمز شما رو بفهمن از قدیم گفتن دشمن نزدیگتون باشه اینا هم دشمن قلبی ما هستن میخوان با نزدیکی به ما راحت برگرده ما سوار شن الان دیدین همین کشورهایی که ۲ ماهه دست دوستی دادن چه غلتهایی دارن میکنند اینا بدون اجازه امریکا اسراییل غاصب واروپاییهای الاغ اب نمیخورن فقط مشخصه با اقتدار جلوشون عمل نکردید قران فرمود هرگاه دشمن در شما ضعف وسستی ببینه بر گرده شما سوار وبا نزدیک شدن ودین ویافتن ضعفتون نابودتتون مبکنه وفرمود اینان هیچگاه دست شما نمیشوند مواظب باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۰ تير ۱۴۰۲
چه عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۰ تير ۱۴۰۲
ژنرال السیسی کودتا چی .....
بیچاره محمد مرسی
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۱:۲۴ ۲۰ تير ۱۴۰۲
بالاخره برادران عراقی کار خودشان را کردن و بعد از بهبود بخشیدن به روابط ایران و عربستان اینک در پی ترمیم روابط ایران و مصر السیسی مردی که در بحران سوریه از اسد حمایت کرد بعد از روی کار آمدن پای گروه‌های تکفیری را از مصر به شکست مفتضحانه ای قطع کرد شکست مفتضحانه گروه‌های تکفیری در مصر السیسی آن هم بدون خونریزی نشان مثبتی بود برای ترمیم روابط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۰ تير ۱۴۰۲
گروهو
گروه های تکفیری در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی ناکام که با انتخابات ازاد مردم رییس جمهور شده بود و باب طبع امریکا و عربستان نبود در این کشور ناامنی وفتنه بوجود اوردند و بعد از کودتای ژنرال السیسی با حمایت امریکا این گروه های تکفیری مورد حمایت ال سعود از مصر خارج شدند و ماموریتشان تمام شد.... تاریخ واقعی را بدان
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۳۳ ۲۰ تير ۱۴۰۲
سلام،

امیدوارم این گفتگوها هم به خوبی بحث های کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۰ تير ۱۴۰۲
کشورهای خلیج فارس هار شدند و هنوز آدم نشدند
آخرین اخبار